Gå til innhold

Kjøp av gamer-laptop (skal erstatte stasjonær)

Anbefalte innlegg

Hei,

først og fremst beklager jeg dersom det er lignende topics ute og går, men fant ingen jeg kunne sammenligne direkte med. I forbindelse med at jeg starter i ny jobb (og er ferdig som student for en stund :) ) som involverer en del flytting de første par årene har jeg konkludert med at det vil være en del enklere å kjøpe en laptop enn ny stasjonær. Jeg har allerede en zen-book til småreiser/sofabruk, så den jeg går til innkjøp av behøver ikke være mer portabel enn at jeg enkelt kan ta den med på et lite flyttelass (les: håndbagasje på fly) en gang i blant. 17 tommer er ønskelig.

Det tyngste den vil bli brukt til er spill (det mest krevende jeg kjører per i dag er battlefield 3), og jeg ønsker at den skal kunne brukes til nye spill i årene som kommer, den behøver naturligvis ikke kunne dra alt på maks grafikk, men ønsker så mye krutt som mulig innenfor budsjettet.

Budsjettmessig er jeg nokså fleksibel, har ikke noe absolutt tak, men ønsker selvfølgelig å kjøpe noe som er så billig som mulig (et sted mellom 9000 og 15000 høres fint ut). Kravene mine er ssd disk, 8GB RAM (men kjøper kanskje mer iom. at det er såpass billig) og et godt skjermkort (Radeon 7970M eller tilsvarende ser jeg for meg som minstekrav).

Den jeg heller mot nå er Multicom Kunshan P170E (tilpasset som her: http://www.multicom....2813-10519068-1 ), men synes den blir litt dyr. Finnes det billigere alternativer? Hvor mye ytelse mister jeg f.eks. ved å heller kjøpe Multicom Xishan W370E (http://www.multicom....00560/p10621805 ) som er veldig mye billigere?

Andre gode alternativer settes veldig stor pris på!

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser for det første på nettsiden du linket til at G74VW har dårligere oppløsning (1366 x 768), mens det i webshoppen til net-on-net står 1920x1080, antar dette kun har med forskjellige utgaver å gjøre?

Hvordan er skjermkortet på den? Jeg har ikke fulgt med på skjermkort på mange år, så eneste referansen jeg har er http://www.videocard...h_end_gpus.html , hvor 670M scorer veldig mye dårligere enn 7970M, vet ikke helt hva det vil si i praksis, men iom. at det er eneste referanse jeg som sagt har hadde det vært fint med en annen input på det :).

Endret av Gjestland
Lenke til kommentar

Mini kabinett var egentlig ingen dum ide, men hvordan fungerer den som håndbagasje på et fly? Ser ut som om den passer greit i en trillekoffert, men i forhold til vekt og om den tåler å ligge i bagasjehylla tenker jeg.

Og i tillegg medfører jo det flytting av skjerm, noe jeg ikke ser for meg alltid er helt trivielt?

@Stiano519 takk for forslag, men synes oppløsningen ser dårlig ut og samtidig har den skjermkortproblematikken jeg tidligere har stilt spørsmålstegn ved.

Endret av Gjestland
Lenke til kommentar

Vel, GTX 680M og HD 7970M er omtrent dobbelt så kraftige som de neste på stigen ... så da kommer hva du sier i første post om at maskinen skal kunne spille nye spill greit også i noen år framover, til å være høyst gjeldende. Vær også klar over at GTX 670M og 675M tilhører forrige generasjon kort, Fermi, mens GTX660M og GTX 680M er nyeste generasjon, Kepler. Selvfølgelig vil du spare mange tusenlapper på å gå ned et hakk på ytelsen - men hakket er i dette tilfellet et temmelig stort et, bare så du er klar over det. HD 7970M er fremdeles plaget av ustabil ytelse og driver-problemer, så vidt jeg forstår. Så vil du ha det beste nå, så er maskiner med GTX 680M å anbefale. Eller med det nye GTX 680MX - men det er ikke å se i noen maskin ennå. Følg med hos Alienware eller Multicom.

Hvis du nøyer deg med GTX 660M, så kommer du best ut av det ved å se på Multciom's Xishan W350/370. P150/P170/P370 er egentlig bare verdt pengene dersom du går for toppkortene. Når det gjelder maskiner med GTX 660M, så kommer du for tiden også her best ut av det (forholdsvis mellom pris, ytelse og kvalitet) med Multicom, etter min mening. Men Asus G-serie er slett ikke noe dårlig valg det heller, bare relativt sett noe dyrere, for øyeblikket. Under høy belastning vil Asus G-serie bråke mindre (viftestøy) enn Multicom'ene.

Fordelene hos Multcom er: Null crap-/bloatware, null betaling for OS dersom du ikke trenger det, tilpasning av hardware etter kundens ønsker. Ellers mener jeg at Multicom og Asus er stort sett likeverdige på de fleste punkter. Men tilbudene Multicom for tiden har på W350/W370, er temmelig vanskelige å se bort fra - spesiellt versjonene der du får både i7 quad-core prosessor og SSD med på kjøpet.

Andre som leverer laptoper i denne klassen (med GTX 660M, eller GTX 670M), er Toshiba og MSI. Men de har aldri nådd opp til Multicom's eller Asus' nivå når det gjelder hva du betaler i forhold til den ytelsen og kvaliteten du får, etter min mening.

Forresten: Multicom Kunshan P170 - men med GTX 680M i stedet for HD 7970M, ellers stort sett samme hardware og til omtrent samme pris som den du selv hadde konfigurert. For ikke lenge siden hadde Multicom et tilbud på denne til under 14k.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Takk for fint svar, PCen du linket til ser veldig interessant ut, antar den kan anses som et greit kjøp med tanke på pris ifht. ytekse? Og ser de også har den på lager slik at jeg kan rekke å få den før jeg drar hjem til mor og far for å feire jul :).

Om det ikke dukker opp store argumenter mot http://www.multicom....t-p/c/p10620116 satser jeg på å bestille den iløpet av de neste dagene.

Lenke til kommentar

Du har et alternativ (det eneste i klassen) i Alienware M17x. Den leveres ikke med GTX 680M lengre, men med HD 7970M. I Alienwaremaskinen kommer du også utenom mange av problemene med dette kortet, fordi du på AW'en kan velge å koble helt utenom Enduro-systemet til AMD, som er utgangspunktet for de fleste av problemene. Men det vil bli atskillig dyrere enn Multicom'en, jeg prøvde å konfigurere akkurat nå, og kom fort opp i nærmere 18 tusen kroner, for omtrent samme ytelse og hardware, altså.

Det eneste alternativet med GTX 680M, er for tiden Alienware M18x, kan det se ut som. Her kommer du fort opp i over 20 tusen for tilsvarende ytelse som den Multicom'en ...

Vær også klar over at Multicom snart kan finne på å tilby de helt nye kortene fra Nvidia, f.eks. GTX 680MX, i laptopene sine. Du får maile/ringe Multicom og spørre.

Nvidia GeForce GTX 680MX - Notebookcheck.net.

Her snakkes det om flere shadere (eller CUDA-kjerner som det heter hos Nvidia nå), høyere klokking, og 15-25% mer ytelse i forhold til "vanlig" GTX 680M.

Også GTX 670MX og GTX 675MX er på vei, og dette er i motsetning til sine eldre navnebrødre "ekte" Kepler-generasjon.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...