Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ett år gammel PC skrur seg av og på hvert 5. sekund

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har et problem med PC-en min som jeg kjøpte fra Komplett.no for ca ett år siden (bestilte en av de pakkene hvor de satte det sammen før de sender det ut). Annet enn dette er det eneste som har blitt satt inn en ekstra SSD harddisk (dette var under en måned etter jeg faktisk fikk PC-en). Har fungert greit frem til nylig (med noen få unntak av at PC-en fryser). For noen dager siden (søndag) så frøs PC-en min, noe som den har gjort før. Jeg ventet ca 5 minutter før jeg trykka på restart på selve PC-en, og helt siden den gang har PC-en skrudd seg av og på fram til jeg skrur av strømmen, med dette mener jeg at jeg ikke for gjort noe inne på PC-en ettersom dette skjer såpass fort. Jeg har vært inne på en del forum og googlet litt og har støvsugd det jeg kan i PC-en, men har tenkt til å kjøpe en boks med trykkluft og gå over mer nøye.

Noe annet jeg så kanskje kunne hjelpe var å cleare CMOS, noe som jeg er litt uklar over hvordan jeg gjør. Det står om det i boka til hovedkortet mitt (msi MS-7680) og jeg har funnet fram til "JBAT1" som det da heter. I boka står det "If you want to clear the system configuration, please temporarily short these two pins to clear data by using a metal object." I tillegg står dette: "You can clear CMOS by touching two pins once with a metal object while the system is off...."

Dette er noe som jeg ikke forstår helt, prøvde f.eks. å holde en skrutrekker inne på de i ca 5 sekunder (som står nevnt flere steder på nettet skal være nok tid), og vet ikke helt om jeg har gjort det rett eller ikke, alt jeg vet var at det fortsatt ikke fungerte etter jeg prøvde dette. Noe hjelp til hvordan dette faktisk gjøres hadde vært satt pris på. Hvis det er noe annet jeg kan gjøre er jeg åpen for forslag, men vit at jeg ikke kan all verdens ting om PC-er.

Her er forøvrig specs av PC-en:

Cooler Master Elite 430 (kabinett)

Silver Power SP - SS500 600W PSU

Intel LGA1155 Core i5 - 2500K

MSI H61MU - E35 B3, Socket - 1155

Kingston DDR3 1333MHz 4GB

Gainward GeForce GTX560 1GB PCI-E

Corsair SSD Force Series 3, 60GB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Det du kan starte med å gjøre er å resette BIOS for overclocks ol. (selv om du ikke har overclocket, så er det greit å gjøre)

start med:

• plugge ut stømledning fra vegg til pc.
  • passe på at PSU er
  • ta ut et lite batteri på hovedkortet
  • holde inn påknappen på pc (for å frigjøre strøm fra pcn)

Så er du klar.

sett batteriet inn igjen, og start opp.

Håper det hjelper:)

Lenke til kommentar

At en PC helt plutselig skal oppføre seg slik, slå seg av og på hele tiden, får meg til å mistenke noe galt med PSU, eventuelt har noe gått galt på selve hovedkortet.

Du kan også prøve å ta ut RAM brikkene, enten en av dem eller begge to. PC'en skal starte uten RAM, men du vil få varsel fra BIOS at det ikke er funnet RAM.

Hvis mulig, prøv med en annen PSU. Forresten, den PSU'en din er 500W, ikke 600W etter det jeg har funnet ut.

Du kan også prøve å koble fra SSD'en for å se om PC'en starter, skal starte uten hard disk.

Lenke til kommentar

Ja, er 500W, leste feil. Men fjerna den ene RAM-brikken og da boota den i BIOS, hvilke innstillinger skal jeg evt. sette på? Og må jeg belage meg på å måtte erstatte denne brikken, eller vil det fungere når den settes inn igjen med endret innstillinger i BIOS?

Lenke til kommentar

Restte BIOS kan du prøve, eller du trykker F6 når du er i BIOS, som er Load Optimized Default som i teorien skal funke. Deretter F10 og PC'en skal restarte.

Funker den normalt med en RAM brikke, kan du slå den av, og prøve med begge RAM brikkene. Får den hikke igjen, er det noe galt enten med den andre RAM brikken, eller noe galt med selve sporet til den RAM brikken.

Mulig jeg tar feil, men verd å prøve.

Lenke til kommentar

Har nå testet hver av RAM-brikkene for seg selv i hver av slot-ene, med den ene av RAM-brikkene skjedde problemet med restartingen om og om igjen, uansett hvilken av de to slot-ene jeg plasserte den i, mens med den andre startet den opp i "feilgjenoppretting for Windows" (kommer ikke inn i BIOS) i hver av slot-ene. Virker da som jeg må skaffe en ny RAM-brikke, med mindre noen andre mener jeg bør teste mer eller om faktisk problemet kan være noe annet?

Ved "feilgjenoppretting for Windows" har jeg to valg: "Start oppstartsreparasjonsverktøyet (anbefales)", eller "Start Windows på vanlig måte". Velger jeg å starte på vanlig måte dukker windows loading screen opp i noen sekunder før en veldig kjapp blåskjerm popper opp og PC-en restarter seg og kommer tilbake til de to valgene. Velger jeg å starte reparasjonsverktøyet så får jeg opp at den ikke får til å starte opp Windows. Prøvde så å trykke F8 under oppstart og får opp avanserte oppstartsalternativer og prøvde å starte i sikkermodus (sjekka et annet forum).

Må jeg i tillegg nå gå tilbake til fabrikkstandard på PC-en? (Har ikke enorme problemer med dette om det vil løse problemene mine og alt jeg må gjøre for å få PC-en nogenlunde normal igjen er å skaffe ny RAM-brikke)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...