Gå til innhold

[Løst] Skjermkort ødelagt eller ikke kompatibelt?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bestemte meg for å gi den gamle pc'en min en siste oppgradering.

Hovedkortet er et Gigabyte GA-P31-DS3L, med PciE 1.0 eller 1.1. Det er fra 2007 rett før 2.0 kom så jeg regner med det er 1.1.

Jeg byttet ut mitt gode gamle XFX Geforce 8600 GTS XXX med et nytt Zotac Synergy Geforge GT 630 4gb. Dette skal være kompatibelt med 1.1.

Når jeg starter maskina får jeg masse fargede striper over skjermen. Dette skjer fra start når Bios kommer opp.

Spørsmålet er om det er det nye skjermkortet som er skadet, eller om det rett og slett ikke er kompatibelt med det gamle hovedkortet mitt? DVI har jeg null peil på, det kan da ikke være en nyere DVI-standard som ikke funker med skjermen (HP w20).

20k3szd.jpg

15vrck.jpg

Endret av xbox-student
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anta at skjermkortet er defekt. Har du prøvd å bytte tilbake til det forrige kortet?

Hadde ikke skjermkortene vært kompatibel så vil jeg tro du ikke har fått noe signal i det hele tatt. FOrøvrig så er det vel heller sånn at det er når hovedkortet er gammelt og skjermkortet er nytt at man risikerer at hovedkortet ikke er kompatibelt med skjermkortet. Motsatt vei er det vel mer skjeldent iom.at PCIe skal være bakoverkompatibel.

Lenke til kommentar

Normale farger på det gamle skjermkortet. Jeg trodde det ville bli betraktelig bedre, det gamle skjermkortet mitt er jo veldig gammelt, og bare med 256mb.

Dersom du ikke tror det blir bedre ytelse uansett har jeg jo en ok grunn for å heve kjøpet nå da, i tillegg til at kortet sannsynligvis er ødelagt :)

Endret av xbox-student
Lenke til kommentar

Er bra forskjell på de kortene samt directx 10 på den ene og 11 på det andre kortet.

http://www.gpureview...1=512&card2=674

Det er GT 640 du linker til der, GT 640 er godt og vel dobbelt så "kraftig" som GT 630.

Teoretiske spesifikasjoner har også fint lite å gjøre med effektiv ytelse, GT 630 er på nivå med Intel HD 3000 og ikke ment å kunne kjøre spill i det hele tatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er GT 640 du linker til der, GT 640 er godt og vel dobbelt så "kraftig" som GT 630.

Teoretiske spesifikasjoner har også fint lite å gjøre med effektiv ytelse, GT 630 er på nivå med Intel HD 3000 og ikke ment å kunne kjøre spill i det hele tatt.

Dette er kortet jeg kjøpte. Har søkt retur hos komplett nå.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=750759

Lenke til kommentar

Fremdeles er der stor forskjell mellom de to kortene. Flere generasjoners forskjell og ingen har nevnt spilling enda, før du gjorde det...

http://www.videocard...+GT+630&id=1431

http://www.videocard...8600+GTS&id=118

Passmark er like ubrukelig som teoretiske tall. Om man absolutt skal se på teoretiske resultater er 3DMark Vantage sin GPU Score et mer praktisk tall å se på, forskjellen i GPU Score er under 4300 mot 5100 og man kan dermed regne med at forskjellen i spillytelse vil være i samme område (varianter av totalt ubrukelig.)

Spilling er rimelig gitt, ettersom den eneste grunnen til å bytte ut et fullt fungerende 8600 GTS med et simpelt GT 630 er håpet om forbedring gamingytelse, det eneste alternativet hadde vært folding@home (men her er de for svake til å holde deadlines.)

Dette er kortet jeg kjøpte. Har søkt retur hos komplett nå.

http://www.komplett....aspx?sku=750759

u dun goofed

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Så et billig skjermkort med HDMI er ikke av interesse for å skifte ut?

Det ene korte støtter directx 11, det andre ikke samt det er flere generasjoners forskjell.

Det du hevder er at der ikke har vært noen form for utvikling på den tiden....

Lenke til kommentar

Det ene korte støtter directx 11, det andre ikke samt det er flere generasjoners forskjell.

Det har klart vært utvikling! Men 8600GTS var et øvre del middel klasse kort på sin tid og 630 er nedre del lowend. Dvs at ytelses messig er det lite foskjell, derimot støtter 630 endel nye teknologier og bruker sikkert en brøkdel av strøm i forhold til 8600gts.

Lenke til kommentar

Om man er opptatt av HTPC kjøper man heller et AMD Radeon HD 6570.

DirectX11 er en utvidelse av DirectX10, de spillene som har directX11-innstillinger du kan velge er langt mer tungkjørte enn et GT 630 kan kjøre uansett.

Jeg sier ikke at utviklingen har stått stille, jeg sier at et midrangekort fra 2007 er sammenlignbart med et lowendkort fra 2010.

Hvis du ikke visste det, så er GT 630 et rebrandet GT 5XX-kort.

Lenke til kommentar

Om man er opptatt av HTPC kjøper man heller et AMD Radeon HD 6570.

DirectX11 er en utvidelse av DirectX10, de spillene som har directX11-innstillinger du kan velge er langt mer tungkjørte enn et GT 630 kan kjøre uansett.

Jeg sier ikke at utviklingen har stått stille, jeg sier at et midrangekort fra 2007 er sammenlignbart med et lowendkort fra 2010.

Hvis du ikke visste det, så er GT 630 et rebrandet GT 5XX-kort.

Finnes det noe å anbefale som har Pcie 2.0 da?

Lenke til kommentar

Faens svindel a :(

Hva mener du? Kortet er laget så du kan få et bilde på skjermen, ytelsesklassen er på et nivå der det ikke er egnet for spill. Det er langt mer fornuftig økonomisk sett å rebrande et eldre kort framfor å bruke flere millioner på å utvikle en ny brikke på en særdeles dyr produksjonsteknikk med begrenset kapasitet.

Lenke til kommentar

Hva mener du? Kortet er laget så du kan få et bilde på skjermen, ytelsesklassen er på et nivå der det ikke er egnet for spill. Det er langt mer fornuftig økonomisk sett å rebrande et eldre kort framfor å bruke flere millioner på å utvikle en ny brikke på en særdeles dyr produksjonsteknikk med begrenset kapasitet.

Så hvis du kjøpte en 2012 BMW, så synes du det er fornuftig av BMW at det egentlig er en 2009 med 2012-merke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...