Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Betale for brannutrykning?

Drugstar Genius

Anbefalte innlegg

Hei, jeg bor i en boligblokk med 3 etg og med brannvarslere som varsler direkte til Brannvesenet. Hvis jeg f.eks lager mat å skyller panna i kaldt vann så det kommer masse røyk, og alarmen utløses. Må jeg da betale får falsk utrykning? eller åssen er det?. Har hørt att det koster 5000,- får en falsk utrykning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som Zeph sier er det ikke lurt å skylle en varm panne, den blir ødelagt av det.

Hva angår det rettslige så vil jeg tro at det å forårsake brannalarm i den saken du snakker om vil være å opptre uaktsomt. Påregnelig økonomiske skade som dette påfører borettslag/sameie vil da måtte erstattes, herunder utrykningsutgifter.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Etter som eg forstår så er gjeldande praksis at brannvesenet ikkje sender regning før dette gjentar seg fleire gongar i året. Men det er verdt å merke seg at brannvesenet sender rekninga til eigaren av brannalarmanlegget, så det er litt forskjellig korleis eigaren tar det vidare.

Det vil også være stor forskjell på kva som er årsaken til at alarmen går, dersom den går ved normal kjøkkenaktivitet så er detektoren av feil type eller montert på feil plass. Men i ditt tilfelle så vil det å skylle ei varm panne i vatn slik at det blir tjukk vanndamp være klart utanfor det som er normal kjøkkenbruk.

På tilsvarande måte så skal ikkje branndetektoren i gangen gå av kvar gong du kjem ut av badet etter ein (normal) dusj, men ein kan ikkje forvente at detektoren ikkje går av etter at nokon har tatt ein halvtimes dusj utan å sette på avtrekken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter hva jeg har hørt fra naboene på gangen, så gikk visstnok brannalarmen flere ganger i løpet av en kort periode i fjor. Det var da samme person som utløste den samtlige ganger. Tror det først var etter det at de innførte denne "boten".

Trenger jo ikke å skylle en varm panne for å utvikle damp, hva med når du heller det varme vannet fra pasta eller kokte poteter/grønnsaker? Den varsleren vi har på kjøkkenet tror jeg blir utløst av varme og ikke røyk, så det kan jo være at det skal en del til for å utløse den.

Lenke til kommentar

Koking av pasta skal ikkje føre til unødige brannalarmer dersom det er montert rett.

Ofte blir optiske detektorer i litt avstand frå kjøkkenet benytta. Optiske slår ikkje like lett ut på damp og steikeos, samtidig som dei slår ut tidleg på røykutvikling.

Varmedetekoter er svært lite brukt i bolig, ofte er det mest i næringsbygg at ein bruker den typen detekotorer.

Og for ordens skyld:

Falsk alarm: Dette er alarm som er utløyst med vilje, f.eks ringe og melde om brann utan at det brenner eller slå inn ein manuell melder utan at det brenner.

Unødig alarm: Dette er ein alarm som kunne vært unngått. Unødig alarm blir utløst på grunn av feil bruk, feil montering eller manglande vedlikehold.

Falsk alarm er straffbart og vil kunne føre til politiannmeldelse, bøter og oppføring i strafferegisteret.

Unødig alarm kan være straffbart dersom det skjer ofte, eller ved at kjennte feil ikkje blir utbetra. Men vanligvis er det mest aktuellt med eit gebyr frå brannvesenet ved gjenntatte hendelser. Gebyret er då meint å dekke brannvesenet sine utgifter med utrykkningen.

Det er lov å være uheldig ein gong i blant, men du kan få gebyr dersom ein ikkje lærer av sine feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har sentralt brannvarslingsanlegg i bygget jeg bor i også, men om det blir mye stekeos eller røyk inne hos meg, vil brannalarmen min gi meg et forvarsel i et par-tre minutter før brannalarmen utløses i hele bygget. I løpet av den tiden jeg har forvarsel, kan jeg løpe ned til brannsentralen i gangen og nullstille alarmen for å unngå dette.

Vil tro dere har noe liknende hos dere. Spør styret.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...