medlem-156941 Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Hei! Bestemte meg for å prøve Linux her om dagen, ettersom eg har lyst til å prøve noko nytt. Installerte då Ubuntu (12.10), som etter det eg har forstått er den meste populære distroen. Installasjonen gjekk greit, men her stoppa det. Då eg skulle installere skjermkortdriveren, søkte eg på Google etter korleis ein skulle gjere det. Fant ut at skjermkortet mitt (ATI Radeon HD 4890) ikkje er støtta av ATI lenger, og at eg derfor måtte ha ein Legacy-driver. Prøvde forskjellige guidar på nettet, utan hell. Eg er som sagt heilt fersk i operativsystemet, og veit derfor ikkje noko om bruken av terminal. Etter å ha prøvd nokon timar, bestemte eg meg for å køyre ein fersk installasjon, sidan eg hadde skrive inn mange kommandoar i Terminal som eg eigentleg ikkje visste kva betydde. Då installerte eg Linux Mint 14 istadenfor, men møtte på same problemet her. Er det nokon her som har hatt same problemet, som kanskje kan kome med noko hjelp? Og nokon litt meir generelle spørsmål: Kva program bruker de til å f eks spele av musikk? Og kva andre program kan vere greit å ha for en fersk Linux-brukar? Takk! Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Hei! Problemet ditt er egentlig ikke et problem, siden AMD utvikler åpne drivere som ligger klar i operativsystemet så snart du installerer det. Med andre ord trenger du ikke laste ned Catalyst. Det som derimot -er- et problem, er at disse åpne driverne ligger langt etter de lukkede (Catalyst-pakken) i ytelse og funksjoner, så du kan oppleve ting som høyere strømforbruk eller lavere ytelse enn kortet egentlig er i stand til. Dessverre, og det mener jeg helt ærlig, er AMD det verste valget man kan gjøre når det gjelder skjermkort til et Linux-system. De har relativt dårlige lukkede drivere, og enda dårligere åpne drivere. De fungerer til dagligdags skrivebordsbruk, og kanskje noen low-end spill, men det blir dårlig med Steam-lovin' pdd. Dersom du har et nvidia-kort liggende og slenge vil jeg foreslå at du bytter over til det, siden nvidia utvikler drivere BÅDE for "legacy"-kort og nyere kort. Nvidia er suverent best på utvikling av lukkede drivere til Linux, mens Intel har de klart beste åpne driverne. Når det gjelder dine generelle spørsmål, kan du jo for eksempel bruke Spotify til musikk. Ellers følger jo Rhythmbox med i pakka når du installerer Ubuntu. Mint legger ved minst fem ulike varianter av all slags programtyper, så der finner du sikkert noe du liker. Jeg vil foreslå at du legger til omgubuntu.co.uk i bokmerkelista di og sjekker litt rundt på sidene deres. De har veldig mange gode programtips. Du kan også bruke askubuntu.com for å finne svar på dine spørsmål. Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Ati driverne er ikke så ille som cmyrland skal ha det til. Hvorfor ville du bytte driver? Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 4. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2012 Tusen takk for gode, informative svar Er på mobil no, så er litt begrensa kva eg kan skrive, men kjem med meir når eg kjem meg på en PC. Ville installere driverane fra AMD fordi vifta på skjermkortet skrur seg opp kvart gong eg flyttar på noko på skjermen... F eks om eg resizer et vindu, eller flytter på andre grafiske element, går vifta fortere littegrann, for så å gå tilbake til vanlig hastighet. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Ati driverne er ikke så ille som cmyrland skal ha det til. Hvorfor ville du bytte driver? Når man sammenligner AMD, nvidia og Intel sine drivere kommer AMD dårligst ut av alle. AMD sine åpne drivere er forhåpentligvis bedre enn nouveau-driverne, siden de er offisielt støttet og finansiert, men nvidia knuser AMD på lukkede drivere (ytelse og features), mens Intel er suverene på åpne drivere. Som vi hører er trådstarter misfornøyd med løpske vifter.. Rimelig basic opplegg som amd-driverne ikke klarer å håndtere. Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 4. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2012 Gløymde å spørre om ein annan ting óg. Kva distro anbefaler de til ein nybegynner? Føler Mint kanskje blir litt for Windows-aktig, men eg veit ikkje heilt kva eg bør satse på. Er Ubuntu greit for en nybegynner og? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Det kommer i grunn veldig an på hva du ønsker. Vil du ha noe som bare funker, er Ubuntu flotte greier. Det bruker jeg selv, og stadig flere velger å bruke Ubuntu fordi det "bare funker". Er du nysgjerrig på hvordan ting funker, og ønsker å skru sammen os-et ditt på egenhånd, kan Arch Linux være et artig sted å begynne. Husk å lese wikien! Disse er også veldig utbredte distroer, så sannsynligheten for å få hjelp er størst med en av disse. Ellers kan du jo sjekke ut distrowatch.com for å se om du finner noe spesielt som tiltaler deg Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Hvis du er plaget av viftestøy vil nok den lukkede driveren gjøre en bedre jobb (nei, nouveau er ikke noe bedre på dette cmyrland). Du finner den under Additional hardware drivers, ingen grunn til å google eller følge vanskelige oppskrifter, bare klikk enable (må ha nettforbindelse da). Ytelsen til den lukkede ati driveren er super, og jeg har ikke hatt problemer med funksjonaliteten. Nvidia har bedre opengl-støtte, men jeg har faktisk hatt større problemer med nvidia enn med ati (ja, cmyrland, jeg sikter til de lukkede driverne). Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Problemet hans er jo at 4xxx-serien ikke lenger er støttet av Catalyst, men det er vel mulig at Ubuntu tilbyr eldre versjoner gjennom pakkebrønnen? Når det gjelder nouveau har jeg ikke sagt at det er en bedre driver enn ati, men at ati FORHÅPENTLIGVIS er bedre enn nouveau siden den er offisielt utviklet av AMD. Jeg gidder ikke dra dette ut i en flamekrig om hvilke drivere som er best, ihvertfall ikke i denne tråden Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Min HD4670 ligger der fortsatt, med 12.04 riktignok. Et skjermkort jeg har vært meget godt fornøyd med. Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 4. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2012 Det kommer i grunn veldig an på hva du ønsker. Vil du ha noe som bare funker, er Ubuntu flotte greier. Det bruker jeg selv, og stadig flere velger å bruke Ubuntu fordi det "bare funker". Er du nysgjerrig på hvordan ting funker, og ønsker å skru sammen os-et ditt på egenhånd, kan Arch Linux være et artig sted å begynne. Husk å lese wikien! Disse er også veldig utbredte distroer, så sannsynligheten for å få hjelp er størst med en av disse. Ellers kan du jo sjekke ut distrowatch.com for å se om du finner noe spesielt som tiltaler deg Trur eg kanskje går for Ubuntu då, sidan det virker mest nybegynnervennlig. Så kan eg heller gå over til Arch når eg bli litt meir driven i det. Tenker at eg skal skifte til Linux som hoved-OS, mens eg bruker Windows til spilling. Skulle gjerne skifta skjermkort til et fra nVidia, men har begrensa tilgang til hardware no, så det må nok bli seinare Hvis du er plaget av viftestøy vil nok den lukkede driveren gjøre en bedre jobb (nei, nouveau er ikke noe bedre på dette cmyrland). Du finner den under Additional hardware drivers, ingen grunn til å google eller følge vanskelige oppskrifter, bare klikk enable (må ha nettforbindelse da). Ytelsen til den lukkede ati driveren er super, og jeg har ikke hatt problemer med funksjonaliteten. Nvidia har bedre opengl-støtte, men jeg har faktisk hatt større problemer med nvidia enn med ati (ja, cmyrland, jeg sikter til de lukkede driverne). Då trur eg eg kanskje skal satse på den lukka driveren då Las at driverstøtta var droppa fra 12.10. Vil det seie eg kan laste ned 12.04, og installere den lukka driveren på ein enkel måte, uten problem? Det hadde klart vore det enklaste, då det å ha nyaste versjonen ikkje er så viktig for meg atm. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Du har forsøkt å aktivere catalyst fra "add. hw drivers" i 12.10? Siden 12.04 er en LTS er det vel mer sannsynlig at de tilbyr Catalyst til et større spekter av hw der.. Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 5. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2012 Har ikkje prøvd det, men tenker eg skal installere 12.04 LTS for å sjekke om eg får den til å fungere skikkelig. Skriver når eg har fått testa litt Lenke til kommentar
Del Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Sjekket litt rundt, og akkurat som du sa ser det ikke ut til at legacy driveren er lagt til ubuntu 12.10. Bruk LTS i mellomtiden med mindre du liker å knote. Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 6. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2012 Fikk installert 12.04 uten nokon større problem med driver no! Takk for hjelpa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå