Kira.b Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Jeg har gått 3 år på vgs idrettslinja, Har jeg mange muligheter til lærlingplasser? eller er det veldig bekgrenset? jeg prøver desperat å finne ut hva jeg vil. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 (endret) Jeg har vært i omtrent samme situasjon som TS. Fikk meg lærlingeplass i elektrofirma etter at jeg hospiterte 9mnd på VG1 etter jeg hadde gjort ferdig VGS (Medier og kommunikasjon + påbygging til GENS). Ring til aktuelle bedrifter og si at du er motivert for å jobbe, men dessverre valgte feil da du var 15år og skulle velge riktig utdanning Endret 6. desember 2012 av Zeph Lenke til kommentar
Kira.b Skrevet 6. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2012 Jeg har vært i omtrent samme situasjon som TS. Fikk meg lærlingeplass i elektrofirma etter at jeg hospiterte 9mnd på VG1 etter jeg hadde gjort ferdig VGS (Medier og kommunikasjon + påbygging til GENS). Ring til aktuelle bedrifter og si at du er motivert for å jobbe, men dessverre valgte feil da du var 15år og skulle velge riktig utdanning. Takk, det høres ut som en god plan, får prøve å ringe litt rundt da og håpe noen bedrifter er åpene for litt sammarbeid! Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Det er vanskelig nok å få lærlingplass for de som har en relevant utdannelse. Du kan jo prøve, men det vil bli vanskelig til umulig å få lærlingplass noe sted. Du kan sikkert få jobb i en dagligvarebutikk eller på en bensinstasjon eller liknende, men det blir bare en vanlig jobb og ikke som lærling med mulighet til å få fagbrev og lønnshopp. Jeg foreslår at du enten tar opp fag fra videregående for å få yrkeskompetanse eller bruker studiekompetansen din til å ta en universitetsgrad før du får jobb. Eventuelt kan du søke jobb som konduktør i NSB. Du trenger bare genrell studiekompetanse for å søke, men jeg vet ikke hvor lett det er å få jobben. Jeg vet derimot at det er 7 måneders betalt læretid og at grunnlønna er god. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Det som er er at for å gå opp til fagprøve i det faget du blir lærling er du nødt til å ha bestått eksamen på VGS i det relevante faget. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Det som er er at for å gå opp til fagprøve i det faget du blir lærling er du nødt til å ha bestått eksamen på VGS i det relevante faget. Mener du dette er et problem? I så fall, hvorfor? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Hvis h*n ikke har gptt den linja så må h*n vel ta eksamen som privatist eller noe? Litt stress da Lenke til kommentar
Minus Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Jeg har tatt 5 privatisteksamener til nå. Det er egentlig ikke så veldig stressende. Det jeg gjorde var å: 1. Melde meg opp i gjeldende fag. (Ring rådgiver og/eller opplæringskontor for fag-kode. Spør samtidig om hvilken faglitteratur som benyttes ved den aktuelle skolen.) 2. Dra på skolebiblioteket og lån aktuell litteratur. 3. Les. 4. Ta eksamen. Hvis man tar eksamen for første gang koster den i underkant av 400kr. Tar man den for å forbedre karakter koster den rundt 700kr. PS: I kunnskapsløftet får man ta med seg alt av hjelpemidler, så om man stryker i et fag, så kan man rett og slett ikke å lese. Nesten all informasjon man behøver står i lærebøkene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå