Gå til innhold

Beste måten å bli flexibel på?

Kira.b

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en som har utøvet kampsport i rundt 5 år, jeg har hele livet mitt hatt veldig stive ledd. Jeg ønsker å kunne utvikle meg videre, men jeg sliter med å finne riktig rutiner på hvordan jeg skal komme lengere ut å kunne sparke enda høyere.

Min mangel på flexibilitet og smidighet er min svakhet, og det vil jeg gjerne gjøre noe med, så om noen har noe tips så hadde det vært veldig hyggelig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke noen ekspert i dette. Men har noen tanker. Hvis du trener i en seriøs klubb, har jo normalt de gode råd. Og tøying av kropp og spessielt ledd, bør inngå i treningen. Ellers kan jo fysioterapauter mye om dette. Stive ledd, kan jo være genetisk. Men også din oppvekst og måten du har byggd kroppen helt fra du var liten.

Generelt tren mer gymnastikk og tren tøying av leddene. Tøy så det gjør vondt og gjerne to ganger om dagen alle dager. Dette kan du jo også gjøre hjemme, bare pass på noe oppvarming først. Men det er trolig ikke noe snarvei her så det kan gå år før du ser store forbedringer.

Ellers synes jeg du fokuserer for mye, på høye spark. De som er gode på dette, har normalt andre svakheter. Og det er værre! Få er gode i alt.

Kan også hende du egner deg bedre i en annen kampsport, hvor disse sparkene er mindre aktuelt. For øvrig så har disse "sparkerene" imponert meg (i Norge eller i utlandet), spessielt ikke på "gata". :) Enda noen av dem skulle liksom være gode, med medaljer fra bl.a. NM.

Lenke til kommentar

Ja, jeg holdt på med fotball i 10 år, uten 1 dag med tøyning som jeg kan huske, så det kan jo være en god forklaring på det hehe.

Du har helt rett alle har vel sine svakheter ja, tøyning flere ganger om dagen har streifet meg, men etter 1 uke med tøyning 3 ganger om dagen, jeg har prøvd det en gang faktisk. det var ganske intenst, jeg hadde veeldig lang restitusjonstid etter den uka, spesielt i ledene mine, de var blitt veldig stive følte jeg.

enig med deg der, spark kan være imponerendes, men de høye sparka er definitivt ikke noen jeg ville brukt på gata hehe :)

Men så lurer jeg på om det er vanlig, å bli ufattelig stiv, etter en uke eller to med ganske mye tøyning?..:)

Lenke til kommentar

Men så lurer jeg på om det er vanlig, å bli ufattelig stiv, etter en uke eller to med ganske mye tøyning?..:)

Du har nok starte noe tøft. :) Spessielt hvis du har problemer med å gå. :) Men noe stivhet må du regne med, når du tøyer på muskler, sener og senefester, som skjelden har hatt noen belastning. Samme skjer jo også med muskler, hvis du trener, eller gjør noe uvandt.

Start litt moderat og tenk at du blir ikke myk i kropp og ledd etter få uker. Og så øker du gravis press og tøying. Kjør et opplegg hvor du trener gymnasikk, så hele kroppen blir smidig. Men så myk som en turner, blir du ikke likevel, da hadde du måttet holdt det vedlike fra 6 - 8 års alder. Men du kan sikker bli mykere. De fleste fotballsparkere, som ikke har drevet annen allsidig idrett, er ikke kjent for å være myke.

Jeg er ikke noen ekspert, men 3 ganger om dagen, er kanskje litt for mye. Jeg ville satset på to ganger.

Lenke til kommentar

Spilte også fotball i 10 år uten å tøye ut. Begynte med No-Gi jiu jitsu så ville jeg bruke rubber guard som er en fleksibel guard. Brukte 6 måneder å komme i dobbel lotus, Splits, fot bak hode. gjorde 30-45 min med tøying hver dag. 30 sek tøying.

http://www.youtube.com/watch?v=OktcKhtMQ88

Gjorde dette

http://www.youtube.com/watch?v=QzZgCx7s7F4&NR=1&feature=endscreen

Ble til dette

http://www.youtube.com/watch?v=EjEV6CDlLWE

Du finner mye på youtube eller google sporten du gjør.

Endret av nipton
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...