Gå til innhold

Luft i magen under trening

Anbefalte innlegg

Nå tror jeg DU, bør lese bedre! Eller forstår du ikke forskjell på "etter 24 timer" og "over 24 timer", som du vrir det til! Sitat: "Det som er viktig å notere seg er at etter 24 timer...."

Hvis du leser det foranstående, i artikklen jeg siterte, så går det klart frem at forbrenningen øker ved flere måltider.

Seriøst?

Dette er et eksperiment som går over 24 timer.

Altså det man starter å følge måltidsprogrammet klokken xx.xx.

Så skrives det "etter 24 timer, eller så lang tid det ville ta å absorbere næringsemnene, ville det ikke vært noe forskjell i total TEF."

Som i 24 timer etter at forsøket startet. IKKE 24 timer etter siste måltid

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir litt i samme gata som å si at enkelte ting kan heve totalforbrenninga... Det kan KUN medikamenter gjøre.

Det du Geco5 altså påstår er at om to personer spiser 2ooo kcal i løpet av en dag så forbrenner den som fordeler det over flest måltider mer? Vel... Lykke til med å motbevise termodynamikkens lover (y)

Lenke til kommentar

Hvis du leser det foranstående, i artikklen jeg siterte, så går det klart frem at forbrenningen øker ved flere måltider.

Gjerne siter nøyaktig det du mener støtter det du sier her, for det jeg finner er:

"Studies using whole-body calorimetry and doubly-labelled water to assess total 24 h energy expenditure find no difference between nibbling and gorging".

Lenke til kommentar

Dette blir litt i samme gata som å si at enkelte ting kan heve totalforbrenninga... Det kan KUN medikamenter gjøre.

Det du Geco5 altså påstår er at om to personer spiser 2ooo kcal i løpet av en dag så forbrenner den som fordeler det over flest måltider mer? Vel... Lykke til med å motbevise termodynamikkens lover (y)

Så du tørte ikke å svare på mitt spørsmål da, du som later som du har utdannelese innen ernæring! :) Så jeg gjentar spørsmålet: "Og hva slags utdannelse har du da, innen ernæring?"

Først ved svar på dette, kan det hende jeg forsetter diskusjonen med deg.

Lenke til kommentar

Gjerne siter nøyaktig det du mener støtter det du sier her, for det jeg finner er:

"Studies using whole-body calorimetry and doubly-labelled water to assess total 24 h energy expenditure find no difference between nibbling and gorging".

Hvis ikke du forstår norsk og vet at det er forskjell på, etter og over (en tid), kan ikke jeg hjelpe deg. Da er en diskusjon også "døfødt" og har lite hensikt.

Lenke til kommentar

Hvis ikke du forstår norsk og vet at det er forskjell på, etter og over (en tid), kan ikke jeg hjelpe deg. Da er en diskusjon også "døfødt" og har lite hensikt.

Etter, som i "etter at forsøket har kjørt i 24 timer."

Hvorfor er dette relevant og skrevet på denne måten? Jo fordi etter 3 timer, og etter 6 timer, så kan forsøket gi helt forskjellige resultater. Derfor presiseres det at det måles etter 24 timer. Der etter viser tilbake på målingens starttidspunkt, og ikke siste måltid.

Lenke til kommentar

Så du tørte ikke å svare på mitt spørsmål da, du som later som du har utdannelese innen ernæring! :) Så jeg gjentar spørsmålet: "Og hva slags utdannelse har du da, innen ernæring?"

Først ved svar på dette, kan det hende jeg forsetter diskusjonen med deg.

Jeg har INGEN utdannelse, kan jeg nå ærbødigst få lov å diskutere med deg? Eller var ikke argumentet mitt om at kun medikamenter kan heve totalforbrenning gyldig siden jeg ikke hadde svart på utdannelsesnivåspørsmålet ditt først?
Lenke til kommentar

Etter, som i "etter at forsøket har kjørt i 24 timer."

Hvorfor er dette relevant og skrevet på denne måten? Jo fordi etter 3 timer, og etter 6 timer, så kan forsøket gi helt forskjellige resultater. Derfor presiseres det at det måles etter 24 timer. Der etter viser tilbake på målingens starttidspunkt, og ikke siste måltid.

Ser bare, at du har problemer med norsk!

Lenke til kommentar

Undelig, da jeg har lest flere artikkeler fra kostholdseksperter, som påstår dette. Det har også flere ganger vært programmer om temaet på tv.

Så jeg undrer på hvor du har dette fra? Og bekjente som slet med å gå ned i vekt og tidligere spiste et til to store måltider. De har gått ned, når det har "gått over til" flere måltider. Og så er det litt underlig, at de fleste jeg kjenner som er overvektig spiser få og usunne måltider. Gjør det selvfølgelig ikke noe bedre, hvis de drikker mye usunnt, i løpet av døgnet.

Ja, det er bare tull at måltidsfrekvens hjelper på vektreduksjon. Om ikke annet er det faste som kan hjelpe. Ser man på det store bildet er det energibalansen som faktisk har noe å si.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så det du gjør er å basere argumentasjonen din på et litt uheldig ordvalg i en artikkel basert på en studie, og bruker dette til å argumentere mot det som står i selve studien? Altså bruker du heller annenhånds informasjon og mener denne er mer riktig enn primærkilden. Interessant bruk av kildekritikk....

Rent hypotetisk, om vi sier at en person ved to tilfeller, over en like lang periode, spiser like mange kalorier (akkurat det som er gjort i den diskuterte studien). I første tilfelle fordeles kaloriene på 3 måltider, og neste gang fordeles akkurat den samme maten på 6 måltider. Mener du at totalforbrenningen ville vært høyere i ett av disse tilfellene, gitt at alt annet er likt?

Og for ordens skyld så har jeg også utdanning innen ernæring, om det skulle ha noe å si på hvorvidt du velger å svare på dette eller ikke. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...