CrispyBlowfish Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Nettopp begynt å trene, og jeg merker at jeg har ganske mye luft i magen når jeg trener.. (slanker meg forresten). Var ikke sikker på hvor jeg skulle legge denne tråden men endte opp her som den mest fornuftige tråden som jeg merka. Pleier å starte dagen med grove brødskiver og pålegget varierer. Glad i mager skinke og ost + ett glass Appelsin Juice (ikke fra konsentrat + fruktkjøtt) neste måltidet da er grove brødskiver ikke det samme pålegget som mitt første måltidet. + frukt (drikker bare vann utover dagen) Så pleier jeg å trene rundt 1-2 timer etter dette måltidet (treninga varer rundt 1-2 timer). Når jeg jogger og sånn så er det litt flaut, ikke om jeg vet noen merker det men bare det at jeg vet at jeg har gass i magen og noe av den gassen kommer ut, så syntes jeg det er veldig ubehagelig.. er det noe jeg kan gjøre for å motvirke luft i magen eller må jeg bare endre hva jeg spiser eller? If so.. noen forslag til hva jeg kan prøve istedet for grove brødskiver? Tusen takk, Robin Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 (endret) Synes du skal prate med legen din jeg, selv om ikke dette er noe alvorlig. Og den gassen renser tarmene, men kan bli ubehagelig hvis det blir for "mye" av det. Men det kan være mange årsaker til den gassen. Og hvis du ikke har hatt noe problem med dette før, har det sikkert noe med kostholdet ditt å gjøre. Eller overgang til annet kosthold, grunnet slankingen. Trener du ca 1,5 timer etter lunch og før middag? Vet at noe Juice gjærer og skaper gass. Normalt av billing type. Har aldri selv hatt problemer med groft brød, selv om jeg hovedsakelig benytter halvgroft (alla kneipbrød), men jag skifter litt for varriasjonens skyld. Men vi er forskjellinge, så du kan ha noe problemer i begynnelsen. Og groft brød, krever at du tygger brødet godt. Ellers vet jeg at de som spiser korn, med kald melk og ikke "trekker", eller koker opp korn, bruker å få en god del gass i magen. Samme med dårlig kokte belgfrukter, som bl.a. erter. Kan være det samme, med lite kokt hodekål. Du nevner bare to måltider. Håper du spiser flere, spessielt da du ønsker å slanke deg. Spiser du flere måltider, øker din forbrenning! Det værste en gjør, er å spise et veldig stor måltid om dagen og et, eller noen småmåltider. Selv middag bør være en moderat porson og aldri så det sprenger i magen. Trenger en mer næring, så øker en mengden næring, i de andre måltidene. Etter min mening burde alle spise min 3 måltider om dagen. For de som ønsker å gå ned i vekt, de jobber tungt og de som trener hardt, burde spise 4 - 6 ganger om dagen. Og fordele volum/energi utover dagen. Noe frukt kan også gi gass, hvis du nå har begynnt å spise mye av det. Bl.a. bananer. Endret 4. desember 2012 av geco5 Lenke til kommentar
CrispyBlowfish Skrevet 4. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2012 HEhe spiser 4-5 ganger om dagen og pleier å være ca. 3 timer mellomrom mellom vært måltid. Er vel egentlig noe jeg har hatt 'problemer' med en liten stund (noen år) men har aldri sett på det som et problem egentlig.. før nå som jeg har begynt å trent. Trener før middag, altså etter skole tid. (15:20 da stikker jeg på treninga) og er ferdig litt før 5 sånn at jeg rekker den bussen / middag hjemme. Kan se, sliter litt med penger nå men skal se om jeg får tatt en tur til legen senere. Takker for svar veldig hjelpsomt Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Kan fort vere irritabel tarm og at du reagerer på eit eller anna. Eg får same symptom av karbohydrat. http://www.friskogfunksjonell.no/irritabel-tarm-og-hva-du-kan-gjore-med-det Lenke til kommentar
Rairai Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Du kan jo prøve å endre litt på maten du spiser og se om det blir bedre, for å prøve luke ut problemet hvis det er noen av matvarene som forårsaker det? Forresten må jeg arrestere geco5 på et punkt, man får ikke høyere forbrenning av å spise flere måltider, det er en myte og er feil. Selv spiser jeg 2 veldig store måltider om dagen når jeg er på deff og skal ned i vekt, selv om ikke akkurat det passer for alle. Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Er det virkelig en myte at faste måltider med jevne mellomrom holder forbrenningen oppe og sugt etter søtt borte? Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Er det virkelig en myte at faste måltider med jevne mellomrom holder forbrenningen oppe og sugt etter søtt borte? Feilposta, men ja det er en myte. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 10. desember 2012 Del Skrevet 10. desember 2012 (endret) Feilposta, men ja det er en myte. Undelig, da jeg har lest flere artikkeler fra kostholdseksperter, som påstår dette. Det har også flere ganger vært programmer om temaet på tv. Så jeg undrer på hvor du har dette fra? Og bekjente som slet med å gå ned i vekt og tidligere spiste et til to store måltider. De har gått ned, når det har "gått over til" flere måltider. Og så er det litt underlig, at de fleste jeg kjenner som er overvektig spiser få og usunne måltider. Gjør det selvfølgelig ikke noe bedre, hvis de drikker mye usunnt, i løpet av døgnet. Endret 10. desember 2012 av geco5 Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 10. desember 2012 Del Skrevet 10. desember 2012 Fakta er jo at om man spiser flere måltider fordelt utover døgnet/dagen har man et mer stabilt insulinnivå i kroppen! Da får man ikke trangen til å småspise, og det er positivt! Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 10. desember 2012 Del Skrevet 10. desember 2012 Bullshit. Faste gjør ingenting med insulinnivåer eller insulinfølsomhet. Det er gang på gang tilbakevist at måltidsfrekvens har noe som helst med forbrenning å gjøre.! Utfordrende spørsmål: skal en som sliter med å gå opp i vekt da bare spise en gang om dagen og la vær å spise resten av dagen siden forbrenni.ga stopper opp? Pleaaase... Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 (endret) Bullshit. Faste gjør ingenting med insulinnivåer eller insulinfølsomhet. Det er gang på gang tilbakevist at måltidsfrekvens har noe som helst med forbrenning å gjøre.! Utfordrende spørsmål: skal en som sliter med å gå opp i vekt da bare spise en gang om dagen og la vær å spise resten av dagen siden forbrenni.ga stopper opp? Pleaaase... Nå bringer du inn et uvesentlig argument og spørsmål. Det vil alltid være NOEN, som har vanskelig for å redusere, eller øke kroppsvekten! Men for vanlige folk, gjelder det med flere måltider. Har mange eksempler på både venner og bekjente, som har redusert uønsket vekt, ved å øke antall måltider og spise sundt, som støtter rådene fra disse kostholdsekspertene. Så jeg tror på dette. Undrer på hvor du har det fra, at "måltidsfrekvens" ikke har noen betydning. Endret 11. desember 2012 av geco5 Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Bullshit. Faste gjør ingenting med insulinnivåer eller insulinfølsomhet. Det er gang på gang tilbakevist at måltidsfrekvens har noe som helst med forbrenning å gjøre.! Utfordrende spørsmål: skal en som sliter med å gå opp i vekt da bare spise en gang om dagen og la vær å spise resten av dagen siden forbrenni.ga stopper opp? Pleaaase... Selv om jeg er klar over at min kildeføring er fraværende, håper jeg du kan stille med noen som støtter din tankegang! Man må først og fremst tenke at man må bruke tid på å gå opp eller ned i vekt. Det er logisk å tenke at ingen mennesker greier seg over lang tid med kun ett måltid. La oss anta at den tynne personen spiser maks to måltider daglig over en lang periode. Den tynne personen sitter kun stille foran en pult hele døgnet. Ja, da tror jeg denne personen går opp i vekt. Jeg tror også kroppens forbrenning vil forandre seg. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Poenget til Doofenschmitz er at det ikkje er nokre fysiologiske mekanismar som gjer det lettare å forbrenne feitt med ein høgare måltidsfrekvens. Det er godt mogleg at mange vil føle at det er lettare å gå ned i vekt ved å fordele inntaket over fleire måltid, men då er det fordi dei synest det er lettare å ete mindre på den måten, ikkje fordi kroppen held oppe ein høgare forbrenning heile dagen. Fasiten er så enkel som at du brukar den måltidsfrekvensen som passar deg best. For nokon er det 6 måltid, for andre er det 3. Konklusjon: Mange små måltid ser ikke ut til å øke forbrenningen, metthetsfølelsen eller være bedre for blodsukkeret. Du bør derfor spise det antallet måltider som passer deg best. http://fitnessbloggen.no/3-ting-maaltidsfrekvens/ Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Nå bringer du inn et uvesentlig argument og spørsmål. Det vil alltid være NOEN, som har vanskelig for å redusere, eller øke kroppsvekten! Men for vanlige folk, gjelder det med flere måltider. Har mange eksempler på både venner og bekjente, som har redusert uønsket vekt, ved å øke antall måltider og spise sundt, som støtter rådene fra disse kostholdsekspertene. Så jeg tror på dette. Undrer på hvor du har det fra, at "måltidsfrekvens" ikke har noen betydning. Les denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1277128Gå så til www.leangains.com for linker til konkrete undersøkelser på temaet. Der ble også gjort en undersøkelse ved Norges Toppidrettsgymnas i Lillehammer som konkluderte med at tre måltider om dagen er "far superior" det å spise flere små. Forståelig nok siden et måltid trigger en insulinrespons som igjen fører til at man ikke får optimalisert lipolyse (fettforbrenning) Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 (endret) Les denne: http://www.diskusjon...owtopic=1277128 Gå så til www.leangains.com for linker til konkrete undersøkelser på temaet. Der ble også gjort en undersøkelse ved Norges Toppidrettsgymnas i Lillehammer som konkluderte med at tre måltider om dagen er "far superior" det å spise flere små. Forståelig nok siden et måltid trigger en insulinrespons som igjen fører til at man ikke får optimalisert lipolyse (fettforbrenning) Jeg har vært inne og lest på den første linken din, men har ikke konrollert klider og rett oversettelse, men siterer likevel: "1. Myte: Spis ofte for å opprettholde høy forbrenning. Sannhet Hver gang du spiser økes forbrenningen din litt de neste timene. Paradoksalt kreves det energi for å bryte ned næringsemnene og absorbere energi. Dette kalles TEF, Thermic effect of food. Mengden energi som brukes er direkte proposjonal til menge kalorier og næringsemner som inntas i måltidet. La oss anta at vi måler TEF over 24 timer der det inntas 2700 kcal med 40% proteiner, 40% karbohydrater og 20% fett. Vi har tre forskjellige grupper og det eneste som endres er måltidsfrekvensen. a) Tre måltider: 900 kcal pr måltid b) Seks måltider: 450 kcal pr måltid c) Ni måltider: 300 kcal pr måltid Resultatet ville være forskjellige mønster i TEF. Gruppe A ville gi et stort og langvarig økning i forbrenningen som ville avta mot neste måltid – en graf på dette ville vist et "berg og dalbane" mønster. Gruppe C ville ha et veikt men konsistent økning av forbrenningen. Gruppe B ville være midt imellom. Det som er viktig å notere seg er at etter 24 timer, eller så lang tid det ville ta å absorbere næringsemnene, ville det ikke vært noe forskjell i total TEF. Den totale energien som blir brukt av TEF vil være identisk i alle gruppene. Måltidsfrekvens påvirker ikke total TEF. Det finnes ingen måte å lure kroppen til å forbrenne mer eller mindre kalorier med å manipulere måltidsfrekvens." Sitat slutt. Er enig i det meste, bortsett fra konklusjonene i siste avsnitt! Hvis en spiser ofte, går det IKKE 24 timer, til neste måltid! Så, konklusjonen basserer seg på feil grunnlag! Med normal natts søvn og min. 3 timer fra siste måltid om kvelden, blir det ca. 11 -12 timer mellom siste kveldsmåltid og anbefalt frokost. Klart at frokostmåltidet har noe begrenset forbrenning, men ikke de påfølgende måltidene. Så langt støtter artikkelen min påstand! Og påstandene, til norske kostholdseksperter! Nå er det vel ingen norske kostholdseksperter som anbefaler 9 måltider i døgnet, så det ser jeg bort fra. Småspising har aldri vært anbefalt og må ikke blandes i sammen med, eks. 3 hovedmåltider og et mellommåltid, mellom hovedmåltidene. Anbefalingene fra dem er, at folk spiser min. 3 regelmessige måltider om dagen. Og ønsker en å øke forbrenningen, anbefales det å øke antall måltider til 4 - 6 måltider. Husk også, at selv frukt som mellom måltid, holder forbrenningen oppe. Jeg har ikke sjekket dine opplysninger fra Norges Toppidretts gymnas og i hvilken forbindelese de gir slike råd. Men dette er jo DEN gennerelle anbefalingen til folk flest også fra norske kostholdseksperter, så ikke noe her er motstridende. Problemet som her diskuteres, er om 4 - 6 måltider om dagen øker forbrenningen og fører til redusert vekt! Dine påstander om at forbrenningen er like stor, ved å spise 2 store måltider om dagen, i steden for 4 - 6 måltider, har ikke støtte i dine egne henvisninger. Og det stemmer bra, med mine påstander. Fok flest (også idrettsutøvere) klarer seg greit på 3 regelmessige måltider om dagen! Men ønsker en overvektig å gå ned i vekt, kan en øke forbrenningen ved å spise flere måltider om dagen! Og selvfølgelig morsjon. Men inntak av næring, må jo fremdels stå i forhold forbruk av næring da! En kan ikke sitte på rompa hele døgnet og spise som en "tømmerhugger", det burde vel alle forstå. Ser bort fra, der sykdom er inne i bildet. Endret 12. desember 2012 av geco5 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Jeg gir meg. Jeg nekter å diskutere med folk uten utdannelse innenfor temaet som bruker egen empiri som argumentasjon... Dette kalles broscience, man har hørt noe, lest noe, blitt fortalt noe av noen som igjen har fått det samme veien. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 (endret) Jeg gir meg. Jeg nekter å diskutere med folk uten utdannelse innenfor temaet som bruker egen empiri som argumentasjon... Dette kalles broscience, man har hørt noe, lest noe, blitt fortalt noe av noen som igjen har fått det samme veien. Og hva slags utdannelse har du da, innen ernæring? Virker ikke som om du har slik utdannelse, selv om du "slenger rundt deg" med fremmedord, og søkte henvisninger. Endret 12. desember 2012 av geco5 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 (endret) Men ønsker en overvektig å gå ned i vekt, kan en øke forbrenningen ved å spise flere måltider om dagen! Leste du ikke det som sto i det du siterte? Flere måltider øker IKKE den totale forbrenningen over 24 timer. Det er overhode ikke snakk om 24 timer mellom hvert måltid, det er snakk om en måltidsfrekvens innenfor et intervall på 24 timer. Om du da spsier 3 store måltider, eller 9 små, så vil du forbrenne akkurat like mye i begge tilfellene. Bare at du har en jevn lav forbrenning når du spiser ofte, og en ujevn, men høyere forbrening når du spiser skjeldent. Netto forbrenning er imidlertid det samme! Det er det samme som om du skal brenne opp en sekk ved. Da kan du kaste så mye ved i peisen som det er plass til, og så vente til alt har brennt opp, før du fyller den på nytt. Eller så kan du fyre jevnt og trutt hele dagen. På slutten av dagen ser man at ma har brennt opp like mye ved i begge tilfellene, men man har bare fyrt forskjellig. Problemet med å spise ofte, er derimot at du ikke får en rutine, og det er lettere å spise raske karbohydrater. Med tre satte måltider om dagen, så kan du lage noe større, og sunnere enn om du skal spise flere små. Samtidig så vil færre måltider gi mindre insulinrespons, og dermed vil man aktivere fettforbrenning i mye større grad enn om man spiser ofte. Endret 12. desember 2012 av Zepticon Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 (endret) Leste du ikke det som sto i det du siterte? Flere måltider øker IKKE den totale forbrenningen over 24 timer. Det er overhode ikke snakk om 24 timer mellom hvert måltid, det er snakk om en måltidsfrekvens innenfor et intervall på 24 timer. Nå tror jeg DU, bør lese bedre! Eller forstår du ikke forskjell på "etter 24 timer" og "over 24 timer", som du vrir det til! Sitat: "Det som er viktig å notere seg er at etter 24 timer...." Hvis du leser det foranstående, i artikklen jeg siterte, så går det klart frem at forbrenningen øker ved flere måltider. Endret 12. desember 2012 av geco5 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Men tråden heter jo "Luft i magen etter trening", så vi skulle kanskje komme oss tilbake til tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå