Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvis du er utdannet innen media og kommunikasjon og lager endel grafikk på maskinen, så burde egentlig valget være ganske enkelt :p

Det du bør vite er at farcry 3 krever mye av maskinen. 2560x1440 oppløsning gjør at skjermen har over 1,6 millioner flere piksler. Så det er tungt for skjermkortet å dra de mest krevende spillene med topp grafikkinnstillinger. Derfor må du kanskje regne med å ikke kunne kjøre ultra på FC3, men det skal gå fint i mange andre spill.

Sjekk også at du har plass til skjermen der du sitter. 27" er ca 65cm i fysisk bredde!

Tenkte primært en 24 tommer da :) Jeg vil ikke ha høyere oppløsning enn 1920x1080, siden Far Cry 3 trenger mye kraft. Isåfall, håper jeg at det er mulig å kjøre Far Cry 3 max out det meste, samme med HBAO i tillegg. Trenger IKKE anti alasing på :)

Her tror jeg du misforstår litt. Jeg sier på ingen måte at en slik maskin ikke klarer å redigere bilder/video. Hvis man redigerer bilde eller video på hobbybasis eller som yrke er fargegjengivelse og kontraster veldig viktig. For eksempel har denne BenQ XL2420T skjermen kun mulighet til å gjengi 88% av sRGB fargerom. Den har relativt dårlig farger og kontrast sammenlignet med IPS og PLS skjermer. Et typisk PLS panel klarer å gjengi ca ~99% av sRGB og har 16,7 millioner farger. En typisk IPS skjerm klarer >100% og har ca 1.07 milliarder farger. TN paneler er ikke i nærheten av disse bildekvalitetsmessig.

Og til ytelsesbiten du snakker om, så er jeg delvis enig og delvis uenig. Videorendring er et eksempel på noe som krever langt mer CPU kraft enn spill. Her benytter man stort sett HT, mens i spill blir det sjeldent utnyttet. Noe som gjør at gamere ofte velger i5 istedenfor i7 og omvendt. Og bilderedigering krever langt mer RAM enn spill. En gaming rigg utnytter sjeldent mer enn 8GB (spill bruker stort sett under 4GB), mens heftig bilderedigering fint kan passere 20GB og mere. Derfor anbefaler jeg 16, eventuelt 8GB, til gaming/multitasking, 32GB+ til heftig bilderedigering og 64GB RAM til heftig videoredigering hvor man utnytter RAMen til previews av store prosjekter.

:)

Jeg bruker en del; Lightroom, Photoshop CS6, Bridge og Corel Painter X

Lurer på om jeg vil ha 16 gb ram, siden du nevnte det. Med min nå 6 gb ram på laptopen, føler jeg stadig at jeg får hangups, når jeg åpner fler en 10 bilder samtidig. Vet det har med ram og gjøre :) samt at cpu'en er en i5 (best for spill som du sier?) fremfor en i7. Men jeg er så usikker, har jo hørt at i7 er den råeste av de alle?

Budsjett: 30.000

Trenger;

Rå pc

God skjerm

16gb ram

SSD

Takker så mye for mange bra tips :D!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...