InFlamesWeMust Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Vil denne gjøre susen? http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10615 Tenker ULTRA settings, AA, og PostFx Ultra.. Samt oppløsing 19xx x 1080p full hd Lenke til kommentar
Kalaz Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 (endret) Der har du nok i massevis;-) Varer nok i flere år!!!! Men en liten ting bytt heller til Trooper kabinettet (Big tower er best, medium er greit nok) Men big tower= masse plass, god kjøling. Rett og slett det beste.... Eller så er dette et supert kjøp, Beist av en pc:D Dette er ektrem nivå når det kommer til pc!!! Endret 4. desember 2012 av HenPower7 Lenke til kommentar
fenele Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 (endret) FYI kommer ikke SSD som er default i pakken inn på lager før 7.des. Hvis du vil ha maskina asap kan du bytte til "Crucial m4 SSD 2.5" 256GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 500MB/260MB/s read/write [info]" i steden. Endret 4. desember 2012 av eleNerf 1 Lenke til kommentar
InFlamesWeMust Skrevet 4. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2012 Takk til dere begge for svar Det er en stund siden jeg har kjøpt pc(bare en laptop det siste året) Så kunnskapen om hva som er "bra" har falt litt. Men følte denne pcen ville gjøre mer enn nok Jeg kan vente til over nyttår, om det er mer gunstig. Er det noe dere anbefaller meg å legge ekstra til? F.eks sli av det kortet? Jeg har hørt Far Cry 3 og andre spill sliter masse med SLI. Eller er den tiden forbi? Jeg er nok en NVIDIA fan, men er åpen for Radeon også. Har dere en god skjerm å anbefalle også? Tenkte å bruke den på tven 42 tommer. Det holder egentlig om jeg har en veldig god pc skjerm. Har vurdert nvidia 3d pakken, men er tvilende ang det. Tror på en måte at en vanlig skjerm uten briller vil gi mer glede...vet ikke helt hvorfor Takk igjen for svar! Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Fortsatt haugevis med problemer med SLI/CFX og Far Cry 3, SLI/CFX blir aldri perfekt så lenge man baserer seg på ideen om Alternate Frame Rendering. GTX 690 er 2x 680 i SLI på et kort forresten. Ikke forvent at SLI er fremtidssikring. 3DVomit er gøy i 20 minutter, så kommer "Vomit"-delen inn i bildet og ødelegger opplevelsen totalt for de fleste. Vil anbefale BenQ XL2420T eller Samsungs 120Hz-monitorer. TVer er veldig ofte forferdelige å spille på, mest av alt grunnet en ekstrem inputlag, jo flere funksjoner, jo verre er det 2 Lenke til kommentar
InFlamesWeMust Skrevet 4. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2012 Fortsatt haugevis med problemer med SLI/CFX og Far Cry 3, SLI/CFX blir aldri perfekt så lenge man baserer seg på ideen om Alternate Frame Rendering. GTX 690 er 2x 680 i SLI på et kort forresten. Ikke forvent at SLI er fremtidssikring. 3DVomit er gøy i 20 minutter, så kommer "Vomit"-delen inn i bildet og ødelegger opplevelsen totalt for de fleste. Vil anbefale BenQ XL2420T eller Samsungs 120Hz-monitorer. TVer er veldig ofte forferdelige å spille på, mest av alt grunnet en ekstrem inputlag, jo flere funksjoner, jo verre er det Takk for svar Det høres bra ut. Da blir det uten SLI og 3D Ang skjermene, har hatt en benq før. Er bare ikke helt begeistret xD Vil denne samsungen være et godt valg? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=752236 Og hvorfor 120hz hvis jeg ikke trenger 3d ? Låser den fortsatt seg til 60hz, med 60fps? Trenger j ikk mer en det ansett, øynene ser ikke mer en 60? Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 ikke sli av det kortet. det er allerede sli av 680 det er det 690 er. sli skal fungere greit etter siste driverne men om du får trøbbel kan du skru av sli og kjøre 690 som et 680 og det er fortsatt mer enn bra nok jeg ville gått for nvidia 3d pakke eller hvertfall enn 120hz skjer for de er så overlegne tv-skjermer i gaming. hva enn du gjør ikke velg den m4 disken da den er gammel og ligger langt bak alle de andre diskene som er der nå. så for skjerm kan jeg ikke anbefale noe annet enn Benq xl2420T. beste skjermen som er der. er ikke bare for 3d at 120hz er overlegent. er for alt annet også Lenke til kommentar
InFlamesWeMust Skrevet 4. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2012 Jeg forstår meg ikke så mye på HZ lenger. Er det slik at 120 hz, MÅ til pga to bilder for 3d, sant? Og, med 120 hz, kan jeg oppnå da fysisk 120 fps som vises, fremfor screentearing. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=648274&reviewPage=5#reviews Den virker jo helt fantastisk da, men jeg skuer litt pga dårlig anmeldelser...Folk kager på innsynsvinkel og at den er for dyr? KValitet er kvalitet da Jeg tenkte ta en 250ssd disk. Den som ønsker, må gjerne konfigurere og linke her, etter eget ønske. For optimal "gaming" pc Om mulig Takker fortsatt for svar Lenke til kommentar
EvenAug Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 120Hz betyr at skjermbildet oppdateres 120 ganger i sekundet. Altså frekvensen til skjermen. Det betyr igjen bedre bildeflyt. Så til skjermen du vurderer. Det er en knallgod gaming skjerm, men langt i fra en kvalitetskjerm. Rett og slett pga panelet. Det er altfor mange som skryter i hytt og pine om denne skjermen uten å ha testet alternativene. Ønsker du "proffesjonell" skjerm trenger du en skjerm som støtter 100% sRGB og gjerne adobe RBG og, god innsynsvinkel, god kontrast, sortnivå osv osv. Her er det IPS paneler (LG) som dominerer, nylig utfordret av PLS paneler (Samsung). PLS har kort sagt bedre gamingegenskaper og gode farger, men dårligere kontrast og ikke støtte for 1,07 milliarder farger som mange av IPS skjermene har. Problemet med både IPS og PLS er at det er svært vanskelig å lage en stabil 120Hz skjerm med den teknologien. Derfor velger ofte gamers billigere TN paneler som gir OK farge, OK kontrast og høy oppdateringsfrekvens. Hvis du er glad i FPS spill eller bilspill er 120Hz å foretrekke. Dersom du spiller MMORPG, stragispill osv er det ikke nødvendig og en PLS skjerm er å foretrekke. Skulle du mot formodning drive med bilderedigering/filmredigering som yrke er IPS veien å gå. Det finnes riktignok 120Hz IPS skjermer som er billige koreanske overklokkede versjoner av LG sitt panel som sitter i blant annet Dell og iMac. Disse har flere bivirkninger og blant annet varmeutvikling og ghosting kan være et problem. Mine anbefalninger: Til FPS og generell hardcore gaming: BenQ XL2420T Til både redigering og moderat gaming: Asus PB278Q Kun redigering: Dell U2711 eller bedre. Vi får desverre ikke i pose og sekk før OLED overtar markedet. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 XL2420T er en gamingskjerm, den er kun ment å gi god oppdateringsfrekvens og lav forsinkelse mot spillet, ikke forvent å få fantastisk bildekvalitet eller nøyaktige farger. For det den prøver å få til er den veldig god, for det den ikke prøver på er den elendig. LCD-teknologi har vekt, strømforbruk og størrelse som fordeler, samtidig ofrer man oppløsning, responstider og fargegjengivelse for å oppnå dette. Det finnes derfor forskjellige skjermer til forskjellig bruk i motsetning til CRT-tida da en skjerm fiksa alt. Lenke til kommentar
InFlamesWeMust Skrevet 4. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2012 120Hz betyr at skjermbildet oppdateres 120 ganger i sekundet. Altså frekvensen til skjermen. Det betyr igjen bedre bildeflyt. Så til skjermen du vurderer. Det er en knallgod gaming skjerm, men langt i fra en kvalitetskjerm. Rett og slett pga panelet. Det er altfor mange som skryter i hytt og pine om denne skjermen uten å ha testet alternativene. Ønsker du "proffesjonell" skjerm trenger du en skjerm som støtter 100% sRGB og gjerne adobe RBG og, god innsynsvinkel, god kontrast, sortnivå osv osv. Her er det IPS paneler (LG) som dominerer, nylig utfordret av PLS paneler (Samsung). PLS har kort sagt bedre gamingegenskaper og gode farger, men dårligere kontrast og ikke støtte for 1,07 milliarder farger som mange av IPS skjermene har. Problemet med både IPS og PLS er at det er svært vanskelig å lage en stabil 120Hz skjerm med den teknologien. Derfor velger ofte gamers billigere TN paneler som gir OK farge, OK kontrast og høy oppdateringsfrekvens. Hvis du er glad i FPS spill eller bilspill er 120Hz å foretrekke. Dersom du spiller MMORPG, stragispill osv er det ikke nødvendig og en PLS skjerm er å foretrekke. Skulle du mot formodning drive med bilderedigering/filmredigering som yrke er IPS veien å gå. Det finnes riktignok 120Hz IPS skjermer som er billige koreanske overklokkede versjoner av LG sitt panel som sitter i blant annet Dell og iMac. Disse har flere bivirkninger og blant annet varmeutvikling og ghosting kan være et problem. Mine anbefalninger: Til FPS og generell hardcore gaming: BenQ XL2420T Til både redigering og moderat gaming: Asus PB278Q Kun redigering: Dell U2711 eller bedre. Vi får desverre ikke i pose og sekk før OLED overtar markedet. Dette var en skikkelig god forklaring TAKK! Til deg også arni90 dere forklarer så bra Kort spørsmål: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=744829 Jeg redigerer med lightroom på ukentlig basis, tar bilder og redigerer i slutten av uken. Er veldig fornøyd med fargene jeg får på min laptop nå. Skjermene som dere anbefaller, som f.eks den BenQ GAMING skjermen, gir den bedre bilde enn laptopen? Slik du mener at den ikke gir så godt bile men god flyt så lenge det er likt eller bedre, I'm happy! Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Skulle overraske meg stort om XL2420T ikke ga bedre fargegjengivelse enn laptopen du har nå. 1366x768 er et sikkert tegn på at de har gått for det billigste panelet de fant. Lenke til kommentar
EvenAug Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Dette var en skikkelig god forklaring TAKK! Til deg også arni90 dere forklarer så bra Kort spørsmål: http://www.komplett....aspx?sku=744829 Jeg redigerer med lightroom på ukentlig basis, tar bilder og redigerer i slutten av uken. Er veldig fornøyd med fargene jeg får på min laptop nå. Skjermene som dere anbefaller, som f.eks den BenQ GAMING skjermen, gir den bedre bilde enn laptopen? Slik du mener at den ikke gir så godt bile men god flyt så lenge det er likt eller bedre, I'm happy! Nå har jeg aldri sett den skjermen du har på laptopen din i virkeligheten, så det er vanskelig å si. Rent spesifikasjonsmessig er den ikke veldig imponerende så vil tro du får en opptur - selv med BenQ skjermen. Når det er sagt kommer opplevelsen av et panel veldig an på kalibreringen. Noen skjermer kommer bedre kalibrert enn andre skjermer fra fabrikk. Selvom det er samme modell. Så alle som driver med bilderedigering som hobby burde i det minste ta seg tid til å kalibrere skjermen man har for best mulig opplevelse. Jeg vet ikke hvordan bilder du redigerer i lightroom eller hvor viktig denne hobbyen er for deg, men dersom det er litt seriøst og ikke bare "familiebilder", ville jeg vurdert Asus PB278Q. Bildemessig er den helt overlegen BenQ skjermen, men du ofrer altså oppdateringsfrekvensen. Du får også høyere oppløsning (2560x1440 mot 1920x1080) som betyr økt arbeidsplass og generelt skarpere bilde, men det går sterkt utover fps'en du oppnår i spill. Du sitter i en vanskelig situasjon med 2 arbeidsoppgaver som i bunn og grunn krever 2 forskjellig skjermtyper. Ettersom du virker litt interessert anbefaler jeg deg å google og lære litt om de ulike paneltypene: TN, IPS og PLS. Så kan du selv gjøre deg noen meninger om hvilke egenskaper du verdsetter høyest 1 Lenke til kommentar
Bakken91 Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Nå har jeg aldri sett den skjermen du har på laptopen din i virkeligheten, så det er vanskelig å si. Rent spesifikasjonsmessig er den ikke veldig imponerende så vil tro du får en opptur - selv med BenQ skjermen. Når det er sagt kommer opplevelsen av et panel veldig an på kalibreringen. Noen skjermer kommer bedre kalibrert enn andre skjermer fra fabrikk. Selvom det er samme modell. Så alle som driver med bilderedigering som hobby burde i det minste ta seg tid til å kalibrere skjermen man har for best mulig opplevelse. Jeg vet ikke hvordan bilder du redigerer i lightroom eller hvor viktig denne hobbyen er for deg, men dersom det er litt seriøst og ikke bare "familiebilder", ville jeg vurdert Asus PB278Q. Bildemessig er den helt overlegen BenQ skjermen, men du ofrer altså oppdateringsfrekvensen. Du får også høyere oppløsning (2560x1440 mot 1920x1080) som betyr økt arbeidsplass og generelt skarpere bilde, men det går sterkt utover fps'en du oppnår i spill. Du sitter i en vanskelig situasjon med 2 arbeidsoppgaver som i bunn og grunn krever 2 forskjellig skjermtyper. Ettersom du virker litt interessert anbefaler jeg deg å google og lære litt om de ulike paneltypene: TN, IPS og PLS. Så kan du selv gjøre deg noen meninger om hvilke egenskaper du verdsetter høyest Jeg er vel av den meningen at en PC som funker til FC3 funker til å redigere bilder. De fleste skjermer har jo instillinger til å bytte mellom flere fargekoder - spill og redigering. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 (endret) Jeg er vel av den meningen at en PC som funker til FC3 funker til å redigere bilder. De fleste skjermer har jo instillinger til å bytte mellom flere fargekoder - spill og redigering. Alt fungerer, men poenget er at du ikke vil få noe som er optimalt for bilderedigering om du kjøper en gaming-skjerm. En XL2420T er ikke fysisk i stand til å vise like mange farger som en U2410 eller U2711 Endret 4. desember 2012 av arni90 Lenke til kommentar
EvenAug Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 (endret) Jeg er vel av den meningen at en PC som funker til FC3 funker til å redigere bilder. De fleste skjermer har jo instillinger til å bytte mellom flere fargekoder - spill og redigering. Her tror jeg du misforstår litt. Jeg sier på ingen måte at en slik maskin ikke klarer å redigere bilder/video. Hvis man redigerer bilde eller video på hobbybasis eller som yrke er fargegjengivelse og kontraster veldig viktig. For eksempel har denne BenQ XL2420T skjermen kun mulighet til å gjengi 88% av sRGB fargerom. Den har relativt dårlig farger og kontrast sammenlignet med IPS og PLS skjermer. Et typisk PLS panel klarer å gjengi ca ~99% av sRGB og har 16,7 millioner farger. En typisk IPS skjerm klarer >100% og har ca 1.07 milliarder farger. TN paneler er ikke i nærheten av disse bildekvalitetsmessig. Og til ytelsesbiten du snakker om, så er jeg delvis enig og delvis uenig. Videorendring er et eksempel på noe som krever langt mer CPU kraft enn spill. Her benytter man stort sett HT, mens i spill blir det sjeldent utnyttet. Noe som gjør at gamere ofte velger i5 istedenfor i7 og omvendt. Og bilderedigering krever langt mer RAM enn spill. En gaming rigg utnytter sjeldent mer enn 8GB (spill bruker stort sett under 4GB), mens heftig bilderedigering fint kan passere 20GB og mere. Derfor anbefaler jeg 16, eventuelt 8GB, til gaming/multitasking, 32GB+ til heftig bilderedigering og 64GB RAM til heftig videoredigering hvor man utnytter RAMen til previews av store prosjekter. Endret 4. desember 2012 av EvenAug Lenke til kommentar
fenele Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 (endret) Meeen nå skal vel OP bruke maskina primært til gaming. Da er XL2420T en god skjerm til akkurat dette. Default settings på "Gamer 1 og 2" profilene er lagd for fps/cs 1.6. For vanlig bruk og andre spill bruk denne configen. Lagre den over Gamer 1 f.eks. Når det gjelder kritikk av farger vil configen jeg linka fikse dette og innsynsvinkel ser jeg ikke problemet med. Innsynsvinkelen er på 170 grader og man skal vel sitte rett foran skjermen skal man ikke? Endret 4. desember 2012 av eleNerf Lenke til kommentar
EvenAug Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 (endret) Ja, hvis gaming er hovedprioriteten er BenQ skjermen en flott skjerm. Og det er det vel ingen som har sagt noe i mot heller. Vi bare prøver å opplyse trådstarter om hvilke teknologier som finnes og hvilke fordeler/ulemper de bærer med seg. Ettersom han først skal bruke så mye penger og tydeligvis driver med bilderedigering (ref. lightroom ukentlig) så er PLS noe han bør vurdere. Kan forresten også tilføye at samme fargeprofil/innstillinger ikke ser lik ut på alle skjermer, men det kan være en god pekepinn. Jeg tror selv at trådstarter blir fornøyd med XL2420T. I hvertfall når han går fra den laptopen. Jeg tror at det jeg og arni prøver å få frem er at skjermen mange skryter opp i skyene ikke er så fantastisk de skal ha den til å være. Den er flott til sitt formål - for all del - men folk har en tendens til å anbefale det de selv har stående på skrivebordet uten at det nødvendigvis er det beste valget for den som skal kjøpe. Endret 4. desember 2012 av EvenAug 2 Lenke til kommentar
InFlamesWeMust Skrevet 4. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2012 Mange gode svar, takk ! Er mye klokere på det nå. Jeg redigere mer enn hobbybasis, utdannet innenfor media og kommunikasjon. Så det er greit å ha gode farger. Men, spiller også en del til tider. Med tanke på hva jeg vanligvis er vandt med 30-50 fps med medium/high settings i spill nå. Tror jeg at jeg ville vært fornøyd med konstant 60fps, hvis den viser det ganske godt den skjermen:)? Lenke til kommentar
EvenAug Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Hvis du er utdannet innen media og kommunikasjon og lager endel grafikk på maskinen, så burde egentlig valget være ganske enkelt Det du bør vite er at farcry 3 krever mye av maskinen. 2560x1440 oppløsning gjør at skjermen har over 1,6 millioner flere piksler. Så det er tungt for skjermkortet å dra de mest krevende spillene med topp grafikkinnstillinger. Derfor må du kanskje regne med å ikke kunne kjøre ultra på FC3, men det skal gå fint i mange andre spill. Sjekk også at du har plass til skjermen der du sitter. 27" er ca 65cm i fysisk bredde! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå