Gå til innhold

Lei av å "krangle" om plass på 2.4GHz båndet, nå vil jeg over på 5GHz

weebl

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke reel båndbredde uansett.. det er mange faktorer som spiller inn på sånt f.eks kompresjon, layer 3/4 protokoll, hvor rask software er, NIC mot systemet, backbone, hdd, rammebredde osv osv osv.. Jeg har ofte stussa på hvorfor jeg nesten aldri oppnår fulle hastigheter når det f.eks står "Gigabit network" og det viser seg at backbone i router bare støtter half duplex.. det beste er vel bare å teste det :D

Endret av p3rdurabo
Lenke til kommentar

For å oppnå 240Mbit, så må en vel bruke begge båndene på en gang? Tror ikke man vil oppnå så stor nettohastighet med 450Mbit brutto.

Eller var det kanskje 30Mbit? 30MB = 240Mbit :-)

Nei det var 30MB/s, både 2.4 og 5GHz har en maksimal båndbredde på 450mbit. Får noenlunde like resultat ved bruk av SMB, FTP og Rsync. Ser også hvor mye data som går ut av serveren min (som jeg tester imot) og tallene stemmer overens i begge ender :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må si det samme, meget imponert over dette! Den gamle routeren min dlink dir-655 hadde jo en "teoretisk" ytelse på 300mbit men der klarte jeg aldri å skvise ut mere enn 5MB/s, jeg tror nok det faktumet at 5GHz båndet er så godt som "ubebodd" hjelper på mye da.

Så jeg burde vel egentlig anbefale folk å gå over, men jeg vil heller ha båndet for meg selv! :p

Endret av weebl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tester ved å overføre fra serveren min som er kablet og over til pcen som er trådløs. regner med at hastigheten halveres om det går fra trådløs til trådløs klient.

Selve testmetoden er ved å kopiere en stor fil fra serveren til pc og så leser jeg av hvor mye båndbredde som brukes ut av server og inn på pcen.

Lenke til kommentar

Har SSD på stasjonæren selv. Er en "gaming PC". men det hjelper ikke stort når jeg har en hdd i maccen.

Overførte forresten til Routeren min for en stund siden (til USB penn). D overførte den på over 100 Mbps.

Har byttet USB penn til en annen siden da, så kan hende det er bedre nå. Kan uansett ikke stole på USB penn, dessuten ble dette gjort via kablel.

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...