weebl Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Det har seg sånn at jeg bor i blokk og dermed så har jeg da "gleden" av å kunne ta inn trådløsnettet til mange gode naboer, gode naboer som alle har routere som er satt opp til å hoppe i hytt og pine mellom kanaler alt etter som hvor det er best "plass" for øyeblikket. Dette resulterer i at trådløsnettet mitt i leiligheten er heller bedritent både hastighetsmessig og med tanke på stabilitet, dette er jeg lei av, har "undersøkt" med mobilen min og det er ikke en sjel i området som har bevegd seg over på 5GHz båndet, I tillegg så holder min rundt 4 år gamle dlink dir655 på å dø av alderdom. så nå tenker jeg å investere i ny router og nytt nettverkskort med støtte for 5GHz. Men nettverksutstyr er ganske ukjent territorium for meg så vil gjerne ha tips på både en router/switch og nettverkskort (helst pci-e basert) Kunne også gjerne tenkt meg en router som kjører en form for linux distro a'la ddwrt osv. Lenke til kommentar
EvenAug Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Dette høres nesten litt merkelig ut. Hvor mange naboer er det du får inn signaler fra? Det er 11 kanaler og at du opplever intereferens på alle virker rart. Sikker på at det ikke er routeren din som er ustabil? Ellers støtter jeg forslaget om å benytte 5GHz båndet. Det gir større båndbredde og høyere hastighet, dog noe mindre rekkevidde og påvirkes lettere av hindringer. Moderne routere har muligheten til å sende både på 2.4GHz og 5GHz båndet. Til hjemmebruk ville jeg tatt en titt på toppmodellen til Belkin (N750). Snasen liten sak med mange gode muligheter og skal være veldig stabil. Lenke til kommentar
geirjenssen Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 ASUS RT-N66U: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=746279 http://www.dd-wrt.com/site/support/router-database Jeg har en ASUS RT-N66U på jobb og er fornøyd, men vet ikke hvordan den er med ddwrt Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Det er 11 kanaler og at du opplever intereferens på alle virker rart Husk at på 2.4GHz er dette kanaler som overlapper hverandre, dvs at hvis man velger kanal 6, vil dette bre seg ut over kanal 4-8 også. I praksis har man bare kanal 1, 6 og 11 som ikke påvirker hverandre. Hvis noen luringer har satt ruteren sin til å bruke noen av kanalene imellom blir det enda mer baluba fordi de da tar opp plass imellom. Det blir litt som om man har 3 parkeringsplasser, og noen har vært så lure og parkert midt på den ene streken, slik at det bare blir plass til en bil til. Da blir det striper i lakken for at alle skal få plass. På 5GHz overlapper ikke kanalene hverandre, og det er mange flere kanaler å velge mellom, så det er nok et lurt valg. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 3. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2012 Dette høres nesten litt merkelig ut. Hvor mange naboer er det du får inn signaler fra? Det er 11 kanaler og at du opplever intereferens på alle virker rart. Sikker på at det ikke er routeren din som er ustabil? Ellers støtter jeg forslaget om å benytte 5GHz båndet. Det gir større båndbredde og høyere hastighet, dog noe mindre rekkevidde og påvirkes lettere av hindringer. Moderne routere har muligheten til å sende både på 2.4GHz og 5GHz båndet. Til hjemmebruk ville jeg tatt en titt på toppmodellen til Belkin (N750). Snasen liten sak med mange gode muligheter og skal være veldig stabil. Her hvor jeg sitter nå så tar jeg inn 11 Nettverk hvor tre av de benytter seg av to kanaler hver (inkludert mitt), sleng på en par babycallere og div. andre 2.4GHz gadgets så snakker vi lite attraktivt bånd liksom. Får god hastighet når jeg er i umiddelbar nærhet til routeren, men den går til helvette når jeg beveger meg et stykke unna, det at alle naboene hopper kanaler i hytt og pine hjelper liksom ikke, blir fort værre av sånt. Den Belkin routeren så forsåvidt ut som et godt valg, ser ut til å være en enkel og grei sak uten for mye "flashyness" grei pris var det også på den. Har også sett på ASUS RT-N66U, den koster betraktelig mere, spørsmålet er hva har den å by på som ikke den mye billigere belkin (eller for den saks skyld den noe billigere cisco linksys e4200) ikke kan by på? Lenke til kommentar
geirjenssen Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Har også sett på ASUS RT-N66U, den koster betraktelig mere, spørsmålet er hva har den å by på som ikke den mye billigere belkin (eller for den saks skyld den noe billigere cisco linksys e4200) ikke kan by på? Sikkert ikke mye mere Asus kan gjøre. Jeg har også en E4200 hjemme. Kjøpte den for et år siden etter at den fikk god kritikk i en test: http://www.dinside.no/878965/linksys-e4200 Kjøpte ASUS RT-N66U til kundenettet på jobben fordi butikken anbefalte den, men den får jo god kritikk den også http://www.dinside.no/890670/rutertest-asus-rt-n66u Lenke til kommentar
EvenAug Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Her hvor jeg sitter nå så tar jeg inn 11 Nettverk hvor tre av de benytter seg av to kanaler hver (inkludert mitt), sleng på en par babycallere og div. andre 2.4GHz gadgets så snakker vi lite attraktivt bånd liksom. Får god hastighet når jeg er i umiddelbar nærhet til routeren, men den går til helvette når jeg beveger meg et stykke unna, det at alle naboene hopper kanaler i hytt og pine hjelper liksom ikke, blir fort værre av sånt. Den Belkin routeren så forsåvidt ut som et godt valg, ser ut til å være en enkel og grei sak uten for mye "flashyness" grei pris var det også på den. Har også sett på ASUS RT-N66U, den koster betraktelig mere, spørsmålet er hva har den å by på som ikke den mye billigere belkin (eller for den saks skyld den noe billigere cisco linksys e4200) ikke kan by på? Såpass ja. Da er det mer forståelig. Er vel bare jeg som bor i gammelt murbygg som slipper den problematikken i en tettbygd by Å skifte frekvensspekter er nok løsningen for deg, ja. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Når det gjelder rekkevidden på RT-N66U, så er det den eneste routeren Smallnetbuilder har testet som nådde den vanskeligste lokasjonen på 5GHz. Skal man først bytte til nytt utstyr, så kan også den nye 11ac-standarden vurderes. Denne har raskere hastigheter enn 11n. Lenke til kommentar
BioNor Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 (endret) Hadde litt av samme utfordringene hjemme selvom jeg tror det var mer en "følelse" av at 2,4Ghz var "oppbrukt" fremfor å faktisk være det. I realiteten har jeg ikke merket noen stor forskjell men det føles mer riktig og ikke minst futureproof å ha 5Ghz-båndet helt for meg selv:-) Uansett, jeg har nevnte Belkin N750 hvor mobile enheter samt TV'er/hjemmekino benytter 2,4Ghz-båndet mens min stasjonære pc, Apple TV, Xbox og min bærbare jobb-pc bruker 5Ghz. På stajonære bruker jeg forøvrig ASUS USB-N66 Dual-Band N900 USB Adapter. Alt sammen benyttes i en bolig hvor enhetene er spredd over 3 etasjer med både mur og trevirke som hindringer. Uansett hvor jeg befinner meg i huset, så har alle enheter full dekning. N750 har også en del greie innstillingsmuligheter som holder den meget stabil og jeg kan ikke huske at den noengang har vært årsaken til noe ustabilitet i nettet. N750 har også muligheten til å sette opp et tredje gjestenett dersom det skulle være nødvendig. Endret 4. desember 2012 av BioNor Lenke til kommentar
SLi Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=650932#reviews Også er den på tilbud Lenke til kommentar
EvenAug Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Asus RT-AC66U er helt klart en flott router - kanskje den råeste i sin klasse, men den er relativt dyr sammenlignet med Belkin N750 som også er en knallgod router. I følge prisguide er forskjellen 1644-749 = 895kr. Det vil si at Asusen er hele ~119% dyrere! Til syvende og sist er det opptil trådstarter å avgjøre hvor mye penger han vil legge i router. Han kan kjøpe bra eller best, alt ettersom Lenke til kommentar
BioNor Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 (endret) Sikkert ikke dum den Netgear'en til den prisen. Mtp pris/ytelse på hjemmeroutere så syntes jeg ofte det er fornuftig å legge seg i det prismessige mellomsjiktet med mindre man har behov for de ekstra funskjonene en dyrere router gir. En ting jeg glemte å si ang ASUS USB-N66 Dual-Band N900 USB Adapter; Jeg byttet ut et PCI-basert nettverkskort med denne, og fikk faktisk ping'en ned med 2ms(!) fra 14 til 12, så ville ikke vært redd for å benytte usb nettverksutstyr:-) Denne ASUS-varianten er veldig plassingsvennlig og den kan også settes opp som et eget Aksesspunkt i tillegg til å fungere som trådløst nettverkskort(noe som kan være en fordel dersom du har enheter som sliter med å finne nettilgang). Endret 4. desember 2012 av BioNor Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 USB er faktisk ofte den beste løsningen. PCI-kort med antennene plassert "bak" et metallkabinett er en dårlig løsning i forhold til utstråling. USB har null kabeltap og tilstrekkelig effekt. Det eneste minuset kan være små antenner, men det finnes jo med ekstern tilkobling (eller gode interne som på USB-N66). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Som et rimelig alternativ til RT-N66U kan forgjengeren RT-N56U anbefales, den koster 6-700: http://www.prisjakt.no/product.php?p=765738 Den har god ytelse, se her: http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/bar/76-total-simul Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 "Leter" også etter bedre router og har sett mest på Asus RT-N66U og RT-N65U RT-AC66U virker some "overkill" for ett hjemmenettverk Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 (endret) RT-56U er jo en glimrende router. Man må igrunnen se hvilket behov man har for trådløsytelse og evt tredjeparts firmware. RT-N56U yter opptil 100Mbit trådløst mens RT-N66U yter 50% mer i trådløshastighet. Endret 6. desember 2012 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 (endret) Iflg specs http://www.asus.com/...#specifications har 56 300+300 Mbps på WiFi, mens 66 http://www.asus.com/...Routers/RTN66U/ har 450+450. Ifølge denne http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/bar/76-total-simul har faktisk 56 ca 50% bedre kapasitet enn 66 på "totalt simulated troughput". På de fleste enkeltområder er naturlig nok den nyere 66 bedre, men dette viser at 56 er et godt valg som gir mye for pengene ( http://www.prisjakt.no/product.php?p=765738 ). Endret 6. desember 2012 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Grunnen til at den har bedre resultat på internettporten, er at RT-N56 har en hardwareløsning som er mer optimalisert for nettverk (hardware NAT). RT-N66U har kraftigere CPU, men får også mer å jobbe med på akkurat WAN->LAN. Uansett så yter begge to opp i nærheten av gigabit, så det skulle holde lenge for de fleste av oss. Hvis man derimot skulle bruke de til VPN, så vil RT-N66U være et bedre valg pga CPU. Hardware NAT på RT-N56U blir nemlig disablet da. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 8. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2012 Da investerte jeg i en RT-N66U og en EA-N66 i dag, må si at jeg er imponert over asus. DD-WRT basert OS på routeren og busybox på Ethernet adapteret/repeateren. hadde regnet med noen horribel propietær løsning jeg Får også gode hastigheter, 30-ish MB/s er ikke noe å klage over. Lenke til kommentar
SLi Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Hvor mange Mbps betaler du for? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå