Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Snøfreser-motor kutter hele tiden

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en ny Hyundai-snøfreser med 11-hk motor, så jeg håpet at dette var solide greier. Problemet er at motoren kutter hele tiden. Idag på morgenen så startet den greit, men gikk bare et par minutter før den begynte å kutte hele tiden, spesielt når jeg setter ned freseren og den møter litt motstand. Er det noen som har noen ide om hva som være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, det er automatisk turtallsregulering på plenklippere, snøfresere osv. Når du justerer gassen, så er det egentlig turtallet du justerer.

Når fresen møter motstand, så detter turtallet litt ned og motoren gasser på for å opprettholde turtall.

Sjekk leamikket rundt forgasser og kjenn etter at det lar seg bevege. Ofte ruster dette litt fast mellom sesongene. Litt olje og pirking på leamikket løser problemet problemet.

Post gjerne et bilde av forgasseren.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fra artikkelen som traxt0r lenket til:

Med sommerbensin på vinteren er det først og fremst det å få start på bilen som er problemet. Eller kanskje mer aktuelt: Få start på snøfreseren. Har du en kanne sommerbensin liggende, og fyller denne på snøfreseren, får du trøbbel.

Om det er sommerbensin du har liggende, kan du spare det til plenklippingen neste sommer.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ver nettopp på hytta, og måtte ta frem en gammel snøfreser som ikke har vært startet på minst 3 år (og da var den vanskelig!).

Tanken var nesten tom, så jeg fyllte den med miljøbensin, og den startet på tredje draget!

Jeg kan dermed si at jeg har gode erfaringer med miljøbensin på min snøfreser.

Les mer om miljøbensin her: http://www.vg.no/bil...hp?artid=590492

vu_aspen-4t5l.jpg

Prisen på Aaspen er 695 kroner for en 25-liters dunk, og kan kjøpes hos de fleste Husqvarna og Jonseredforhandlere i Norge. Det gir en literpris på 27,80 kroner.

Blyfri bensin kostet fredag før helgen 12,19 kroner, veiledende pris hos Statoil.

Litt dyrere, men en 4-literskanne holder til masse snøfresing og plenklipping.

Den soter mindre på tennpluggene, og gir mindre helseskadelig eksos. Nyttig når du går rett bak snøfreseren/plenklipperen og puster i røyken.

Og min personlige erfaring er at motoren starter lettere, men det kan jo selvsagt være innbilning.

Uansett, hvis din snøfreser er helt ny, har du visse rettigheter, som desverre ikke jeg har med min 20 år gamle maskin. Du kan søke råd eller klage til forhandleren, for en ny maskin bør fungere bedre enn det du beskriver.

Bare ikke fyll bensin som du kjøpte i sommer til plenklipperen. Da kan det bli vanskelig å få det til å svive skikkelig i vinterkulda.

VIKTIG:

Vær oppmerksom på å velge riktig type.

2T er for 2-taktsmotorer, som motorsager og slikt.

Plenklippere og snøfresere er 4-takt, og skal ha 4-taktsbensin.

Se etter tallet 4 på flasken for 4-taktsbensin.

Jeg er ikke helt sikker på alle forskjellene, men tror 2T-bensinen er ferdigblandet med olje, så du slipper å måle selv på motorsaga. Totaktsmotorer trenger jo olje i bensinen, det slipper du med 2T miljøbensin, siden den er ferdigblandet.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Miljøbensin er ikke å anbefale til alle typer motorer.. Vi hadde en stor motorsag som vi prøvde med miljøbensin på, men da ville den ikke svive på tomgang mere, og veldig vanskelig å starte (2T).

Men når vi hadde bytta til 95 blyfri med olje, gikk den normalt igjen.

Prøvde og på bensinborhammer (pioner), men og den begynte å gå dårlig på tomgang, så derfor har vi gått bort fra den..

Lenke til kommentar

Miljøbensin er ikke å anbefale til alle typer motorer.. Vi hadde en stor motorsag som vi prøvde med miljøbensin på, men da ville den ikke svive på tomgang mere, og veldig vanskelig å starte (2T).

Men når vi hadde bytta til 95 blyfri med olje, gikk den normalt igjen.

Prøvde og på bensinborhammer (pioner), men og den begynte å gå dårlig på tomgang, så derfor har vi gått bort fra den..

Vel, går man over fra selvblandetbensin så må man ofte tune opp igjen forgasseren og er systemet fullt av avleiringer fra gammel bensin så er det stor fare for at denne vil bli løsnet av miljøbensinen og lage krøll.

På virkelig gammelt utstyr så kan miljøbensin også tære på bensinslangene.

Lenke til kommentar
  • 10 år senere...

Hei, til alle dere som lurer på hvorfor snøfreseren din stopper ettet noen minutter, jeg har akkurat filset dette problemet på min snøfreser, jeg har tenkt på alt. Rensert forgasser sprayet all lemikk med vd 40, gått over alt som er tilgjengelig. Skiftet pluggen, Dær va ikke mye dritt i forgasser noe avleiringer i dyser som jeg stakk opp med nål, når alt var gjort, og jeg trudde jeg skulle starte jobben med å fjærne nokka snø, så skjer det som stortsett skjer med dem fleste som har svart på hele internett ang det problemet. Motoren starter og etter noen minutter, så stopper snøfreseren, det eneste som aldri har blitt nevnt, det gjorde jeg, å da gikk snyfræsarn, som ei kula, ingen som har kommentert nokka om dette problemet, har tenkt på at, turtallsskruen, den har så dårlig fjær, at den den vil pga vibrasjon, skru sæ sjøl inn, sånn va d på min fræs, æ justerte den ut, å den går som fan, hadde nokk ikke trengt å gjøre alt d andre arbeidet, hadde kunn trengt å skru ut turtallskruen, så alle dokker dom går et godt råd om å kjøre den på service, dokker batale mange krona bare for å få justert den skruen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...