isrihel Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Jeg har kjøpt en ny Hyundai-snøfreser med 11-hk motor, så jeg håpet at dette var solide greier. Problemet er at motoren kutter hele tiden. Idag på morgenen så startet den greit, men gikk bare et par minutter før den begynte å kutte hele tiden, spesielt når jeg setter ned freseren og den møter litt motstand. Er det noen som har noen ide om hva som være galt? Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Høres ut som om du enten har litt lite gass, eller som at choken står inne... Lenke til kommentar
isrihel Skrevet 3. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2012 Jeg satte på choken i starten og slo den av, likevel samme problem, prøvde å øke hastigheten, det hjalp i starten men etterhvert så fikk jeg det samme problemet. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 (endret) Når er bensinen kjøpt? Om sommeren? Det er stor forskjell på sommerbensin og vinterbensin, selv om den oppleves ganske lik på bilen. Snøfreseren skal ha vinterbensin. Tatt fra hukommelsen. Endret 3. desember 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Hei, det er automatisk turtallsregulering på plenklippere, snøfresere osv. Når du justerer gassen, så er det egentlig turtallet du justerer. Når fresen møter motstand, så detter turtallet litt ned og motoren gasser på for å opprettholde turtall. Sjekk leamikket rundt forgasser og kjenn etter at det lar seg bevege. Ofte ruster dette litt fast mellom sesongene. Litt olje og pirking på leamikket løser problemet problemet. Post gjerne et bilde av forgasseren. 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Aldri hørt om vinterbensin. (Så da finnes ikke det) Lenke til kommentar
traxt0r Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Det var veldig bastant mister Luske_Ludvig.. http://www.dinside.no/885130/forskjell-paa-sommer-og-vinterbensin Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 (endret) Fra artikkelen som traxt0r lenket til: Med sommerbensin på vinteren er det først og fremst det å få start på bilen som er problemet. Eller kanskje mer aktuelt: Få start på snøfreseren. Har du en kanne sommerbensin liggende, og fyller denne på snøfreseren, får du trøbbel. Om det er sommerbensin du har liggende, kan du spare det til plenklippingen neste sommer. Endret 3. desember 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Det var veldig bastant mister Luske_Ludvig.. http://www.dinside.no/885130/forskjell-paa-sommer-og-vinterbensin Ahh, besja i skuffen der. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Ahh, besja i skuffen der. Nytt for meg også! Ja .... ja, er lærer stadig noe nytt. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Men har TS problemer med en ny snøfreser, burde han jo reklamere på den! Forutsetter at det ikke er sommerbensin han bruker da. Har ikke kjenskap til Hyundai sine snørfesere. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Bør reklamere ja. Holder forsatt en knapp på fastrustet forgasserregulator. Og sjekk at det er riktig bensin og uten vann. Vann kan (som is) tette bensinfilter. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 (endret) Jeg ver nettopp på hytta, og måtte ta frem en gammel snøfreser som ikke har vært startet på minst 3 år (og da var den vanskelig!). Tanken var nesten tom, så jeg fyllte den med miljøbensin, og den startet på tredje draget! Jeg kan dermed si at jeg har gode erfaringer med miljøbensin på min snøfreser. Les mer om miljøbensin her: http://www.vg.no/bil...hp?artid=590492 Prisen på Aaspen er 695 kroner for en 25-liters dunk, og kan kjøpes hos de fleste Husqvarna og Jonseredforhandlere i Norge. Det gir en literpris på 27,80 kroner. Blyfri bensin kostet fredag før helgen 12,19 kroner, veiledende pris hos Statoil. Litt dyrere, men en 4-literskanne holder til masse snøfresing og plenklipping. Den soter mindre på tennpluggene, og gir mindre helseskadelig eksos. Nyttig når du går rett bak snøfreseren/plenklipperen og puster i røyken. Og min personlige erfaring er at motoren starter lettere, men det kan jo selvsagt være innbilning. Uansett, hvis din snøfreser er helt ny, har du visse rettigheter, som desverre ikke jeg har med min 20 år gamle maskin. Du kan søke råd eller klage til forhandleren, for en ny maskin bør fungere bedre enn det du beskriver. Bare ikke fyll bensin som du kjøpte i sommer til plenklipperen. Da kan det bli vanskelig å få det til å svive skikkelig i vinterkulda. VIKTIG: Vær oppmerksom på å velge riktig type. 2T er for 2-taktsmotorer, som motorsager og slikt. Plenklippere og snøfresere er 4-takt, og skal ha 4-taktsbensin. Se etter tallet 4 på flasken for 4-taktsbensin. Jeg er ikke helt sikker på alle forskjellene, men tror 2T-bensinen er ferdigblandet med olje, så du slipper å måle selv på motorsaga. Totaktsmotorer trenger jo olje i bensinen, det slipper du med 2T miljøbensin, siden den er ferdigblandet. Endret 13. desember 2012 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Miljøbensin er ikke å anbefale til alle typer motorer.. Vi hadde en stor motorsag som vi prøvde med miljøbensin på, men da ville den ikke svive på tomgang mere, og veldig vanskelig å starte (2T). Men når vi hadde bytta til 95 blyfri med olje, gikk den normalt igjen. Prøvde og på bensinborhammer (pioner), men og den begynte å gå dårlig på tomgang, så derfor har vi gått bort fra den.. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Miljøbensin er ikke å anbefale til alle typer motorer.. Vi hadde en stor motorsag som vi prøvde med miljøbensin på, men da ville den ikke svive på tomgang mere, og veldig vanskelig å starte (2T). Men når vi hadde bytta til 95 blyfri med olje, gikk den normalt igjen. Prøvde og på bensinborhammer (pioner), men og den begynte å gå dårlig på tomgang, så derfor har vi gått bort fra den.. Vel, går man over fra selvblandetbensin så må man ofte tune opp igjen forgasseren og er systemet fullt av avleiringer fra gammel bensin så er det stor fare for at denne vil bli løsnet av miljøbensinen og lage krøll. På virkelig gammelt utstyr så kan miljøbensin også tære på bensinslangene. Lenke til kommentar
Uffen247 Skrevet 27. februar 2023 Del Skrevet 27. februar 2023 Hei, til alle dere som lurer på hvorfor snøfreseren din stopper ettet noen minutter, jeg har akkurat filset dette problemet på min snøfreser, jeg har tenkt på alt. Rensert forgasser sprayet all lemikk med vd 40, gått over alt som er tilgjengelig. Skiftet pluggen, Dær va ikke mye dritt i forgasser noe avleiringer i dyser som jeg stakk opp med nål, når alt var gjort, og jeg trudde jeg skulle starte jobben med å fjærne nokka snø, så skjer det som stortsett skjer med dem fleste som har svart på hele internett ang det problemet. Motoren starter og etter noen minutter, så stopper snøfreseren, det eneste som aldri har blitt nevnt, det gjorde jeg, å da gikk snyfræsarn, som ei kula, ingen som har kommentert nokka om dette problemet, har tenkt på at, turtallsskruen, den har så dårlig fjær, at den den vil pga vibrasjon, skru sæ sjøl inn, sånn va d på min fræs, æ justerte den ut, å den går som fan, hadde nokk ikke trengt å gjøre alt d andre arbeidet, hadde kunn trengt å skru ut turtallskruen, så alle dokker dom går et godt råd om å kjøre den på service, dokker batale mange krona bare for å få justert den skruen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå