Erad Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Valve meddeler på sine sider at STEAM nærmer seg slutten på betatestingen. Kort om hva steam er: Steam er Valve's nye bredbånd platform for direkte software levering og innholds administrering (hva nå det enn betyr) med steam kan du: Kjøpe Valve spill direkte via internett og starte med spillingen innen minutter etter at ditt kjøp har blitt registrert. Få tilgang til dine spill på en hvilken som helt PC (hvilket for meg høres ut som at spillet ligger på en server et eller annet sted og hver gang man vil spille så må man laste ned hele eller deler at spillet) Få slutt på bekymringer om produkt oppdateringer og patcher siden disse blir tatt hånd om automatisk Instant-messaging til dine venner, til og med når de sitter å spiller et spill. En egen browser til spill servere (lignende som the allseeing eye og gamespy sikkert) Se når dine venner spiller og på hvilke servere de spiller på og joine deres server (også som med the allseeing eye) Steam er også tilgjengelige for andre software utviklere. (grøss hvis mange andre spillutviklere blir med på mølla) Nedenfor blir det mest snakk om half-life siden det er mest interessant nå. Steam er gratis, såfremt man har en valid half-life key Nå, hva jeg ikke liker med det her: WON systemet går ned når steam er i full gang, og det betyr at alle servere som bruker WON systemet må oppgradere til steam. Det er lagt opp til at man ALLTID må være på nettet når man spiller et Valve steam spill. (også half-life2 når den tid kommer selv om det er mulig å spille singleplayer offline) Etter hva jeg har lest fra forumet og diverse så fungerer steam akkurat som, hva skal man si.. en cd eller harddisk faktisk. Alt ligger på en cd/harddisk (server i huttiheita en stand) og hver gang man vil spille så laster man fra cd'en/harddisken (servern) Et eksempel, man spiller et fps spill, laster ned alle filer man trenger for det ene brettet, så når man har klart det ene brettet, så må man laste ned neste brett fra serveren. Fryktelig teit forklaring men dere skjønner vel sikkert. Men jeg håper, HÅPER at det ikke blir slik, for det ville vært ALTFOR dumt. Og det blir jo ekstremt fett når jeg faktisk sitter her med 28.8k modem Man kan heller ikke spille valve spill over LAN uten at man er tilkoblet nettet. La oss ta en oppsummering på folk som mest sannsynlig ikke får spille Valve spill uten å kjøpe seg ny maskin, få seg bredbånd på minimun 640k inn. Folk med 56k eller dårligere modem, eller dialup generelt Folk med cpu under 1ghz Folk med midre ram enn 256mb Folk som bare spiller på LAN (gjelder vel ikke her i landet ) Selfølgelig kan du jo bare unngå å laste ned steam men da har du INGEN muligheter for å spille online. For litt gladnyheter så er det jo mulig å spille med dialup, hvis du har fryktelig god tid og god råd. Minimun requrements for hele opplegget er: Windows 98, ME, 2000 or XP 500 MB HD space 256 MB RAM 1.0 Ghz processor 1GB HD space (strongly recommended) Broadband Internet connection (128kb/s or higher strongly recommended) Og til slutt min spådom, Steam kommer til å ta knekken på Valve og Half-Life. Jeg blir i hvertfall tvunget til å slutte å spille TFC siden bredbånd er et ikke-eksisterende ord her i området, jeg ikke gidder å vente en million år på å få lasta ned alle ressurser og ikke har råd til det heller. Mer info finnes på http://www.steampowered.com/ Lenke til kommentar
oerhört Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Jeg har ikke studert denne saken, men jeg tror du overreagerer ganske kraftig. Jeg tror for det første Valve er svært klar over at ikke alle sitter på bredbåndslinjer. Hvis tjenerne går over til et Steam-basert system, antar jeg at det også sendes ut en patch som gjør at gamle versjoner av spillene vil fungere. For det andre er Steam etter min erfaring et flott, framsynt produkt - for dem som sitter på bredbåndslinjer. Forhåpentlig vil det gjøre det fullstendig idiotsikkert med nettspilling, patching, nedlasting og alskens. Jeg har selv installert systemet, og har hatt stor glede av den gratis versjonen av Half-Life som tilbys (har originalen også, men det gikk raskere å bruke steam enn å finne riktige patcher). Det er ikke slik at man må laste ned nye brett mellom brettene, i hvert fall ikke i Half-Life. Snarere tror jeg dette er et forsøk fra Valve på å kutte kostnadene, og hvis alt fungerer strykende, ser jeg ingen grunn til å klage på initiativet. Så lenge, naturligvis, det fortsatt gis støtte for dem med tregere internett. Det eneste jeg virkelig kan kritisere det hele for, er at jeg mistrives med slike privat eide tilsynelatende delvis idealistiske initiativ. Man bør heller gå sammen alle sammen å utarbeide noe felles. Lenke til kommentar
lurerpaa Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Slippes den idag 100903 kl 19:00 norsk tid ? Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Steam er Valve's nye bredbånd platform for direkte software levering og innholds administrering (hva nå det enn betyr) Og det blir jo ekstremt fett når jeg faktisk sitter her med 28.8k modem Som du selv sier så erl steam utvikla for bredbåndsbrukere, ikke modem. For meg ser steam veldig lovende ut. Jeg har lenge sagt at jeg ønsker å kunne laste ned spilla mine istede for å måtte kjøpe dem på expert. Dette må jo på lang sikt føre til en enorm besparelse og da kan kanskje prisene presses nedover? Synes det er på høy tid at det kommer bredbåndstjenester. Hva skal vi med bredbånd om alle tjenestene er tilpasset modem(sett bortifra warez)? Selv har jeg hatt bredbånd i 3-4 år nå og begynner å bli veldig lei av snakket om at "vi må tenke på dem med dårlig linje", mens ingen tenker på dem med god linje. Dette er jo også et tillegg. Du vil få kjøpt HL2 i vanlige butikker også. Spør du meg må nettet deles. Noen tjenester tilpasset modem, andre tilpasset bredbånd. Lenke til kommentar
zeox Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Steam er Valve's nye bredbånd platform for direkte software levering og innholds administrering (hva nå det enn betyr) Og det blir jo ekstremt fett når jeg faktisk sitter her med 28.8k modem Som du selv sier så erl steam utvikla for bredbåndsbrukere, ikke modem. dette var bare betaen............ Q&A om steam full versjon (www.hl2central.net): Q: Can I use Steam with a modem? A: Yes, steam will work for modem users. Q: Is WON going away? A: Yes, once we have completed the rollover we will slowly remove parts of the WON system as they become obsolete. Q: Has the net code been changed since the beta? A: No, apart from small bug fixes. Q: Will my existing 3rd party programs work (i.e Admin Mod, CDeath, ...). A: In general yes, all existing 3rd party programs can still work under Steam. The individual authors of each program will need to inform their users of any install directory or configuration changes. Q: Do I need to alter my firewall setup? A: Steam requires some extra ports to be opened for outgoing access, read this page for details. Q: What happens to my current banlist? A: Everyone will be getting assigned a new Steam ID and it will not be possible to convert old banlists. Lenke til kommentar
Timberland Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Sånn som jeg forstår Valve sine intensjoner med Steam så er det å gi folk med bredbånd en alternativ måte å få tak i sine spill. Det er ikke snakk om at du må laste ned tfc fra Steam, med en liten bit hver gang du trenger den. Steam må sees på som et alternativ til å laste ned hele mod'en på en gang, for de som måtte foretrekke det. Det er snakk om å gi folk flere muligheter enn det de har i dag, ikke om å ta vekk noen av de gamle. Lenke til kommentar
Deidei Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Må man ha steam for å spille hl2/cs2 online? Det blir vel utgitt patcher og sånn på "vanlig" internett fordet? Jeg synes det er bra at man legger ut spill på nettet, bare ikke alle nettjenester etterhvert krever bredbånd, siden det er så veldig mange som ikke har det.... Lenke til kommentar
lurerpaa Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Nyeste versjon av steam er iallefall utsatt 1 døgn Lenke til kommentar
Timberland Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Sånn som jeg forstår det så kan du bruke Steam som kun en måte å identifisere deg på når du spiller mp, på samme måte som WonId gjør nå Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 prisen går vel sannsynligvis ned ? med tanke på at hvis du skal laste ned f.eks half life 2 via steam så betaler du jo samme pris som alle andre må gjøre.. valve kommer vel ikke til å basere prisen for spill via steam for hvilket land du bor i ? Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Må man ha steam for å spille hl2/cs2 online?Det blir vel utgitt patcher og sånn på "vanlig" internett fordet? Jeg synes det er bra at man legger ut spill på nettet, bare ikke alle nettjenester etterhvert krever bredbånd, siden det er så veldig mange som ikke har det.... Må ha steam ja. Blir den nye WonID som du sikkert vet ka e. Så vidt eg har forstått med patcher, så vil det bli mange så av de oftere enn nå. Det e vel meiningen at du ska lasta ned nyeste patchen hver gang du logger på steam. Med andre ord, nei. Patcher kommer sansyligvis ikkje på dagens måte. Lenke til kommentar
Fredrik^- Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Sinnsykt digg at WONidene blir tildelt på nytt Da har jeg jo evig mange cd-keyer som plutselig går ann å bruke Lenke til kommentar
Trancton Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Litt uklart dette... MÅ jeg har Half-Life eller CS fra før for å bruke Steam!? Det står du trenger en CD key, men hvordan får jeg den hvis jeg ikke har spillet? Kan jeg kjøpe bare CDkey eller spillet gjennom Steam? Hvordan fungererm det, finner ingen FAQ om dette... Lenke til kommentar
Erad Skrevet 11. september 2003 Forfatter Del Skrevet 11. september 2003 For det andre er Steam etter min erfaring et flott, framsynt produkt - for dem som sitter på bredbåndslinjer. Ja, men så er jo jeg født pessimist og da Men der er jo noe av problemet for meg... Jeg har IKKE bredbånd og kan ikke forvente å få det innen de 5 neste årene heller. (og det er ikke kødd) Og så var det noen rykter om at senere så kom det til å koste å spille over steam.. heh, ja akkurat! Jeg må betale for å spille et 5 år gammelt spill online. Best det ikke er sånn da! Edit: Jeg liker ting sånn som det er nå! Og Fredrik^- det er ikke sinnsykt digg at alle wonid'ene blir sletta.. med tanke på at guildet som jeg er med i har over 2000 folk på bannlista og dem har ikke blitt banna på slik "admin: å kalte du meg en ape? *BAN*" måte. Men har blitt banna rett og slett for dem er noen store tapere som ikke har noen anna å gjør i livet enn å ødelegge for andre... Skal bli gøy når alle de kommer tilbake. (Kremt, ja) Og siden du har masse sånne keys.. så sier vel det noe? Lenke til kommentar
Fredrik^- Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Jeg har masse CD-Keyer ja, men betyr det at jg har cheata ? Nei! Det finnes nå masse cd-keyer som flere bruker. Tror en cdkey brukes av 4personer maks eller noe sånt. Altså er det en av dem 3 til som har cheata, og ikke mg! For 2 uker siden orka jeg ikke dette problemet mer, og kjøpte meg likegodt halflife. Altså har jeg egen cd-key. Men fortsatt er det kjekt med en annen også. Lenke til kommentar
St33l Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Kjekt å ha ja... kan du gi meg en annen grunn til at du skal ha flere keys, enn at du skal ha en å cheate med? pff Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 pirat kopiering, gi dem en måneds ferie! Lenke til kommentar
mad2003 Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 Noen her sa at det er få som har bredbånd: Hehe det er vell en DEL mennesker som har bredbånd nå! JA dett er bra av Valve! Steam er bra det da slipper jeg ****** å laste ned disse CS 1.4 1.5 osv og ja vi bredbånds brukere trenger noen ganger litt fordeler! bredbånd er jo ikke dyrt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå