shah-r Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Her trenger jeg seriøs hjelp! Nytter ikke å ringe support, de kan jo ingenting! Jeg har en powerbook 15" som jeg har koblet til en pc-nettverk (tror det er via en switsj). I begynnelsen gikk dette helt fint. Men i det siste (når jeg trykker command k ) vil ikke macen min finne de andre pc brukerne som er koblet til nettverket. Macen jobber og jobber men finner ingen ting. Noen ganger vil den finne en spesifikk pc hvis jeg taster adressen til pc-manuelt. Etter at dette har kjedd, har macen låst seg i ny og ne, og noen ganger er enste løsning å ta UT BATTERIET! Etter dette slettet jeg hardiscen og har ventet med å koble meg på nett. Noen som kan hjelpe meg her så blir jeg evig takknemmelig! mvh shah Lenke til kommentar
Zapchud Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Det er kjent problematikk med dette under OS 10.2, og det er desverre ikke så mye med det å gjøre, med mindre du har tenkt å gå virkelig grundig til verks. Litt smått på denne linken, men jeg kan ikke tilby deg mye hjelp med det. Ikke installer om du ikke veit hva du driver med: http://www.versiontracker.com/mp/new_searc...h=Samba&x=0&y=0 Dumt at du slettet harddisken, da dette ikke er godt for noen ting, i forhold til denne problematikken. Når du har koblet til en PC med eple+k, så må du aldri trekke ut ledningen, slå av PC'en, før du har koblet deg fra det delte volumet i MacOS. Dette kan du gjøre ved å høyreklikke på den, og trykke Eject, naturligvis. Om du allikevel skulle være så uheldig at den låser seg likevel, så går det an å holde inne power-knappen i endel sekunder. Da slår den seg av. Dette problemet er imidlertid løst i neste versjon av OS X; OS 10.3 Panther Alt i forhold til nettverk fungerer bedre i denne versjonen. Lenke til kommentar
shah-r Skrevet 11. september 2003 Forfatter Del Skrevet 11. september 2003 Takk for hurtig tilbakemelding. Du danket ut support avdelingen til mac, selv med det svaret Har versjonen 10.3 kommet på markedet? Kan man kjøpe den som en oppgraderings cd? Mvh Shah-r Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Takk for hurtig tilbakemelding.Du danket ut support avdelingen til mac, selv med det svaret Har versjonen 10.3 kommet på markedet? Kan man kjøpe den som en oppgraderings cd? Mvh Shah-r 10.3 har ikke kommet enda, men den kommer nok för jul. Etter hva jeg har "hört" så finpusser de på golden master nå så det kan jo hende vi får se den rimelig snart. 10.3 kan bare kjöpes som en versjon og det er som 10.3. Om du vil oppgrdere eller reinstallere kan du selv velge under installasjonen. Jeg vil tro 10.3 vil koste litt i overkant av 1000,- Lenke til kommentar
KELViN Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 10.3 har ikke kommet enda, men den kommer nok för jul. Etter hva jeg har "hört" så finpusser de på golden master nå så det kan jo hende vi får se den rimelig snart. 10.3 kan bare kjöpes som en versjon og det er som 10.3. Om du vil oppgrdere eller reinstallere kan du selv velge under installasjonen. Jeg vil tro 10.3 vil koste litt i overkant av 1000,- Stemmer ikke helt. 10.3 er ennå i beta og skal nok igjennom ett par runder som release candidate før den er klar. Kommer neppe før i 2004. Lenke til kommentar
KELViN Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Her trenger jeg seriøs hjelp! Nytter ikke å ringe support, de kan jo ingenting! Jeg har en powerbook 15" som jeg har koblet til en pc-nettverk (tror det er via en switsj). I begynnelsen gikk dette helt fint. Men i det siste (når jeg trykker command k ) vil ikke macen min finne de andre pc brukerne som er koblet til nettverket. Macen jobber og jobber men finner ingen ting. Noen ganger vil den finne en spesifikk pc hvis jeg taster adressen til pc-manuelt. Etter at dette har kjedd, har macen låst seg i ny og ne, og noen ganger er enste løsning å ta UT BATTERIET! Etter dette slettet jeg hardiscen og har ventet med å koble meg på nett. Noen som kan hjelpe meg her så blir jeg evig takknemmelig! mvh shah Hvilken versjon av OS X bruker du? Har du fått noen feilmeldinger? Hva skjer når maskinen låser seg? Har du forsøkt Apple Hardware Test som følger med maskinen din? Lenke til kommentar
Zapchud Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Hvilken versjon av OS X bruker du?Har du fått noen feilmeldinger? Hva skjer når maskinen låser seg? Har du forsøkt Apple Hardware Test som følger med maskinen din? Dette er da helt normal oppførsel for en 10.2-maskin. Ingen feilmeldinger oppstår, maskinen bare tar kvelden. Hvorfor påstår du at det neppe kommer før 2004? Har du testet noen av de nyere buildsene? Det har jeg, og jeg sier at det kommer lenge før 2004. Lenke til kommentar
MacProvoserer Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Dette er da helt normal oppførsel for en 10.2-maskin. Ingen feilmeldinger oppstår, maskinen bare tar kvelden. Spør deg jeg Zapchud siden du ser ut til å vite alt... Er det bare i nettverk med pc dette skjer? Eller med mac også? :o Lenke til kommentar
Zapchud Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Jepp, det gjelder alle typer nettverksdelinger, der delingen monteres i /Volumes-folderen, eller rota av Computer. FTP-servere, AFP, SMB, you name it. Og mange mener det er tEH bug i 10.2, så det er jaggu på tide at de har fått fikset den i 10.3. Noe mer plagsomt enn den skal man lete lenge etter. Lenke til kommentar
MacProvoserer Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Jepp, det gjelder alle typer nettverksdelinger, der delingen monteres i /Volumes-folderen, eller rota av Computer. FTP-servere, AFP, SMB, you name it. Og mange mener det er tEH bug i 10.2, så det er jaggu på tide at de har fått fikset den i 10.3. Noe mer plagsomt enn den skal man lete lenge etter. Vel, jeg måtte jo selvfølgelig teste.... Har nettverk med en annen mac her. (ibook->imac) Jeg mounta begge maskinene. (Brukte eple+k) Så dro jeg ut nettverks-kabelen. Ingenting skjedde. Ikke før jeg prøvde å dobbelt-klikke på volumet. Da fikk jeg "the spinning ball". Etter ca 2 min prøvde jeg å ta alt+eple+esc for å restarte finder. Det gikk ikke. Itunes var oppe å gikk. Spilte fremdeles musikk. Prøvde å tvangsavslutte den også. Gikk ikke . Ser ut til at du har rett, maskinen henger totalt. Men så!! Etter ca 3 min kom det opp en feilmelding som sier noe om at den andre maskinen er disconnected. Så virket alt fint igjen. :wink: Kanskje alt som skal til er 3 min tålmodighet? Så påstanden din er herved avbekrefted! OSX 10.2.6 på begge. 8) Lenke til kommentar
iDude Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Jepp, det gjelder alle typer nettverksdelinger, der delingen monteres i /Volumes-folderen, eller rota av Computer. FTP-servere, AFP, SMB, you name it. Og mange mener det er tEH bug i 10.2, så det er jaggu på tide at de har fått fikset den i 10.3. Noe mer plagsomt enn den skal man lete lenge etter. Ups... Gjelder dette NFS også? Jeg mounter en hjemmedisk under rota med automount, men har ikke merket lignende problemer (ennå). Lenke til kommentar
Zapchud Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Kanskje alt som skal til er 3 min tålmodighet? Så påstanden din er herved avbekrefted! OSX 10.2.6 på begge. 8) Hmm, da funker det kanskje med enkelte filsystemer da (men bare enkelte ganger, jeg har utallige ganger sett maskiner nekte å gi seg med SBBOD pga AFP-shares), men SMB har iallefall hatt enorme problemer på alle maskinene jeg har prøvd det på, og det er konstant. 3 minutters tålmodighet er enormt lenge, vil jeg si, da. Er vel faktisk omtrent dobbelt så lang tid som å restarte, om ikke mer. ibrotha: Da har du kanskje vært heldig. du får teste selv da, om du virkelig blant de heldige slipper du at maskinen dør. Lenke til kommentar
shah-r Skrevet 15. september 2003 Forfatter Del Skrevet 15. september 2003 takker for alle svar...... da får jeg vente til os x 10.3 kommer! Lenke til kommentar
KELViN Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Hvilken versjon av OS X bruker du?Har du fått noen feilmeldinger? Hva skjer når maskinen låser seg? Har du forsøkt Apple Hardware Test som følger med maskinen din? Dette er da helt normal oppførsel for en 10.2-maskin. Ingen feilmeldinger oppstår, maskinen bare tar kvelden. Hvorfor påstår du at det neppe kommer før 2004? Har du testet noen av de nyere buildsene? Det har jeg, og jeg sier at det kommer lenge før 2004. Vel, ganske enkelt fordi Panther ennå ikke har kommet som release candidate. Det er ikke mange måneder igjen til 2004, og ja jeg har testet de nyere "buildsene". Jeg har relativt mange Macer og PCer på jobben her og har ikke problemer med at 10.2 maskinene tar kvelden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå