Gå til innhold

Sex før ekteskap?

biol2

Anbefalte innlegg

Jeg mener det er et moralsk spørsmål, og ja, jeg mener en må være gift for å kunne ha sex, da man er bundet til den partneren, slik at man ikke f.eks bare forlater den etter.

Spoken like a true ignorant....

Et samboer forhold har akkurat de samme forpliktelsene som et ekteskap, det er ikke noe lettere å forlate partneren der enn i et ekteskap. Det slike som deg glemmer er at den lille papir lappen som forteller at man har fått seg kontrakts kuse ikke betyr en dritt fra eller til, for det er ressursene, tiden og fremtiden du bygger sammen med en partner som gjelder, ikke den papir biten! Så det er et fett om du er samboer eller gift, da det er de overnevte årsakene du legger i forholdet, der du invisterer dine penger, din tid og din kropp i håp om å få leve sammen med dette mennesket du liker i resten av livet (det er faktisk tanken bak begge modellene...)

Når den ene eller den andre i enten samboerskapet eller ekteskapet går ut er det på grunnlag av, i de aller, aller fleste tilfellene, grundige evalueringer der, som oftest, alle andre opsjoner er brukt opp, det er SISTE utvei!!

Jeg har hørt folk fortelle meg at det er for lett å skille seg i dag og jeg skjønner med en gang at de som sier dette aldri har gått igjennom prosessen som ender i skillsmisse, for personlig kan jeg si at det var aller siste utvei når jeg måtte gå til det dramatiske skrittet å skille meg. For jeg hadde faktisk lagt inn alt jeg eide og hadde i det forholdet jeg hadde til min eks, alle mine ressurser, alle mine fremtids planer, ja absolutt alt hadde jeg satset på det mennesket jeg til slutt måtte skille meg i fra, jeg hadde til og med to barn med vedkommende og dette skal liksom være lett å skille seg i fra? Vil heller si at det er alt for lett å gifte seg jeg.... For å skille seg var en prosess jeg ikke unner min verste fiende engang, det var jævlig for å si det mildt, både fysisk og ikke minst psykiskt!!!

Og kanskje det er der feilen ligger? At det er ALT for lett å gå hen å gifte seg uten skikkelig trening? Kanskje det skulle vært obligatorisk å leve sammen FØR man fikk giftet seg, kanskje til og med hatt litt om det å leve sammen på skolen? Kanskje det skulle være obligatorisk for gutter og jenter å ha minst ti sex partnere FØR de fikk gå inn i seriøse forhold? Kanskje de skulle kurses i økonomi, regnskap og i å legge skikkelige planer for seg selv og sine og ikke minst kursi hvordan man best oppdrar barn? Ikke vet jeg, men med en skilsmisse prosent som har tippet 50% så er det jo soleklart at noe med denne modellen er gal...

For mitt vedkommende klarte jeg, i etterpå klokskapens navn, å "vokse" fra eks kone. Jeg tok etter utdannelse og gjorde derfor et hopp i inntekt i forhold til henne, begynte å trene for å komme i form igjen og isteden for å støtte meg og være med meg på dette prøvde hun å duppere meg... I dag, med den kunnskapen jeg besitter i dag, kunne jeg helt klart ha unngått den skilsmissen, men den gangen klarte jeg ikke det, jeg hadde rett og slett ikke nok kunnskap til å komme rundt problemene vi hadde.... Vi ble rett og slett for forskjellige for hverandre til at vi hadde noe annet enn ungene felles og det holder ikke, beklageligvis.. Vi levde, nei eksisterte, i nesten to år sammen uten at vi gjorde noe sammen, inkludert at vi ikke hadde sex på denne tiden, hvor det var jeg som hele tiden bøyde meg for hennes ønsker til jeg en dag ikke lenger klarte å bøye meg uten å samtidig brekke i to... Kanskje vi aldri skulle ha giftet oss? Jeg vet ikke... En ser jo så mye i etterpåklokskapens navn, men vi var begge unge og uerfarne og hadde rett og slett for lite trening til å inngå et ekteskap... Det er mulig at vi begge søkte ut av det hele, at vi følte oss låst fast, som sagt jeg vet ikke..

Kanskje det er for lett å gifte seg, kanskje skulle det vært bedre trenings muligheter? Kanskje...

Men sex før ekteskapet skulle vel mer eller mindre vært obligatorisk spør du meg, for da vet man i det minste hvaman er på utkikk etter også i sengen... Sex er faktisk en ganske stor del av et ekteskap, det roer ned, avstresser, er godt og deilig og nytelsesfullt for begge parter og det er mulig at jeg ikke er helt i normalen her, men min kone og jeg har fremdeles, selv om jeg tikker mot femti, sex ihvertfall 6 ganger i uken, noen ganger langt flere ganger... Sist lørdag tilbrakte vi hele morgenen isengen hvor vi hadde sex med hverandre sikkert 7 ganger da begge liker sex og har et naturlig forhold til det, det er en herlig måte å starte en dag på!!!. Og jeg har ikke tenkt å slutte med det på mange mange år enda... Jeg har hatt rundt syv sexpartnere og det samme har min kone fra før og vi vet derfor hva vi liker i sengen, og ikke. Så kanskje unge burde "trene" på dette også?

Endret av RWS
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et samboer forhold har akkurat de samme forpliktelsene som et ekteskap, det er ikke noe lettere å forlate partneren der enn i et ekteskap. Det slike som deg glemmer er at den lille papir lappen som forteller at man har fått seg kontrakts kuse ikke betyr en dritt fra eller til, for det er ressursene, tiden og fremtiden du bygger sammen med en partner som gjelder, ikke den papir biten!

Har personlig møtt mennesker som kan bevise dette. Det er ikke noe galt i å gifte seg, men når man kan holde sammen i over 20 år med unger og hele pakka er tydelig at det ikke nødvendig.

Statistikken over skillsmisse er såpass dyster og trenden er at færre gifter seg.

I sekulære samfunn er det viktigste å ha et godt forhold til partneren. I strengt religiøse samfunn, spesielt monoteistiske samfunn så er det ytterst viktig at flokken gir sitt godkjenningsstempel i form av offentlig erklært ekteskap. Og resultatet leser vi jo om hver eneste dag: æresdrap, pisking, steining, syreangrep og andre grusomheter.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Obligatoriske sexpartnere før man er gift? Det er da gitt at alle mennesker er like seksuelt attraktive og at alle har like store sjanser for å finne seg sexpartnere, og at alle faktisk vil ha 10 sexpartnere. Hva om de finner seg den rette etter to sexpartnere? Da vil jo man hindre kjærligheten fra å blomstre fordi du er lovpålagt å pule minst åtte personer til!

Og hvorfor er det alltid så negativt å skille seg? Hvorfor skal samfunnet absolutt legge seg opp i det andre bestemmer seg for? Som du selv sier, RWS, så er skilsmisse oftest den aller siste utvei, så om et ektepar har levd sammen i 25 år og, etter at ungene har flyttet ut og alle regningene er betalt, finner ut at det ikke finnes noen kjærlighet mellom dem lenger, hvorfor skulle ikke det være greit for dem å skille seg? Dessuten: Om skilsmisseraten virkelig er 50 % som det blir sagt her, hvorfor ikke fokusere på at det faktum at 50 % av alle som gifter seg ikke skiller seg?

Personlig synes jeg folk kan gjøre hva de vil med sine egne kropper og sine egne liv. Vil du og din partner vente med sex til etter at dere har giftet dere? Kudos til dere, det har ikke jeg klart. Vil dere ha sex før du gifter dere? Slå dere løs. Vil dere ha sex uten å gifte dere? Kos dere! Det jeg ikke liker er når folk absolutt skal komme opp med løsninger på disse "problemene" som de tror kan applikeres til alle mennesker. Denne tenkemåten består blant annet av vrangforestillinger om at alle mennesker har like ønsker og behov, samt har har like store muligheter. Det er ikke slik verden er, rett og slett.

Endret av SnurreFisken
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Har personlig møtt mennesker som kan bevise dette. Det er ikke noe galt i å gifte seg, men når man kan holde sammen i over 20 år med unger og hele pakka er tydelig at det ikke nødvendig.

Statistikken over skillsmisse er såpass dyster og trenden er at færre gifter seg.

I sekulære samfunn er det viktigste å ha et godt forhold til partneren. I strengt religiøse samfunn, spesielt monoteistiske samfunn så er det ytterst viktig at flokken gir sitt godkjenningsstempel i form av offentlig erklært ekteskap. Og resultatet leser vi jo om hver eneste dag: æresdrap, pisking, steining, syreangrep og andre grusomheter.

I sekulære samfunn er det egoet som pleies, mens i religiøse samfunn, er det det kollektive som har forrangen. Større forskjeller er det nå ikke, så det vrøvlet du kommer med til slutt, er nettopp bare oppgulp fra en misfornøyd person. Hvis du titter litt rundt deg, så foregår det uhyrlige kulturelle skikker, også i sekulære land og systemer. Og du kan jo se litt på hvordan India nå må ta ett oppgjør med egen ukultur.

Lenke til kommentar

Var er galt med at "egoet pleies" egentlig? Et egosentrisk samfunn er et samfunn hvor individet står i sentrum, med sine rettigheter (og plikter) som ikke kan forrokkes av andre i samfunnet. Dessverre virker det som at ordet "ego" har utrolig mye dårlig ballast i dag, noe jeg kan gjette sitter igjen fra barneskolen når alle som ikke ville dele lekene var en ego.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Var er galt med at "egoet pleies" egentlig? Et egosentrisk samfunn er et samfunn hvor individet står i sentrum, med sine rettigheter (og plikter) som ikke kan forrokkes av andre i samfunnet. Dessverre virker det som at ordet "ego" har utrolig mye dårlig ballast i dag, noe jeg kan gjette sitter igjen fra barneskolen når alle som ikke ville dele lekene var en ego.

Har jeg sagt noe om at det er galt?

Lenke til kommentar

Er det virkelig det?

Hvis du mener FLERTALLET med flokken så er det jo ikke så langt unna det systemet vi bruker her i landet... Feilen til flokken der nede er at de er så oppsyltet i religiøse "sannheter" at besluttnings grunnlaget deres som oftes blir helt feil.... Men det er ikke flokkens sin skyld...

Hadde de lagt fra seg religiøst visvas og heller brukt ordentlig kunnskap skal en ikke se bort i fra at India kunne blitt en kjempe nasjon å bo i, for alle... Skal man bli kvitt intoleranse, hat og besluttninger på feil grunnlag så må man droppe religiøst grunnlag og gå for det sekulære... Så det er vel religion som ødelegger der også ser det ut til...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis du mener FLERTALLET med flokken så er det jo ikke så langt unna det systemet vi bruker her i landet... Feilen til flokken der nede er at de er så oppsyltet i religiøse "sannheter" at besluttnings grunnlaget deres som oftes blir helt feil.... Men det er ikke flokkens sin skyld...

Hadde de lagt fra seg religiøst visvas og heller brukt ordentlig kunnskap skal en ikke se bort i fra at India kunne blitt en kjempe nasjon å bo i, for alle... Skal man bli kvitt intoleranse, hat og besluttninger på feil grunnlag så må man droppe religiøst grunnlag og gå for det sekulære... Så det er vel religion som ødelegger der også ser det ut til...

Kan du dokumentere at det er religiøse forestillinger/forordninger som er den bakenforliggende årsak til at kvinner ikke blir behandlet på likeverdig og human måte?

I så fall - fra hvilken religion?

Lenke til kommentar
Kan du dokumentere at det er religiøse forestillinger/forordninger som er den bakenforliggende årsak til at kvinner ikke blir behandlet på likeverdig og human måte?

I India er vel kastesystem og enkebrenning religiøst begrunnet. (De som er nederst i kastesystemet har det ikke greit, det gjelder begge kjønn). Enkebrenning er noe som gjelder kun kvinner (enker).

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

I India er vel kastesystem og enkebrenning religiøst begrunnet. (De som er nederst i kastesystemet har det ikke greit, det gjelder begge kjønn). Enkebrenning er noe som gjelder kun kvinner (enker).

Kastesystemer er vel likt vårt "klassesystem", og det betyr vel ikke automatisk at de lavere kaster skal mishandles, men heller det at de har forskjellig karmisk utgangspunkt. Og så vidt jeg vet er ordningen ulovlig i India.

Lenke til kommentar

Kastesystemer er vel likt vårt "klassesystem", og det betyr vel ikke automatisk at de lavere kaster skal mishandles, men heller det at de har forskjellig karmisk utgangspunkt. Og så vidt jeg vet er ordningen ulovlig i India.

Da burde de vel kanskje forby religion da, i det minste opplyse om at tullet ikke er godt for noen... Problemet ligger vel i at de som leder india er like oppsyltet i religiøst vissvass som resten av dem de er satt til å styre over, pluss div press fra religiøse grupperinger etc...

Så jævelskapen fortsetter bare, slik det alltid har gjort liksom... Trygest slik, for da er det ingen imaginær gud som blir tråkket på sine usynlioge tær... og ingen lager opptøyer fordi de syntes de må forsvare disse imaginære gudene... Sukk....

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Da burde de vel kanskje forby religion da, i det minste opplyse om at tullet ikke er godt for noen... Problemet ligger vel i at de som leder india er like oppsyltet i religiøst vissvass som resten av dem de er satt til å styre over, pluss div press fra religiøse grupperinger etc...

Så jævelskapen fortsetter bare, slik det alltid har gjort liksom... Trygest slik, for da er det ingen imaginær gud som blir tråkket på sine usynlioge tær... og ingen lager opptøyer fordi de syntes de må forsvare disse imaginære gudene... Sukk....

Har du den dokumentasjonen som sier at det er Hinduismen som er årsak til at kvinner blir behandlet dårlig? Eller tar du en råsjanse på at det bare MÅ stemme, fordi det er så behagelig for deg selv??

Lenke til kommentar

Har du den dokumentasjonen som sier at det er Hinduismen som er årsak til at kvinner blir behandlet dårlig? Eller tar du en råsjanse på at det bare MÅ stemme, fordi det er så behagelig for deg selv??

Tja, det kan være kulturen deres som gjør at kvinner blir dårlig behandlet, men i kulturen ligger det også mye religiøst, da religion var styrende, og fremdeles er det, i veldig mange kulturer. Så jeg tror nok ikke at religion er et så håpløst grunnlag for dritten som du tror... Mye bra kommer det jo også ut av religions innvirkning på kulturer, det er bare å se her i landet det, men det kommer jammen mye dritt ut av disse reglene og lovene og bestemmelsene til disse imaginære gudene også, ting vi faktisk bør kvitte oss med.

Men alt er bare fryd og gammen i hinduisme altså? En tro som tror at et bad i en viss hellig elv en gang i året gjør underverker og som ser helt bort i fra alle de som blir trampet ned, drukner eller forgiftes av vannet i denne hellige elven hver gang denne galskapen får råde? Du har på et eller annet tidspunkt oppnevnt deg selv til ridder av religion, der du liksom skal forsvare all religion selv om det er aldri så dumt og jeg mistenker at det ikek er på et annet grunnlag enn at du selv føler deg temmelig religiøs og litt forsvarsløs....?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...