biol2 Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Dette temaet har blitt diskutert ganske så mye blant kristne og andre! Jeg lurer på hva dere mener om det. Skal man vente til etter ekteskap? Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Så du mener man skal skille seg og SÅ ha sex? (etter ekteskap) 4 Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 … og før noen blir forvirret og spør så svarte jeg på spørsmålet som ble stilt i topic, ikke det som ble stilt i selve teksten. Hvorfor i allverden stiller man motsatt spørsmål de to stedene? … og er det ikke litt gammeldags å fovente at folk skal gifte seg? Var ikke det sånn man gjorde før i tiden? Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Så du mener man skal skille seg og SÅ ha sex? (etter ekteskap) Jeg tror du vet hva han mener... Lenke til kommentar
Student of Life Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Nei, hvorfor skulle man gjøre det? 7 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Dette temaet har blitt diskutert ganske så mye blant kristne og andre! Jeg lurer på hva dere mener om det. Skal man vente til etter ekteskap? Hvorfor skal man vente med sex til etter at man har en bit med papir det står at man er gift på? Blir sexen bedre av den grunn? Hva ønsker man å oppnå med slikt egentlig, annet enn tullete (som ofte er religiøse)forestillinger om at den ene eller begge skal være jomfru? Tror det ville vært mye lurere om man tok utgangspunkt i at det overhodet ikke noe galt at to mennesker har sex så lenge begge er enige om det. Dette gjelder så klart sex med begge kjønn om det skulle være ønskelig. Tror faktisk IKKE at sexen blir så mye bedre hvis man er opphengt i forestillinger om at kvinnen må være jomfru eller lignende dill dall, tvert i mot tror jeg begge parter vil nyte godt av at den andre parten har erfaring fra før, det er ihvertfall hva jeg selv har erfart etter å ha vært sammen medei som var jomfru og en del som ikke var det... Det JEG lærer mine gutter hjemme er at et nei er et NEI, uansett!! Det hjelper ikke å TRO at jenta/kvinnen mente noe annet, for mener hun noe annet så sier hun ja, ikke nei! Ellers er det fritt frem for hvem de ligger med i så måte Det eneste jeg har gjort er å kjøpe inn kondomer som mine to eldste vet hvor ligger og som de kan ta med seg uten at jeg stiller et eneste spørsmål om bruken av dem (med mindre jeg finner dem oppblåst i taket på rommet deres såklart...). Jeg har også informert dem om graviditet OG kjønns sykdommer og føler at jeg har gjort et så godt forarbeid som det står i min makt å gjøre uten å faktisk følge dem rundt... he he. Ingen av mine har noensinne hørt et ord om at kvinner skal være jomfru når de blir sammen med dem da jeg anser skikken som ren idioti, for jomfru hinna kan ha forsvunnet av helt andre årsaker enn sex og blir fokuset for stort her så er det neimen ikke godt å si hvasom skjer... Så nei, jeg ser ingen grunn for noen av partene til å spare seg til bryluppsnatta. Ladem gå ut og utforske litt FØR de havner i et parforhold, det tror jeg alle parter er tjent med. 7 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Fra et rasjonelt ståsted virker problemstillingen arbitrær og meningsløs. Er det greit å spise epler før man har tatt lappen? Tilsynelatende er det ingenting som rent logisk tilsier at du må vente med det ene til etter det andre, og det samme gjelder sex før ekteskap - rasjonelt sett. Grunnen til at spørsmålet i det hele tatt stilles er kulturell/ideologisk kondisjonering. Når man først er bevisst på det, ser man hvor uinteressant hele spørsmålet er. 4 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 (endret) Dette temaet har blitt diskutert ganske så mye blant kristne og andre! Jeg lurer på hva dere mener om det. Skal man vente til etter ekteskap? Det står ingen ting i bibelen om at man ikke kan ha sex før ekteskap... Hva mener jeg? Jo følgende: Om du leser noe i en gammel støvete bok som er ufattelig irrasjonelt, hvorfor skal du da følge det slavisk? Hvorfor skal du misshandle deg selv? Når det gjelder bibelen, så er det jo ganske klart at det ikke er gjerninger som gjelder heller til syvende og sist... Så hva i alle dager skulle vært problemet uansett? Er det noen som i det hele tatt tror at de får en guddommelig klapp på skuldra dersom de venter med sex til de har giftet seg? Får en bedre posisjon i himmelriket kanskje? Latterlig... På grensen til patetisk egentlig .. hehe Endret 4. desember 2012 av turbonello 3 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Det står ingen ting i bibelen om at man ikke kan ha sex før ekteskap... Var det eg og meinte. Kvar kjem konseptet frå? Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Var det eg og meinte. Kvar kjem konseptet frå? Tja. Vet ikke. Egentlig er det vel en katolsk form for prevensjon. I gamle dager var det vel kanskje fornuftig å vente med det, til man fant "den rette" som man ville dele livet sitt med. Man kunne jo den gangen "hoppe av i svingen", men det var vel risikofylt... Ekteskapet er også litt annerledes definert i selve bibelteksten også, bare så det er nevnt.. Det står for eksempel ikke skrevet at dette er en offentlig seremoni og at man behøver prest etc. Utifra måten bibelen definerer ekteskapet så blir dette utsagnet om at "sex før ekteskapet" irrasjonelt og helt på jordet... Lenke til kommentar
Gud_vår_Far Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Ja, tror man kan ha sex før ekteskap. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Man burde generelt sett, ha så mye sex som overhodet mulig. 7 Lenke til kommentar
Gud_vår_Far Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Hva er egentlig galt med sex før ekteskap? 1 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 At man må gifte seg. Ellers er det ikke før ekteskapet. Personlig synes jeg det er uproblematisk å ha sex verken før, under, etter eller helt uten ekteskap. 1 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Var det eg og meinte. Kvar kjem konseptet frå? Regner med at det er kulturelt fornuftig fra en tid da det ikke fantes prevensjon og man var nesten helt nødt til å være 2 pers for å oppfostre et barn på en relativt god måte. Så det er vel en kulturell greie for å sikre kvinnen og barnets velferd. Også har det hengt ved fra den tiden. 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Det er heller ikke noe påbud i bibelen om å gifte seg heller, etter det jeg vet. 1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Jo det er dett påbud i bibelen mot å gifte seg hvis man skal ha ett forhold. Hvis man ikke skal ha ett forhold på er jo dette en annen sak. Det står Du skal ikke bryte ekteskapet. Da finnes det to måter å bryte ett ekteskap på. Det går ann å bryte seg ut av ekteskapet og det går ann å bryte seg inn i ekteskapet. Da er det dermed ikke lov med sex eller lignende før ett ekteskap. Dette ble litt off topic så ikke la denne diskusjonen fortsette! Send meg eventuelt en PM. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Jo det er dett påbud i bibelen mot å gifte seg hvis man skal ha ett forhold. Enn hvis man skal ha to forhold? 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå