igxx Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 dette er bare en liten deloppgave men veit ikke hvordan jeg skal gjøre den? så trenger egentlig noen til å gjøre den, for skjønner det meste så blir ikke så vanskelig å skjønne hvis jeg får skissen (sorry dårlig språk, men har ikke så god tid) Skole Oppgaven: Databaseserver / DBMS Grensesnitt mot database Spørrespråk Scriptspråk Webserver Nettleser (browser) Operativsystem Tegn en skisse som viser sammenhengene som du fant i oppgave 1 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Den ga jo ingen mening? Lenke til kommentar
igxx Skrevet 3. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2012 Er det slik at jeg skal tegne et system hvordan de jobber i lag elns :S Lenke til kommentar
Snytefant Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 (endret) For å tegne skissen skal du jo bruke sammenhengene du kom frem til i oppgave 1? Edit: Men jeg tror jeg fant ut av det. Strekene mellom er da sammenhengene Endret 3. desember 2012 av Snytefant 1 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Ikke aner jeg hvem som fant hvilke sammenhenger i oppgave 1, og jeg tror nok dere er på sporet av hvordan oppgaven er ment løst, men tenk igjennom et par ting først: Kan virkelig et scriptspråk aksessere databasen direkte, mens et spørrespråk må gå via databasegrensesnittet? Er databasen helt atskilt fra OS'et, i motsetning til webserver og nettleser? Er det egentlig slik at et spørrespråk som sql bare kan interagere med databasen via databasens grensesnitt, mens et scriptspråk som f.eks. javascript må gå via OS'et for å interagere med nettleseren? Lenke til kommentar
igxx Skrevet 3. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2012 Ikke aner jeg hvem som fant hvilke sammenhenger i oppgave 1, og jeg tror nok dere er på sporet av hvordan oppgaven er ment løst, men tenk igjennom et par ting først: Kan virkelig et scriptspråk aksessere databasen direkte, mens et spørrespråk må gå via databasegrensesnittet? Er databasen helt atskilt fra OS'et, i motsetning til webserver og nettleser? Er det egentlig slik at et spørrespråk som sql bare kan interagere med databasen via databasens grensesnitt, mens et scriptspråk som f.eks. javascript må gå via OS'et for å interagere med nettleseren? haha xD det får du spørre læreren min om selv om han viker til tider inkompetent på flere måter. For å tegne skissen skal du jo bruke sammenhengene du kom frem til i oppgave 1? Edit: Men jeg tror jeg fant ut av det. Strekene mellom er da sammenhengene Tusen takk skal legge den inn, og den virker kanskje korrekt ut i fra hva jeg har i hodet, men xD Lenke til kommentar
Snytefant Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 (endret) Ikke ta mitt svar 100% her nå. OP spørte om en skisse over sammenhenger, jeg tegnet den (Utifra eget hode, som da mest sannsynlig ikke har rot i virkeligheten). OP ville ha en skisse uten å gi retningslinjer/hvordan den skulle være, jeg lagde en skisse! Skissen min er lagd ut i fra den listen han skrev, jeg lagde random streker mellom. Så igxx, IKKE levér skissen min. Den er ikke riktig, og samsvarer mest sannsynlig ikke med hva du kom frem til i oppgave 1. For du har fullført oppgave 1? Endret 3. desember 2012 av Snytefant Lenke til kommentar
slacky Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 (endret) Tror du bare skal se vekk fra snytefant sin tegning, den kan kansje hjelpe ved å gi noen tanker, men gir ganske feil "tegning"... Jeg vil understreke at tegningen jeg har laget er bare en av flere måter å tegne dette opp på. Database grensesnitt: Et grensesnitt kan tolkes som en applikasjon som gjør kall mot databasen, denne applikasjonen er skrevet i spørrespråket. Kan også tolkes som en switch.. Bildet passer begge løsningene. PS: Dette bildet sporer kansje av fra hva det står i boka di, men det er også mulig at oppgave 1 viser til noe som muligens er ukorrekt/feilforklart / forenklet for mye, har dog forenklet bildet en del, skulle egentlig tegnet ganske mye mer avansert for å få det helt korrekt. Endret 20. mai 2013 av warpie Lenke til kommentar
igxx Skrevet 3. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2012 Tror du bare skal se vekk fra snytefant sin tegning, den kan kansje hjelpe ved å gi noen tanker, men gir ganske feil "tegning"... Jeg vil understreke at tegningen jeg har laget er bare en av flere måter å tegne dette opp på. "Database grensesnitt" såvidt jeg klarer å tolke dette så er databasen lagt opp på en egen server, dermed så er grensesnittet til databasen en switch, om det ikke hadde vært en egen server, ville det ikke vært et slik grensesnitt.. Tusen takk for svaret, men ble litt for sent, skal høre med lærer for å få lagt inn oppgaven på nytt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå