Gå til innhold

Problemer med SSD cache

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nylig kommet tilbake til Windows etter en lengre periode i OSX. Jeg har kjøpt meg en Asus Vivobook S400 med 500 GB HDD/24 GB SSD (cache). Problemet er at denne ikke ser ut til å virke. Ikke opplever jeg noe unaturlig rask oppstart, og når jeg kikker i oppgavebehandlingen har jeg til gode å se at den har over 0% aktivitet. Under oppstart (etter at jeg har logget inn i Windows) ligger HHDen på 100% aktivitet i godt over 3 minutter, mens SSDen ligger på herlige 0%.

Så, har jeg misforstått konseptet med SSD cache, eller burde den disken jobbe en gang i blant den også?

post-273654-0-19415000-1354555692_thumb.png

Endret av Stigander
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med at det du har i PCen din er en hybrid disk. Har ikke slik disk selv, men slik jeg har forstått dette er det slik at firmware i selv HDDen lærer seg hvilke filer du bruker ofte og legger disse inn på SSD cache. Typisk vil dette være Windows med drivere, ting du alltid laster inn under booting. Også når du skriver til HDD vil antakelig ting bli skrevet til SSD for senere å bli ryddet over til HDD om du ikke brukere filene igjen. Det kan være at du må boote noen ganger før HDD'en lærer seg hvilke filer den skal overføre til SSD cache.

Kan hende vil Windows se på denne disken som en disk ?

Sikkert noen som kan mere om slike disker og kan tilføye ting.

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Hybriddisk er en slags 2-1 løsning, er det ikke? I oppgavebehandlingen dukker SSDen opp som SanDisk og HDDen som Seagate, så vet ikke om det er det som er tilfellet her.

Jeg har også forstått det slik som du beskriver, at harddisken skal "lære" seg hvilke filer som blir ofte brukt, men det ser jo ikke sånn ut. Nå er ikke maskinen så alt for gammel enda, men jeg har hatt den i ca 2 uker, og har vært igjennom en del omstarter alt, så tenker at den burde ha lært seg noe hittil, og ikke ligget konstant på 0%.

Lenke til kommentar

Jeg har en litt eldre hybriddisk (Seagate Momentus XT med 4GB SSD-cache). OS-et ser kun lagringsplassen til platene (500GB). Den flytter selv de mest aksesserte filene over på SSD-cachen, som da funker som read-only. Jeg prøvde denne løsningen på min MacBook, da denne hybriddisken fungerer uavhengig av OS og filsystem. På min stasjonære (som jeg bruker til daglig) kjører jeg ren SSD.

Hva viser Intel Rapid Storage Technology (ikonet til høyre for uTorrent på skjermbildet)? Hvis Asus bruker Intel sin Smart Response Technology, er det jo mulig at den ikke er satt opp korrekt.

Lenke til kommentar

La ved to printscreens av programmet. Jeg har ikke muligheten til å velge "Accelerate" som beskrevet i guiden. Det programmet har jeg forøvrig lastet ned på egenhånd, kan være Asus har en egen finurlig løsning på mellomlagring.

Men, er det en hybriddisk jeg har? Det ser jo ut som det er to forskjellige merker utifra hva jeg kan se. Altså SanDisk og Seagate.

post-273654-0-93039900-1354565592_thumb.png

post-273654-0-87141100-1354565597_thumb.png

Lenke til kommentar

La ved to printscreens av programmet. Jeg har ikke muligheten til å velge "Accelerate" som beskrevet i guiden. Det programmet har jeg forøvrig lastet ned på egenhånd, kan være Asus har en egen finurlig løsning på mellomlagring.

Men, er det en hybriddisk jeg har? Det ser jo ut som det er to forskjellige merker utifra hva jeg kan se. Altså SanDisk og Seagate.

Nei, ut i fra egen erfaring og disse bildene, ser det ut til å være to separate enheter. Hvordan Asus mener at SSD-cachen skal fungere vet jeg ikke. Står det ikke noe i dokumentasjonen som fulgte med, ligger i Windows eller online manualen? Mulig det er noe i BIOS som må aktiveres (RAID?).

Endret av Pey'J
Lenke til kommentar

Ok, fant veien inn i BIOS (UEFI), gikk på Advanced -> SATA configuration og der sto det "SATA mode selection [AHCI]". IDE var mitt eneste andrevalg. Så betyr det at jeg må reinstallere Windows for å utnytte SSDdisken min?

Nei, ACHI er det korrekte for SSD-er (og alle andre moderne disker). Hvis man derimot ved en feil har valgt IDE, kan dette endres til ACHI uten å reinstallere Windows. Men dette blir et annet problem.

Lenke til kommentar

I linken du ga meg tidligere (som ikke lar meg markere tekst, merkelig nok), står det i første avsnitt at man må aktivere RAID for at Intel Smart Response Technology skal fungere. Samt at de fleste hovedkort sannsynligvis vil enten stå i ACHI eller IDE, og at det må endres før man installerer Windows.

Eller finnes det en måte å aktivere RAID på utenom å formatere? Er jo rart at Asus skal selge PC med en ubrukelig SSDdisk også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...