Gå til innhold

Nextgentel slettet e-postkontoen min!


fudun

Anbefalte innlegg

I går oppdaget jeg at passordet til e-posten min hadde slutta å fungere. NGT har ingen kundeservice på søndag, men etter en halvtimes tid i kø i dag, får jeg bekreftet at de har slettet kontoen min. De sier at kontoen er automatisk slettet fordi den tilhører et oppsagt abonnement.

 

For å gjøre det klart - jeg har ikke sagt opp.

 

Kontoen var nemlig knyttet til det originale kundenummeret jeg var registrert med, og i løpet av de siste ti årene, har jeg jeg blant annet studert utenlands, og hatt abonnementet registrert på andre i husholdningen. Hele tiden har vi hatt et løpende abonnement, og hele tiden har jeg benyttet kontoen som primær epost. De siste årene har jeg hatt abonnementet i eget navn, og ved enhver endring/oppgradering, har jeg passet på at de har videreført den gamle e-postadressen min. Noe jeg vil si er ganske naturlig å ønske. Jeg har aldri brukt noen annen konto hos de.

 

Etter noen timer i telefon i dag, har de sagt de skal prøve å gjenopprette selve adressen, men at all e-posten min er tapt. Egentlig vil jeg tro de har en backup et sted der det burde være mulig å finne all mailen. Hva kan jeg gjøre? For meg er ti års e-post verdt ganske mye. Kontoen var nesten full, og jeg hadde slettet e-post jeg ikke ønsket å spare på. Hadde jeg i det minste fått en varsel, epost, eller noe før de slettet, hadde jeg kunne tatt en backup. Ettersom jeg bruker en dullion forskjellige gadgets koblet mot mailen, har jeg stort sett maks 1 mnd gamle e-post offline. Det ville ikke vært naturlig å bruke noen enhetene av disse til arkiv.

 

Deppa nå. Noen støtte å få? Noen andre som har fått mailen sin slettet uten varsel?

 

EDIT: Før jeg publiserte innlegget, sensurerte jeg noen surmagede linjer om mitt tiårige forhold til NGT, og fjernet noe av poenget med det samme... Forbedret nå. Fortsatt litt for pissed til å kommunisere på et høflig plan.

Endret av fudun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok ta din del av skylden her.

 

Lagrer man ting eksternt, så må man ta høyde for at andre kan gjøre feil som påvirker deg. Hvis denne e-posten er så viktig som du sier, så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke har passet på å ta backup. Det er ikke verre enn å sette opp en av enhetene du bruker til å lagre e-posten din lokalt, og ikke bare lese den fra server.

Endret av Bergendahl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, er fullstendig klar over mitt eget ansvar her. Har noen pst-filer liggende, men har ikke hatt noe godt system for backup, så det er en liten jobb å stable sammen arkivet. Frem til i fjor brukte jeg en laptop, og arkiverte der.

 

Skulle likevel gjerne sett at de ga beskjed før de slettet alt, og at de var behjelpelig med å gjenopprette det som ble slettet.

 

Samtidig begynner jeg nå å merke at jeg har gått glipp av e-poster. Det som sendes nå som kontoen er slettet, går tapt.

 

Alt i alt er den største feilen min å stole på Nextgentel, slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Høres rart ut. Der jeg jobber er det bare å trykke på en knapp for å gjenopprette kontoen og så er det bare å logge inn med gammelt passord og finne sine gamle e-poster. Også et bredbåndsselskap, og her kan man beholde e-postadressen gratis for alltid selv om man går over til eks. NextGentel.

 

Merkelig om det skal være så tungvint hos NextGentel. Dette må i hvert fall ha skjedd i sammenheng med en oppsigelse av et annet produkt. Vanskelig å dro at NextGentel bare sletter e-postadresser som det passer dem.

Lenke til kommentar

Jeg flyttet abonnementet over på et annet navn for mange år siden, og flyttet det så tilbake i eget navn, og det er antagelig det de nå regner som en oppsigelse, og grunn til å slette e-posten. Noe i seneste laget dersom de skulle følge tremånedersregelen for sletting av gamle kunder. Uansett ba jeg i begge tilfeller om at de var ekstra påpasselig med å ikke slette e-postkontoen min.

 

Jeg tviler ikke på at slettingen ble gjort ved en slags rutine de har innført, og nettopp derfor lurer jeg på om andre har opplevd det samme.

 

Dersom jeg hadde godtatt å få endret e-postdresse to ganger de siste årene, hadde jeg nok sluppet dette - men hvem vil det? Rent teknisk hva som har skjedd i kundebasen deres er egentlig lite interessant - jeg er avhengig av eposten min, og er veldig glad jeg forsøkte å logge inn rett før jeg bestilte flybiletter og hoteller her.

Endret av fudun
Lenke til kommentar

Du må nok ta din del av skylden her.

 

Lagrer man ting eksternt, så må man ta høyde for at andre kan gjøre feil som påvirker deg. Hvis denne e-posten er så viktig som du sier, så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke har passet på å ta backup. Det er ikke verre enn å sette opp en av enhetene du bruker til å lagre e-posten din lokalt, og ikke bare lese den fra server.

 

Jeg vet ikke helt om jeg er enig her. Altså, jeg er enig i at man bør ha backup av alt viktig, men jeg mener samtidig at vi etter hvert bør kunne forvente av tjenesteleverandørene at de har rutiner på plass slik at dataene våre er trygge også der.

 

Hvis banken min roter bort pengene mine, så er det ingen som står der og sier "ja, men så lenge du lagrer pengene dine eksternt, så må du ta høyde for blablabla". Vi forventer at pengene våre er trygge i banken - det samme bør vi snart begynne å forvente av andre typer tjenesteleverandører også.

Endret av henrikwl
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...