OleHartz Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Dette innlegget her hører kanskje mer hjemme under data.. Men jeg er på jakt etter ny pc som jeg spessielt kan lage musikk med. Jeg bruker Sibelius 7 og Studio One og driver mye med musikk på fritiden. Jeg spiller også litt Pc spill. Jeg skal ha en bærbar pc, men uansett så vil en MacBook Pro koste meg 10,000,- ny. Men bør jeg da kjøpe en Windows Pc som også kan dra spill? Hva anbefaler dere? Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Med mindre du planlegger å spille mange spill så ville jeg gått for mac. De er mye mer behagelige å bruke og operativsystemet er mye mer stabilt og krasjer sjeldnere. Og som apple alltid presenterer så er alltid macer på toppen over slike "hvor fornøyd er du"-statistikker over pc-er. Jeg er sikker på at mange her inne kommer til å drepe meg for det jeg har sagt, men jeg vil tørre å påstå at det er fakta Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Personlig er jeg PC-mann fra barnsben av, men har brukt Mac mye under studier og da jeg jobbet som lydredigerer tidligere. Jeg bruker nå begge deler daglig, både til private ting og lydarbeid. Jeg har hatt fire ulike PCer som jeg har brukt til lydproduksjon opp gjennom tidene og to Mac'er. Blåskjerm har jeg opplevd på PCene mine omtrent like sjelden som jeg har opplevd Kernel Panic på Mac'ene, så mitt inntrykk er at Mac OS ikke kræsjer noe sjeldnere enn Windows. Og dersom et av OS'ene kræsjer, er det som regel sporbart til et tredjeparts program, maskinvare eller en driver som ikke oppfører seg skikkelig, ikke selve OS'et. Ellers kan du gjøre mer eller mindre det samme på begge plattformer, så egentlig bunner det ut i smak & behag og hva du er villig til å betale - for det er liten tvil om at du får mer rå datakraft pr. krone om du går får en Windows-maskin enn en Mac. Lenke til kommentar
gitartrulte Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Jeg ville egentlig ikke ha mac fra starten av, men jeg kjøpte det fordi det er så bra musikkprogram på den. Den funker utrolig bra til komponering. Personlig har jeg ikke hørt om noen som velger vanlig pc ovenfor mac på dette feltet. Lenke til kommentar
KNHfoto Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Jeg vil gratulere deg med kjøp av Mac. Selv valgte jeg også Mac pga. de mange gode programmene som følger med og ikke minst selges av Apple i AppStore. Det er alltid en fordel å bruke programmer utviklet av Apple på Mac, da de krasjer veldig sjelden. Du vil dessuten sjelden oppleve å få veldig store problemer med Mac da både hardware og software (OS) er laget av samme selskap. Men et spørsmål til deg: Bruker du noen form for MIDI interface/MIDI-instrumenter. Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 (endret) Jeg ville egentlig ikke ha mac fra starten av, men jeg kjøpte det fordi det er så bra musikkprogram på den. Den funker utrolig bra til komponering. Personlig har jeg ikke hørt om noen som velger vanlig pc ovenfor mac på dette feltet. Det eneste musikkprogrammet som er kun til Mac som jeg kjenner, er Logic. Ellers er alle de andre vanlige musikk- / lydprogrammene som Cubase, Nuendo, Ableton Live, Pro Tools, Presonus Studio One, FL Studio etc. cross-platform. Jeg kjenner mange som bruker PCer til komposisjon, det er uproblematisk. Jeg har og bruker begge deler til daglig. Hovedmaskinen min er en PC med Pro Tools, ene og alene fordi man får mye mer datakraft pr. krone i Windows-PC-verdenen. Når jeg må bort for å ta opp ett eller annet, tar jeg med MacBook'en min. Endret 23. januar 2013 av Distressor Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Hvis du går for riktig laptop er det fullt mulig å anskaffe en PC og installere Mac OS på denne. Det innebærer dog litt tweaking og research Lenke til kommentar
KNHfoto Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Det eneste musikkprogrammet som er kun til Mac som jeg kjenner, er Logic. Logic's lillebror, GarageBand, er et program som kommer med Macen når du kjøper denne. Dette er en veldig mye forenklet versjon av Logic. Mange nybegynnere foretrekker å bli varme i trøyen ved bruk av GarageBand, fordi det er så enkelt. Selv bruker jeg også for tiden GarageBand, fordi jeg ikke har råd til å skaffe meg software som f.eks. Logic. Lenke til kommentar
KNHfoto Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Hvis du går for riktig laptop er det fullt mulig å anskaffe en PC og installere Mac OS på denne. Det innebærer dog litt tweaking og research Den store fordelen med Mac er at OS og hardware er laget av samme produsent, og derfor blir det mindre komplikasjoner der software og hardware ikke passer sammen. Dersom du går for en vanlig PC med Mac OS, er jo dette ikke lenger en fordel. Dessuten støtter veldig få PCer multitouchen som Apples produkter støtter, i tillegg til et par andre detaljer. Jeg ser ikke poenget med Mac OS uten en Mac ... Lenke til kommentar
oddsmurf Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Den store fordelen med Mac er at OS og hardware er laget av samme produsent, og derfor blir det mindre komplikasjoner der software og hardware ikke passer sammen. Dersom du går for en vanlig PC med Mac OS, er jo dette ikke lenger en fordel. Dessuten støtter veldig få PCer multitouchen som Apples produkter støtter, i tillegg til et par andre detaljer. Jeg ser ikke poenget med Mac OS uten en Mac ... Hardwaren er overhode ikke laget av apple nei. Hovedkortet er produsert av foxcon, og designet av Intel. Resten av delene kommer fra forskjellige OEM partnere. Gå for det operativsystemet du er mest komfortabel med. Dersom du vil ha Mac OS, kjøp en mac, dersom du vill ha Windows, kjøp en vanlig laptop. Er ikke store forskjeller når det kommer til komponering. Lenke til kommentar
KNHfoto Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Hardwaren er overhode ikke laget av apple nei. Hovedkortet er produsert av foxcon, og designet av Intel. Resten av delene kommer fra forskjellige OEM partnere. Gå for det operativsystemet du er mest komfortabel med. Dersom du vil ha Mac OS, kjøp en mac, dersom du vill ha Windows, kjøp en vanlig laptop. Er ikke store forskjeller når det kommer til komponering. Ok, jeg skal si det på en litt bedre måte: En Mac er designet for å passe perfekt til Mac OS, mens i en PC vil du i tillegg til OSet ha div. ekstrating alt etter hvilken produsent du har. Dessuten er Windows et tungvint OS sammenlignet med Mac OS. Men til komponering er det ett fett. Selv har jeg Mac, men jeg klarer fint å arbeide på en PC også. Selv om en Mac er noe "enklere" å jobbe med. Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Logic's lillebror, GarageBand, er et program som kommer med Macen når du kjøper denne. Ja, det stemmer. Jeg hadde glemt det av den enkle grunn at det aldri har funket på MacBooken min. Ikonet står og hopper på dock'en i et par minutter, så skjer det ingenting. Jeg bruker dog mer potent programvare, så det er for meg uten betydning. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Ok, jeg skal si det på en litt bedre måte: En Mac er designet for å passe perfekt til Mac OS, mens i en PC vil du i tillegg til OSet ha div. ekstrating alt etter hvilken produsent du har. Dessuten er Windows et tungvint OS sammenlignet med Mac OS. Men til komponering er det ett fett. Selv har jeg Mac, men jeg klarer fint å arbeide på en PC også. Selv om en Mac er noe "enklere" å jobbe med. Om det er enklere å jobbe i OSX eller windows går vel mere på hvordan workflow du har og vaner? og altså, en mac er også en pc, gud hvorfor klarer ikke folk å forstå slikt. en mac har samma prosessor, chipset, skjermkort, harddisk, ram osv osv osv, den er bare pakka inn i meget pent design av aluminium og glass.. OSX hadde et stort fortrinn den gangen de kjørte på power pc arkitekturen, dette var en helt annen arkitektur enn x86 som intel og amd sine desktop prosessorer er basert på. Den gangen OSX kjørte på powerpc så var operativsystemet helt spesifikt skrevet for en håndfull prosessorer og andre komponenter og var da bedre utrustet for stabilitet enn det er nå. Nå er det x86 basert og kjører på akkurat samme komponentene som mange windows og linux maskiner gjør, at windows får blåskjerm i hytt og gevær er noe piss som hører hjemme i windows 98 æraen (om man ser bort ifra katastrofen vista), sist jeg fikk blåskjerm så var den framkalt av ren idioti ved å kortslutte et usb til serial adapter. i OSX og linux ville dette framkalt en kernel panic. samma greia, annen farge. Det OSX skal ha er at det er vanskeligere å virkelig rævkjøre OS'et ved ren idioti fra brukeren da det enn så lenge er mindre malware skrevet for OSX enn windows samt at OS'et er mer restriktivt ovenfor hva brukeren får gjøre. Så fremt du ikke skal bruke logic og du er vant til å bruke windows til daglig så er det lite grunn til å kjøpe en mac, så lenge du er litt smart med valget av pc du kjøper og sørger for at maskinen er et sunt kompromiss mellom kvalitet og specs så vil du ikke ha noen problemer Du vil også få en kraftigere maskin om du går for å bruke windows framfor OSX, det er ikke noen tvil om at en Windows maskin gir mer "bang for the buck", mange produsenter har også skjerpet seg betraktelig på design og kvalitet og du finner nå mange dønn solide maskiner i samme materialer som en mac. OSX og Windows er i stor grad likestilte alternativer i vår tid, det du må finne ut er om du har behov for noen software som er OSX eksklusiv. så fremt du ikke har dette så vil Windows være et billigere og mer kostnadseffektivt alternativ. Etter som at du også sier at du spiller så ville jeg holdt meg på windows da det er herk med dual booting osv. Lenke til kommentar
KNHfoto Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 (endret) Du vil også få en kraftigere maskin om du går for å bruke windows framfor OSX, det er ikke noen tvil om at en Windows maskin gir mer "bang for the buck", mange produsenter har også skjerpet seg betraktelig på design og kvalitet og du finner nå mange dønn solide maskiner i samme materialer som en mac. At du får en kraftigere maskin skal jeg ikke protestere på, og jeg er enig i at Windows maskiner flest gir mer "bang for the buck". Men når det gjelder design og kvalitet som du sier, så vil jeg påstå at mange produsenter har gjort det mye dårligere i det siste. Grunnen til at jeg mener dette er at da Apples salgstall på Mac har gått opp de siste årene, så har mange produsenter valgt å kopiere store deler av designet til Apple, i stedet for å komme med egne originale design. Dette synes jeg er litt ... trist. På bildet ser du en Samsung Windows PC til høyre, og en MacBook Air til høyre. Likheten er slående, men det er ingen tvil om at Apple har brukt designet lengst. (OBS! Dette bildet er litt gammelt, og mange nyere modeller fra f.eks. Samsung, Acer og Asus har enda flere likheter sammenlignet med MacBook Air.) Endret 31. januar 2013 av KNHfoto Lenke til kommentar
weebl Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Helt enig i at det er kjedelig hvordan andre produsenter ikke kommer på noe eget men lager laptoper i børsta aluminium med sort chiclet tastatur. 1 Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 (endret) Enig. De fleste av tilfellene hvor Windows-PC-produsenter har prøvd seg på design, har resultatet enten vært nærmest plagiat av Apple eller glorete og harry. Microsoft har også litt å gå på når det gjelder GUI og estetikk. Endret 1. februar 2013 av Distressor 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå