Chario0z Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 En venn av meg sliter med å komme inn på laptopen sin. Hver gang han skrur den på, blir han bedt om å skrive "power-on password". Så han har bedt meg om hjelp. Det er vel BIOS-passordet jeg trenger, så jeg har prøvd å resete denne ved å ta ut CMOS-batteriet (eller hva den heter) og latt den stå ute i 6-7 min. Satte den på igjen, men ikke noe har skjedd? Er helt samme som før.. Nå lurer jeg på om det finnes noen andre måter å fjerne/resette dette passordet på? Jeg har søkt en del på nett, men alle sier fjern batteriet eller så var det noe med jumpers jeg ikke skjønte. Orker ikke å åpne hele maskinen på nytt! Fant en liten guide som sier dette: -Download the F.07 bios bootable floppy version -Create a usb bootable floppy diskette with the bios files -Attach the usb floppy drive to the unit -Hold the windows Key + B while turn on the unit -You can see only caps lock light flashing and "NO" display -The process will take 2 to 3 mins to complete.after that hp530 will reboot alone(don't shutdown your machine manualy) Download the F.07 (http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareDescription.jsp?lang=en&cc=us&prodTypeId=321957&prodSeriesId=3375953&prodNameId=3375995&swEnvOID=2094&swLang=8&mode=2&taskId=135&swItem=ob-59169-1) Nå vet jeg ikke om jeg har gjort det riktig, men prøvde trinn 2. Kjørte det programmet og der fikk jeg valg om å boote filene til USB. Gjorde dette som tok over 2 timer, og prøvde trinn 4. Kommer til trinn 5, men det ser ikke ut som at minnepinnen jobber, siden den ikke lyser? I tillegg til det har maskinen vært sånn i 1 time.. Skal prøve å lage dette igjen, men jeg er usikker på om jeg lager en riktig bootable floppy drive. Hva skjer egentlig når jeg holder inn windows + B + skrur på maskinen? Skjønte ikke det heller. Lenke til kommentar
War Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Jeg har søkt en del på nett, men alle sier fjern batteriet eller så var det noe med jumpers jeg ikke skjønte. Orker ikke å åpne hele maskinen på nytt! Den kan du nesten glemme på laptop, jumperen kortslutter kretsen før du setter den der den sto igjen, men på de HK jeg har sett må hele kortet skrues ut. Det du prøver på er å flashe bios så den blir ny og dermed ikke har passord. Nå kan jo dette være en pc som ikke er rettmessig anskaffet , så det vil vel være begrenset med hva som vil være etisk korrekt å hjelpe til med her. Lenke til kommentar
Chario0z Skrevet 3. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2012 Den kan du nesten glemme på laptop, jumperen kortslutter kretsen før du setter den der den sto igjen, men på de HK jeg har sett må hele kortet skrues ut. Det du prøver på er å flashe bios så den blir ny og dermed ikke har passord. Nå kan jo dette være en pc som ikke er rettmessig anskaffet , så det vil vel være begrenset med hva som vil være etisk korrekt å hjelpe til med her. Hvorfor anbefaler folk å flytte på jumperen fram og tilbake til dette problemet? Det skjønte jeg ikke helt.. Prøver å lage bootable minnepinne på nytt, men det er snakk om et gamlere BIOS. Hvor maskinen kommer fra vet jeg ikke. Men den er ikke stjelt Lenke til kommentar
thomit Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 (endret) Kan du komme med en plausibel forklaring på: 1: Hvorfor har "din venn" plutselig blitt bedt om å oppgi boot-passord, hvis han ikke har satt det selv? eller 2: Hvis han har satt passord, hvorfor har han plutselig glemt det? Er det et passord man ikke glemmer, så er det dette. Dersom du ikke kan komme med en nogenlunde troverdig forklaring på dette, så får du ingen hjelp fra meg, og jeg vil også anbefale andre å la være. Endret 3. desember 2012 av thomit Lenke til kommentar
Chario0z Skrevet 3. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2012 Kan du komme med en plausibel forklaring på: 1: Hvorfor har "din venn" plutselig blitt bedt om å oppgi boot-passord, hvis han ikke har satt det selv? eller 2: Hvis han har satt passord, hvorfor har han plutselig glemt det? Er det et passord man ikke glemmer, så er det dette. Dersom du ikke kan komme med en nogenlunde troverdig forklaring på dette, så får du ingen hjelp fra meg, og jeg vil også anbefale andre å la være. Okei? Det er faktisk en venn/kollega på jobb. Han er rundt 50, og vil gi maskinen til dattera si. Jeg har ikke bruk for en så gammel maskin. Hvor den kommer fra har jeg ikke spurt om/bryr meg ikke om, men jeg vet at den ikke er stjelt. Vil nok tro at den er kjøpt fra et loppemarked eller et annet sted, og hvor de har fått den fra vet jeg ikke noe om. Takk for "hjelpen" Lenke til kommentar
War Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Du forstår vel at de som stjeler en pc kan gjøre det samme for å bryte seg inn? http://www.intowindows.com/bootable-usb/ Minnepennen må være bootable, hvilken metode brukte du? Lenke til kommentar
Chario0z Skrevet 3. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2012 Du forstår vel at de som stjeler en pc kan gjøre det samme for å bryte seg inn? http://www.intowindo...m/bootable-usb/ Minnepennen må være bootable, hvilken metode brukte du? Jeg lastet ned en BIOS driiver fra HP sine hjemmesider til modellen. Kjører det programmet, og da får jeg valgene om å lage en bootable USB floppy drive, CD eller diskett. Velger USB, og nå formaterer den, noe som tar over 1 time.. Når jeg tenker meg om maste han veldig på at jeg skulle installere et nytt OS.. Vet ikke om dette er fordi den kjører Vista, inneholder masse virus, eller som dere sier, stjelt.. Lenke til kommentar
War Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Hadde lagt inn Win 7 ultimate, mye raskere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå