Gå til innhold

Hvilket skjermkort skal jeg velge?

Daeg

Anbefalte innlegg

sli kjører stort sett fint uten microstutter på 600 kortene. aner ikke hvordan det er med cfx. i bf3 får du fint mere frames med en I5..

Det samme er min opplevelse med 7970 CFX, stort sett fint uten microstutter, men når jeg virkelig kjører på med AA og havner under 50 fps blir det ikke pent. Problemet er at AFR er noe piss som ser langt bedre ut på papiret enn det er i praksis.

I BF3 ligger et 7970 for meg på rundt 60-90 fps, mens med CFX kan jeg komme opp i 80-150 fps, problemet her er at en 2600k @5GHz ikke gir nok.

Ser det i HW sin test, kanskje det er der jeg lander ettersom jeg vil anta at den kjører omtrent like bra som 7970 (si ifra hvis jeg tar feil), bare at den er billigere. Selv føler jeg at jeg heller mer mot Nvidia, føler av en eller annen grunn at det er mer kvalitet. Dessuten har alle de bærbare datamaskinene mine hatt Nvidia kort.

Test med oppdaterte drivere: http://www.techspot.com/review/603-best-graphics-cards/page4.html

GTX 670 ligger omtrent på linje med 7950 Boost, 680 ligger på linje med 7970 og 7970 GHz Edition ligger et hakk over dette igjen.

Om du liker å kjøre på med 8xMSAA og SSAA virker det også som om 670/680 begynner å hoste ganske fort, jeg mistenker at dette kommer av svakere ROPs og mindre minnebåndbredde tilgjengelig.

Stort sett velger du Nvidia i denne ytelsesklassen av tre grunner:

1. Du bryr deg om 3DVomit og/eller det særdeles lite brukte PhysX.
  2. Du kjører Linux til daglig (hvorfor noen kunne tenke seg å kjøre et 670 på Linux vet jeg ikke.)
  3. At tilsvarende AMD-kort trekker mellom 10 og 30 watt ekstra er kritisk.

For å kjøpe AMD 7950 eller 7970 mener jeg disse argumentene gjelder:

1. Det virker som de takler tyngre grafikkinnstillinger og høyere oppløsninger bedre.
  2. Kraftigere ROPs og større minnebåndbredde kan anses som mer fremtidssikkert.
  3. De overklokker lengre (relativt til stock frekvens,) har mer ytelse å hente på overklokking og kan overvoltes.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til fordel for Nvidia er vel SLI "bedre" enn CFX?

Snakket med en venn av meg, han sa at de nye driverne til 680en skulle gjøre den mye kraftigere, 38% ytelse på FC3.

Når det kommer til hvorfor jeg foretrekker Nvidia fremfor AMD er det bare at jeg kjenner til merkevaren fra før. Forrige gang jeg spilte på en maskin med AMD GPU var da jeg spilte Sims 2...

Til syvende og sist tror jeg ikke at jeg vil bry meg om jeg ender med AMD eller Nvidia, ønsket mitt er å skaffe meg en stasjonær som kjører tilnærmet alt av dagens spill på maks med en fps på 60-80. Forhåpentligvis også en maskin som burde klare seg i 3-3.5 år uten at det blir nødvendig å skifte ut GPU, eller andre deler.

Som du ser i listen min (http://prisguide.tek.no/liste/135945) har jeg valgt både et 3. parts kjøler og et hovedkort som skal gjøre det mulig for meg å klokke.

Endret av Werchio
Lenke til kommentar

SLI er bedre enn cfx. mindre microstutter er en av delene(og arni kommer til å si at dette er tull men les tester og de fleste sier at SLI er smertefritt). jeg personlig syns også at Nvidia er mer "kvalitet"(det er veldig mye mere fokus på kvalitet enn AMD hvertfall med greenlight og lignende), selvom det i mange spill ikke gir like mye(spesielt Metro 2033). og driverne til Nvidia er ansett som veldig stabile, noe jeg ikke kan si for AMD sine.

bra liste du har der og den klarer alt på maks.(et kort som klarer bf3 på over 50fps er bra nok til alt). eneste jeg ville byttet er fra 830 til 840 pro. 840 pro er helt syke greier(har en 830 disk og de er rå de og men ikke like raske).

Lenke til kommentar

Til fordel for Nvidia er vel SLI "bedre" enn CFX?

Snakket med en venn av meg, han sa at de nye driverne til 680en skulle gjøre den mye kraftigere, 38% ytelse på FC3.

Det er kun anekdotisk bevis for at SLI er bedre enn CFX. Det lureste er å se på slike løsninger med stor skepsis og kun gå for det om du absolutt må.

Driveren som økte ytelsen i FC3, kom hovedsaklig av at Nvidia-siden har hatt noen saftige ytelsesproblemer med FC3.

Fremtidssikring for 36-42 måneder frem i tid er en håpløs idé, sats på å bytte skjermkort i løpet av 2 år.

Lenke til kommentar

Det er kun anekdotisk bevis for at SLI er bedre enn CFX. Det lureste er å se på slike løsninger med stor skepsis og kun gå for det om du absolutt må.

Driveren som økte ytelsen i FC3, kom hovedsaklig av at Nvidia-siden har hatt noen saftige ytelsesproblemer med FC3.

Fremtidssikring for 36-42 måneder frem i tid er en håpløs idé, sats på å bytte skjermkort i løpet av 2 år.

Nå tenker jeg ikke på å makse spillene om 3 år, men å kunne kjøre de greit. Dvs. medium/high på 40-50 FPS.

Lenke til kommentar

Jeg tillot meg å sette inn et et mellomrom, det virker som "Enter" ikke fungerer hos deg til tider.

SLI er bedre enn cfx. mindre microstutter er en av delene(og arni kommer til å si at dette er tull men les tester og de fleste sier at SLI er smertefritt).

jeg personlig syns også at Nvidia er mer "kvalitet"(det er veldig mye mere fokus på kvalitet enn AMD hvertfall med greenlight og lignende), selvom det i mange spill ikke gir like mye(spesielt Metro 2033). og driverne til Nvidia er ansett som veldig stabile, noe jeg ikke kan si for AMD sine.

"De fleste" sa også at microstutter forsvant med 12.11-driverne for AMD. Jeg ser lett microstutter fortsatt med mitt oppsett, til tross for at det har forbedret seg en god del.

Denne høsten har det vært to store problemer med AMDs drivere.

Skyrim og 12.11 BETA hadde et problem som ble senere fikset med en oppdatering av BETA-driverne.

Assassin's Creed 3 kjørte ikke voldsomt bra ved lansering.

AMD har også på generelt grunnlag forbedret seg kraftig denne generasjonen.

Nvidia har denne høsten hatt noen problemer de også:

Far Cry 3 fungerte ikke bra ved lansering.

MoH:WF fungerte ikke bra ved lansering.

Jeg har også sett flere og større tråder på OCN i det siste der mange Nvidia-brukere har hatt problemer, men det kan komme ned til tilfeldigheter rundt sesongen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det; slippes det nye GPUer (omtrent) hvert år. Noen som har en idé om når Radeon 8xxx/GTX 7xx-serien vil komme? Vil man da merke prisdropp på fjorårets serie, isåfall, hvor mye?

Hva er microstutter forresten? -Framedrops?

Lenke til kommentar

Nå tenker jeg ikke på å makse spillene om 3 år, men å kunne kjøre de greit. Dvs. medium/high på 40-50 FPS.

For litt over 3 år siden var det GTX 285 som var kongen, det kortet er ikke i stand til å dra dagens spill på medium/high. Det er ingen grunn til å håpe på at 7970 eller 680 kommer til å gjøre det bedre.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det; slippes det nye GPUer (omtrent) hvert år. Noen som har en idé om når Radeon 8xxx/GTX 7xx-serien vil komme? Vil man da merke prisdropp på fjorårets serie, isåfall, hvor mye?

Hva er microstutter forresten? -Framedrops?

Regn sent i første kvartal eller tidlig andre kvartal.

Microstutter er enkelt fortalt at en målt framerate oppleves som en lavere framerate, for eksempel at FRAPS kan vise 60 fps selv om det oppleves som nærmere 40 fps.

http://www.youtube.com/watch?v=zOtre2f4qZs

Microstutter FAQ

Lenke til kommentar

Regn med at dagens kort vil fases ut til fordel for nyere, billigere kort.

Sier meg egentlig ikke så mye...

Men hvordan er det med CPUen i listen min?

Skal jeg heller ha en i5 2500k enn en i5 3570k? Ser at det er omtrent samme prisene...

Lenke til kommentar

Sier meg egentlig ikke så mye...

HD 7970 kommer til å bli erstattet av et nyere kort i HD 8000-serien. Når HD 8000 lanseres vil det da være et lite tidsrom der du kan kjøpe både HD 7000-kort og HD 8000-kort, generelt vil HD 8000-kortene enten trekke mindre strøm for samme ytelse og omtrent like dyre.

Det er ikke slik at HD 7970 vil være på markedet om et år for å si det sånn :p

Lenke til kommentar

HD 7970 kommer til å bli erstattet av et nyere kort i HD 8000-serien. Når HD 8000 lanseres vil det da være et lite tidsrom der du kan kjøpe både HD 7000-kort og HD 8000-kort, generelt vil HD 8000-kortene enten trekke mindre strøm for samme ytelse og omtrent like dyre.

Det er ikke slik at HD 7970 vil være på markedet om et år for å si det sånn :p

Skjønner det, med andre ord vil det ikke bli vits for meg å vente til starten av q2 for å kjøpe meg skjermkort da? Hvordan vil det være å kjøpe et brukt 7970 om 2-3 år, hva vil prisen være, og hvordan vil kvaliten være?

Lenke til kommentar

Skjønner det, med andre ord vil det ikke bli vits for meg å vente til starten av q2 for å kjøpe meg skjermkort da? Hvordan vil det være å kjøpe et brukt 7970 om 2-3 år, hva vil prisen være, og hvordan vil kvaliten være?

Om du venter til april kommer det sikkert bedre kort, men det er da ikke så voldsomt interessant hvis du skal ha maskin nå? Det kommer alltid noe bedre om du venter.

Om 2-3 år vil jeg ikke si noe som helst om priser på bruktmarkedet, det er nemlig umulig å si noe sannsynlig om.

Lenke til kommentar

Men disse får da priser på 4000 kr ca?

Er det sannsynelig at et eventuelt romjulssalg kommer på toppmodellene til grafikkortene?

Mest sannsynlig så høye priser som folk er villige til å betale for å få den beste ytelsen, dette er cutting edge.

Ja, det kommer sikkert salg på modellene i jula.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...