Gå til innhold

Hvilket skjermkort skal jeg velge?


Daeg

Anbefalte innlegg

Mest sannsynlig så høye priser som folk er villige til å betale for å få den beste ytelsen, dette er cutting edge.

 

Ja, det kommer sikkert salg på modellene i jula.

 

Ok, tusen takk :)

 

Håper du tar deg tid til å svare hvis jeg kommer med flere innlegg, du har vært til stor hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ser 7970 trekkes frem her. ikke meningen å kapre tråden, men føler det ofte er 7970 som trekkes frem i eventuelle diskusjoner om hva som gir mest for pengene og sådan.

 

jeg har sirklet meg inn på et 7970 ghz edition kort (sapphire), og håper det kanskje havner på

salg ved juletider, evt på nyåret (er da jeg skal bestille ny maskin).

 

som det nevnes her, uansett hva man går for kommer det hele tiden nye kort, men man kan liksom ikke sitte og vente på noe bedre hele tiden heller. for mitt vedkommende blir det hovedsakelig battlefield 3 som skal spilles, og et 7970 ghz eidition bør vel være gullkantet og passende til det formålet?

 

man kan jo vurdere de rimeligere modellene på markedet, men man vil nok hele tiden påminne seg selv om den lille ekstra ytelse man kan få ved å legge noen hundrelapper ekstra på bordet.

Lenke til kommentar

 

Komplett.no har salg på Sapphire HD 7970 GHz Edition 3GB nå, til 3095 kr. Det vil jeg si er en meget god deal, da de andre "GHz Edition" kortene ligger på 3400+, og GTX 680 ligger fra 3500 og oppover.

 

Fikk mitt Sapphire 7970 GHz i går, og kjørte noen tester. Tidligere kjørte jeg HD 6950 2GB.

I 3D Mark 11(demo) gikk jeg opp fra P5400 til P9500. Hverken CPU eller GPU er overklokka.

Max temp var 61 grader på 100% GPU load. Max viftehastighet var på 54%, og bråker ikke utrolig mye.

Prøvde å sette vifta på manuell og stille den inn på 100%, høres ut som et jetfly, men det er til gjengjeld veldig skjelden den trenger å kjøre på 100%, med mindre du har veldig dårlig kjøling i kabinettet ditt.

 

61 grader etter en snau time Battlefield 3, alle instillinger på Ultra, virker ikke værst spør du meg..

 

Kjører V-sync i BF3, og ligger 90% av tiden stabilt på 60 fps. Kan falle ned til 45 innimellom, så jeg tror jeg skal skru ned på et par instillinger.

 

Bestiller du 7970 nå, får du også med 3 gratis spill: Sleeping Dogs, Farcry 3 og Hitman Aboslution, samt 20% rabatt på MoH Warfighter på Origin Store. Testa Hitman Absolution og alt kjører på Ultra uten issues.

 

Anbefales!

 

Kortet er ganske langt, så du må ha nok plass i kabinettet ditt.

Her ser du kortet i mitt Fractal Design Define R3:

 

 

IMAG0298.jpg

IMAG0285.jpg

 

Lenke til kommentar

Komplett.no har salg på Sapphire HD 7970 GHz Edition 3GB nå, til 3095 kr. Det vil jeg si er en meget god deal, da de andre "GHz Edition" kortene ligger på 3400+, og GTX 680 ligger fra 3500 og oppover.

 

Fikk mitt Sapphire 7970 GHz i går, og kjørte noen tester. Tidligere kjørte jeg HD 6950 2GB.

I 3D Mark 11(demo) gikk jeg opp fra P5400 til P9500. Hverken CPU eller GPU er overklokka.

Max temp var 61 grader på 100% GPU load. Max viftehastighet var på 54%, og bråker ikke utrolig mye.

Prøvde å sette vifta på manuell og stille den inn på 100%, høres ut som et jetfly, men det er til gjengjeld veldig skjelden den trenger å kjøre på 100%, med mindre du har veldig dårlig kjøling i kabinettet ditt.

 

61 grader etter en snau time Battlefield 3, alle instillinger på Ultra, virker ikke værst spør du meg..

 

Kjører V-sync i BF3, og ligger 90% av tiden stabilt på 60 fps. Kan falle ned til 45 innimellom, så jeg tror jeg skal skru ned på et par instillinger.

 

Bestiller du 7970 nå, får du også med 3 gratis spill: Sleeping Dogs, Farcry 3 og Hitman Aboslution, samt 20% rabatt på MoH Warfighter på Origin Store. Testa Hitman Absolution og alt kjører på Ultra uten issues.

 

Anbefales!

 

Kortet er ganske langt, så du må ha nok plass i kabinettet ditt.

Her ser du kortet i mitt Fractal Design Define R3:

 

 

a>

a>

 

Ikke den dum pris det der, hva betyr verdiene P5400 til p9500? Slik det ser ut for meg så bruker du vannpumpe, anbefales det fremfor vanlig 3. parts vifte? Kommer spillene med kortet, og kommer de som en steam-nøkkrel?

 

Jeg tenker på å kjøpe R4 når jeg skal handle byggpc nå, målene er:

Høyde: 46,4 cm

Bredde: 23,2 cm

Dybde: 52,3 cm

Mens målene i R3 er:

Høyde: 44,0 cm

Bredde: 20,7 cm

Dybde: 52,1 cm

 

Hvordan tror du det skal bli med plass i kabinettet med tanke på de andre komponentene jeg har i det. Hvis du blar litt opp i tråden finner du lisen min :)

 

Mvh.

Werchio

Lenke til kommentar

 

Pxxxx er scoren man får i 3D Mark, utifra diverse tester av GPU og CPU.

 

Vannkjøling til CPU anbefales ja. Corsair H55, H60 osv. Gjør spesielt nytte av seg hvis du skal overklokke CPU. Monterte en H55 i PC'en til en kompis i går, og han var strålende fornøyd i forhold til stock kjøler(Phenom II X6). Mye lavere støynivå, og mye jevnere og bedre kjøling! Han hadde testa litt "soft-clock" i går kveld, boosta CPU'en fra 3.2 til 3.6 GHz og CPU'en gikk aldri over 59 grader på 100% load.

 

Når du bestiller et HD 7970 kort så skal du få med et ark med en kode som du registrerer på AMD.com. Så får du koder tilsendt på mail for å laste ned Hitman og Sleeping Dogs på Steam, og Farcry 3 fra Ubisoft sine sider.

 

Anbefaler Fractal Design sine Define kabinetter. For meg er det en glede å bygge PC'er i slike kabinetter, kontra billige jalla-kabinetter. God plass å bygge på, og smarte løsninger for skjuling av kabler osv.

Endret av iNtensimilla
Lenke til kommentar

Vannkjøling til CPU anbefales ja. Corsair H55, H60 osv. Gjør spesielt nytte av seg hvis du skal overklokke CPU. Monterte en H55 i PC'en til en kompis i går, og han var strålende fornøyd i forhold til stock kjøler(Phenom II X6). Mye lavere støynivå, og mye jevnere og bedre kjøling!

 

Prøver å holde en pris på under 10k på PCen jeg skal bygge, viften jeg har lagt til fra før er Cooler Master Hyper 212 Evo, men hvis det absolutt anbefales å bruke 200-300 kr mer på kjølingen slik at jeg får investert i en vannkjøling, er det vel verdt pengene. Hvordan er det med vedlikehold og montering? Hvilke modeller anbefales det når det kommer til en vannkjøling med pris på mellom 400 og 600?

Lenke til kommentar

 

Vannkjøling er en god investering ja :)

 

Disse vannkjølingssettene skal være vedlikeholdsfrie, men da varer de ikke like lenge som vannkjøling som man må ta vedlikehold på. Har hatt mitt sett fra Antec(Kuhler 620) i et år nå, og har ikke merket noe forskjell på temperatur enda. Men jeg vil tro vannet blir mer "gromsete" etter hvert, og at man kanskje bør ta av slangene, bytte vann og evt. slanger og koblinger etter noen år...

 

Har bare vært borti to typer: Antec Kuhler 620 og Corsair H55. Begge er relativt like å montere, bortsettfra at Corsair H55 har "tommelskruer", så du slipper nesten å bruke noe verktøy for å montere kjøleren.

For å se hva som er best når det kommer til vannkjøling, så må du først og fremst se på størrelse på radiator og vifter. For de fleste vil det holde med 1x120mm radiator/vifte, men så finnes det også 2x120 og 2x140mm radiatorer, for de som skal overklokke så mye som mulig...

 

Les noen reviews og se hva som "duger" for deg ;)

Lenke til kommentar

 

 

Vannkjøling er en god investering ja :)

 

Disse vannkjølingssettene skal være vedlikeholdsfrie, men da varer de ikke like lenge som vannkjøling som man må ta vedlikehold på. Har hatt mitt sett fra Antec(Kuhler 620) i et år nå, og har ikke merket noe forskjell på temperatur enda. Men jeg vil tro vannet blir mer "gromsete" etter hvert, og at man kanskje bør ta av slangene, bytte vann og evt. slanger og koblinger etter noen år...

 

Har bare vært borti to typer: Antec Kuhler 620 og Corsair H55. Begge er relativt like å montere, bortsettfra at Corsair H55 har "tommelskruer", så du slipper nesten å bruke noe verktøy for å montere kjøleren.

For å se hva som er best når det kommer til vannkjøling, så må du først og fremst se på størrelse på radiator og vifter. For de fleste vil det holde med 1x120mm radiator/vifte, men så finnes det også 2x120 og 2x140mm radiatorer, for de som skal overklokke så mye som mulig...

 

Les noen reviews og se hva som "duger" for deg ;)

Jeg er blitt anbefalt å kjøpe H80(i) istedenfor H60, mener du at det er verdt de 200-300 ekstra kronene?

Lenke til kommentar

 

Som sagt så har jeg bare erfaring med Antec 620 og Corsair H55.

Det kommer an på hva du skal bruke kjøleren til. Skal du overklokke CPU, eller bare kjøre stock?

Hvis du ikke har planer om å overklokke, så holder det med de billigste modellene. F.eks. Cooler Master Seidon 120M (selv om jeg ikke har noen erfaring med den, og har heller ikke har lest noe om den).

 

H80 har en større radiator, kraftigere pumpe, og 2 stk 120mm vifter (push/pull). Så denne er nok endel bedre hvis du skal overklokke og sette opp spenningen på prosessoren..

Men det er bare synsing... Du må lese noen reviews og se hvordan de sammenligner temperaturene med denne kjøleren, i forhold til H50,55,60, osv..

 

BTW så trenger du ikke å sitere annenhvert innlegg med full tekst. Reglene på forumet er at du ikke skal sitere når du svarer på et nytt inlegg i en tråd...

Lenke til kommentar

Beklager, men de 2-3 siste innleggene er skrevet med mobil. Såvidt jeg vet går det ikke an å lage et innlegg uten å sitere et tidligere ett, iallefall ikke med Opera.

 

Jeg antar at jeg kommer til å klokke CPUen en smule, samme med GPU. I senere tid kommer jeg nok til å klokke CPUen mer, hvis fremdeles har den. Grunnen til at jeg ble anbefalt H80 er at den skulle ha lavere støynivåer, samt kunne holde en lavere temp ved klokking. Dessuten er modellen ny i høst.

 

Det jeg ikke har tenkt over er at den er større... Vil det fremdeles være plass i kabinettet?

Endret av Werchio
Lenke til kommentar

Det står ikke noe om det når du bestiller.. Fikk en positiv overraskelse når betalingen var utført, og det sto "ATI Free Game Voucher" i ordrebekreftelsen :) Vet ikke om alle nettbutikker leverer med spill-kode??

Klikk her for å se hvilke spill du får med hvilke AMD/ATI kort

 

Forskjellen på GHz edition og den vanlige er at GHz edition har blitt bittelitt oppgradert med en annen shader struktur og noe høyere specs. Det er med andre ord ikke bare en software oppgradering, så det hjelper ikke å kjøpe et vanlig kort, for å så overklokke til samme specs. Bedre å kjøpe GHz enn OC for å så overklokke GHz edition....

Specs HD 7970

Specs HD 7970 GHz

Lenke til kommentar

Da tenker jeg at det blir bestilling snart. Håper på et lite salg fra dustinhome, evt en annen butikk. De andre komponentene blir ikke kjøpt før romjulssalget uansett, så jeg kan likegjerne vente på salg på GPUen også.

 

Når jeg skal montere pcen; hvilke forhåndsregler bør jeg ta for å unngå statisk elektrisitet?

Lenke til kommentar

Forskjellen på GHz edition og den vanlige er at GHz edition har blitt bittelitt oppgradert med en annen shader struktur og noe høyere specs. Det er med andre ord ikke bare en software oppgradering, så det hjelper ikke å kjøpe et vanlig kort, for å så overklokke til samme specs. Bedre å kjøpe GHz enn OC for å så overklokke GHz edition....

Specs HD 7970

Specs HD 7970 GHz

Såvidt jeg har forstått økte AMD latenciene for å tillate høyere minnefrekvenser og et nytt VBIOS med høyere klokkefrekvenser, ellers skal det ikke være noen forskjeller mellom 7970 og GHz Edition.

Det er ingen garanti for at et 7970 skal klare å nå GHz Edition-frekvenser da.

 

Har du noen kilder til at AMD skal ha endret "shader-strukturen" på GHz Edition-kortene? Gir lite mening å lage en ny brikke for et enkelt produkt.

Lenke til kommentar

Da tenker jeg at det blir bestilling snart. Håper på et lite salg fra dustinhome, evt en annen butikk. De andre komponentene blir ikke kjøpt før romjulssalget uansett, så jeg kan likegjerne vente på salg på GPUen også.

 

Når jeg skal montere pcen; hvilke forhåndsregler bør jeg ta for å unngå statisk elektrisitet?

 

Kan jo håpe på at GHz edition kommer på tilbud til rundt 3000 kr :)

 

Når det kommer til ESD (antistatisk beskyttelse) så burde det holde med en slik. Det er også mange som bygger pc'er uten ESD utstyr, men som da passer på å lade ut evt. spenning ved enhver anledning.

Hvis du ikke har en lenke, så kan du ta i noe tungt stål, eller jordinga i en stikkontakt, så lader du ut all spenning i kroppen. Men det betyr ikke at du er sikret mot å lade opp spenning mens du holder på, så prøv å beveg deg så lite som mulig. Spesielt ullsokker på teppe, genser igjennom håret, osv..

 

Såvidt jeg har forstått økte AMD latenciene for å tillate høyere minnefrekvenser og et nytt VBIOS med høyere klokkefrekvenser, ellers skal det ikke være noen forskjeller mellom 7970 og GHz Edition.

Det er ingen garanti for at et 7970 skal klare å nå GHz Edition-frekvenser da.

 

Har du noen kilder til at AMD skal ha endret "shader-strukturen" på GHz Edition-kortene? Gir lite mening å lage en ny brikke for et enkelt produkt.

 

Hei arni90, jeg mener at jeg leste det før jeg bestilte skjermkortet, men jeg prøvde å google det nå, og det ser ut som at det bare er snakk om øking av frekvenser, samt en annen PowerTune profil, med flere P-tune steps... Så virker som at det gjelder samme kort, men med en annen BIOS osv. Om HD 7970 kan "unlockes" og klokkes til GHz edition har jeg ikke satt meg inn i enda..

Endret av iNtensimilla
Lenke til kommentar

For litt over 3 år siden var det GTX 285 som var kongen, det kortet er ikke i stand til å dra dagens spill på medium/high. Det er ingen grunn til å håpe på at 7970 eller 680 kommer til å gjøre det bedre.

 

Jeg sitter fremdeles på en GTX285, den leverer bra i mange nye spill.

Jeg har enda ikke sett et eneste spill som leverer under 60 FPS på medium settings.

 

Båndbredden på kortet er fantastisk bra (160GB/sec), og mye høyere enn f.ex 660ti, i tillegg har den flere ROPs.

Det er noen ting som knekker 285 da, spesielt SSAO og andre fancy shader effekter.

(nei, jeg prøver ikke å si at 285 er bedre en 660TI, men på noen få områder er det faktisk, selvom de fleste spill vil gå mye bedre på 660TI)

 

Både Witcher 2 og Skyrim gikk fint på high settings 60 FPS. Med 4xMSAA og FXAA.

Spiller lite FPS, men Borderlands 2 går fint på high også, så lenge physx holders på medium.

Deus EX:HR gikk også strålende på high.

 

Det absolutt fulstending brukendes på nye spill, men det begynner å bli litt lang i tenna.

For min del holder det sansynligvis til 700/8000 serien kommer, evt et supertilbud på GTX670/680..

 

I følge grafikkort hierakiet til tomshardware er ratet på linje med 7770 og over GTX650, på lik linje med GTX675M som er vel blant det gjeveste en "gaming laptop" har.

 

Tror aldri jeg har hatt en datakomponent som har vart så lenge som GTX285. Jeg tviler på at dagen serie GTX kort kommer til å vare like lenge, da NVIDIA har bestemt seg å spare alle pengen på dårlig båndbredde, stikk motsatt av tidligere.. GTX285 var forsåvidt siste kortet på markedet der det ble benyttet en 512 bit minnebuss.

 

Jeg vil faktisk tro at AMD 7000 serien vil være betraktelig bedre om noen år enn GTX600, da AMD faktisk har spandert på kortene sine en fornuftig minnebuss.

Lenke til kommentar

Jeg sitter fremdeles på en GTX285, den leverer bra i mange nye spill.

Jeg har enda ikke sett et eneste spill som leverer under 60 FPS på medium settings.

 

Båndbredden på kortet er fantastisk bra (160GB/sec), og mye høyere enn f.ex 660ti, i tillegg har den flere ROPs.

Det er noen ting som knekker 285 da, spesielt SSAO og andre fancy shader effekter.

(nei, jeg prøver ikke å si at 285 er bedre en 660TI, men på noen få områder er det faktisk, selvom de fleste spill vil gå mye bedre på 660TI)

En ROP er ikke bare en ROP, ROPene i Kepler er klart mer effektive enn de som tilhører i Tesla. Det samme går for minnebåndbredde, GTZ 285 har kanskje teoretisk maks på 160GB/s (mot 660 Ti sine 144GB/s,) men i praksis vil GTX 660 Ti få mer data overført med sin nyere minnekontroller. Dessuten er GTX 660 Ti klokket 50% høyere, så det har en 12.5% (teoretisk) ledelse i ROP-ytelse.

 

http://www.hardware.fr/articles/795-4/tests-theoriques-pixels.html

http://www.hardware.fr/articles/857-9/performances-theoriques-pixels.html

Både Witcher 2 og Skyrim gikk fint på high settings 60 FPS. Med 4xMSAA og FXAA.

Spiller lite FPS, men Borderlands 2 går fint på high også, så lenge physx holders på medium.

Deus EX:HR gikk også strålende på high.

Skyrim er like krevende grafikk som Call of Duty.

Witcher 2 tror jeg ikke et øyeblikk på, ikke uten minimal LOD-distance og kraftig senket oppløsning.

Deus Ex:HR er noe jeg heller ikke tror på, 40-45 fps er langt mer troverdig. Men så vet jeg ikke hvordan det skalerer når man skrur av directX11-effekter.

Det absolutt fulstending brukendes på nye spill, men det begynner å bli litt lang i tenna.

For min del holder det sansynligvis til 700/8000 serien kommer, evt et supertilbud på GTX670/680..

 

I følge grafikkort hierakiet til tomshardware er ratet på linje med 7770 og over GTX650, på lik linje med GTX675M som er vel blant det gjeveste en "gaming laptop" har.

 

Tror aldri jeg har hatt en datakomponent som har vart så lenge som GTX285. Jeg tviler på at dagen serie GTX kort kommer til å vare like lenge, da NVIDIA har bestemt seg å spare alle pengen på dårlig båndbredde, stikk motsatt av tidligere.. GTX285 var forsåvidt siste kortet på markedet der det ble benyttet en 512 bit minnebuss.

 

Jeg vil faktisk tro at AMD 7000 serien vil være betraktelig bedre om noen år enn GTX600, da AMD faktisk har spandert på kortene sine en fornuftig minnebuss.

GTX 285 er absolutt brukbart i dag, men det kjører på ingen måte nyere spill på middels-høy grafikk med 60 fps, middels grafikk og 45-50 fps er mer der det ligger.

GTX 675M er litt mer enn halvparten så kraftig som GTX 680M, ikke akkurat "blant det gjeveste."

 

Svakhetene til GTX 600-linja er ikke bare minnebåndbredde, men også ROP-ytelse, og et stort steg bakover i compute-ytelse. Allerede i dag er det spill som ikke kjører så godt som ønskelig på maksimal grafikk fordi Nvidia kuttet ut compute-ytelse i GTX 600.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...