Gå til innhold

Definisjon av PVR


Anbefalte innlegg

For et vås. Om hardisken er inni eller utenpå spiller overhodet ingen rolle.

 

Det er ikke noe problem å få tak i universale dekodere. Samsung Blu-Ray-spilleren jeg linket til er en slik. Den har en CI-slot som gjør at den fungerer både på Canal Digital og RiksTV avhengig av hviken CAM man setter inn.

 

Du er vel av den oppfaringen at så lenge man kan ta opp noe så kan man kalle det for en PVER .

Da må man også definere mobiltelefoner for PVR.

Dermed er konseptet tvetydig .

 

her må du ta hensyn til at dette dreier seg om t2 ting .

muligheten til ta opp og om man gjør det på en spesifiser enhet.

Det er denne enheten som er PVR-en , ikke en enhet som kan være det hvis man kobler til en ekstra dings .

Dermed kan ikke en tv kalles for PVR , annet en hvis den har innebygd Harddisk , eller en enhet som tar opp på .

 

 

Når jeg sier at disse universale dekoderen er vanskelig å få tak så mener jeg at det er ikke noe man går i en vanlig tv butikk og kjøper.

De må bestilles.

Det betyr også at de som bor i nærheten av en nettbutikk muligens kan gå innom og ta en slik med seg.

( da begrenser det muligheten en god del)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@elgen: PVR står faktisk for Personal Video Recorder, og dekker således alt som kan ta opp fjensynssendinger (og i realiteten også streaming) og lagre dette på en harddisk.

PVR trenger faktisk ikke å ha f.eks dekoder i det hele tatt for å være en PVR. Så når en TV har PVR-funksjonalitet og lagrer det på en tilkoblet harddisk så er det like mye PVR som en dedikert dekoder/opptakter (PVR) fra AltiBox, GET eller CD.

 

Også PC-en min med TV-kort og CAM er en PVR.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har du misforstått konseptet og tatt navnet helt bokstavelig selv om navnet sier personlig opptaker

( en kalkulator er også en pc) .

Siden det er en personlig video opptaker så sier navnet at det kun er beregnet til opptak av video , ikke radio , som man også kan høre via dekoderen.

så man kan ikke ta navnet for bokstavelig

 

 

 

En PVR er en komplett boks ,eller enhet som lar deg ta opp uten ekstrautstyr fra en eller fler tv-kanaler.

Dermed er en dekoder med innebygd harddisk en PVR

 

en tv som krever ekstrautstyr for ha samme funksjon som en PVR kan ikke regnes som en ekte PVR

En opptaker som krever ekstern dekoder for fungere kan da heller ikke regnes som en PVR

 

at man kan gjøre den om til en opptaker med dekoder eller få til de samme funksjonene som man har med en PVR gjør den ikke automatisk til PVR av den grunn

 

jeg kommer ikke til endre mit syn på den saken så da får du selv vurdere om du fortsatt vil motargumentere

 

 

Men hvordan er det med disse universelle mottakerne med opptaks funksjon , kan man overføre opptaket til andre medier uten å spille det av ta det opp på en annen dings. ?

Lenke til kommentar

Det kommer an på. De universelle PVRene fra Dreambox lar deg laste opptaket over på en hvilkensomhelst annen enhet da opptaket lagres dekryptert. Jeg vil nesten tro at de litt større produsentene som bl.a. Samsung har en eller annen form for beskyttelse mot dette for å slippe pes med leverandørene.

 

Jeg har ikke sagt at en mottaker med en påkoblet opptaksenhet er en PVR. Men en TV som kan lagre på USB _er_ en PVR. USB-minnet (flash eller HD spiller ingen rolle) er ikke en ekstra enhet, kun et lagringsmedium.

 

De facto definisjonen av en PVR sier også vanligvis at du skal kunne programmere opptak fra en tv-guide. Du skal ikke trenge å programmere inn start-tid og stopp-tid.

 

at man kan gjøre den om til en opptaker med dekoder eller få til de samme funksjonene som man har med en PVR gjør den ikke automatisk til PVR av den grunn

Så du sier at selv om man kan gjøre noe til en PVR, så er det ikke en PVR?

 

Hvis jeg bygger meg en HTPC med to DVB-C (kabeltv) mottakere og MythTV/Mediaportal. Er ikke det da en PVR? Hvis ja, er det fortsatt en PVR hvis jeg bestemmer meg for at jeg vil lagre opptakene mine på en ekstern harddisk istedet for en intern?

 

Så da lurer jeg på, hvor kommer kalklatoren inn i bildet? Og hvem har snakket om å ta opp radio?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg regner med man kan gå på Lefdal eller Elkjøp å få den ovennevnte Blu-Ray-PVR'en hvis man ønsker. Det er et normalt A/V-produkt.

 

Hvis du kan ta opp programmer på din mobiltelefon basert på programmering fra en TV-guide så ja, da er det også en PVR.

 

En PVR er en Personal Video Recorder, hverken mer eller mindre.

 

Du vektlegger begrepet "personlig video opptaker " alt for sterkt , da det ikke er noen felles beskrivelse men en spesifikk beskrivelse

 

Hvis man kan kjøpe disse uni-dekodrene på f,eks Elkjøp hvor er de da ikke utstilt der, eller hvorfor er det ikke annonsert ?

Lenke til kommentar

Here you go

 

Om de er utstilt i butikkene vet jeg ikke, fordi jeg har ikke lett.

 

Og den spesifikke beskrivelsen er det vel du som kommer med?

 

Jeg sier:

* Ta opp? Check!

* Programmeres via EPG? Check!

Hurra! It's a PVR!

 

Og det er vel ikke særlig spesifikt... (Og med ta opp så mener jeg da at det er en og samme enhet som står for opptaket, ikke at en enhet programmerer en annen)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er spesifikt fordi et er en komplett enhet som lar deg ta opp fra en eller flere kanaler samtidig.

Hvis det kreves tilleggsutstyr for å funger så er det ikke komplett

 

Da er det viktig å bemerke at da stor også opptakeren for dekoding av tv signalet.

( det er viktig hvis man skal ta opp fra forskjellige kanaler over et tidsrom)

 

Disse BD spillerene blir ikke markedført som PVR

 

har du forresten sett på spesifikasjonen til de spillerne du liket til ?

det står :

LG:

PVR-funksjon fra spiller Ja

Opptaksfunksjon via USB (PVR) Nei

 

 

samsung :

PVR-funksjon fra spiller Nei

Maks opptakstid SD-kvalitet (timer) 99

Opptaksfunksjon via USB (PVR) Ja

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Det du sier i den første setningen der er akkurat det jeg har sagt. Men en USB-enhet er ikke tillegsutstyr, kun et lagringsmedium.

 

Når det gjelder om noe er markedsført som PVR eller ikke så er det totalt irrelevant. PVR er et buzz-ord i Norge akkurat nå og brukes for alt det er verdt av leverandørene. Det betyr ikke at noe som ikke markedsføres som en PVR ikke er en PVR. Uten at jeg har sett nøye på de andre boksene der (jeg har lest specs på Samsungs E8900N, de andre i E8-serien er i grunnen samme enhet, bare med mindre disker) så er de boksene der helt klart PVR'er. Selv etter din spesifikasjon. Innebygd doble tunere, innebygd harddisk, opptaksprogrammering via programguide. Alt i en boks, OG den spiller bluray... Det er vel winwin?

Lenke til kommentar

Det er ingen PVR hvis man ikke kan lagre noe der.

 

en PVR trenger 3 ting for å være en PVR .

- Dekoder

- lagringsmedium

- et system som styrer dette

 

Ergo så kan man ikke si at en Harddisk , eller TV er noen PVR

 

angående disse BD spillerne.

De kom ikke helt frem at man kunne gjøre opptak på dem før man leste gjennom spesifikasjonene.

Det står også bare at de har PVR funksjon

Lenke til kommentar

De blu-ray spillerne tilfredsstiller dine krav for å være PVR. De inneholder en mottaker med CI-slot (som lar deg plugge inn en CAM fra CD/RiksTV for dekryptering), de inneholder en harddisk, og de har en EPG som lar deg programmere opptak.

 

En TV med et lagringsmedium stiller også dine krav, om lagringsmediumet er internt eller eksternt spiller ingen rolle. Du kan gjerne si at tv'n ikke er en PVR helt til du plugger inn en USB-disk/flashdrive, men I det du plugger inn en slik tilfredsstiller TV'n også dine krav til PVR.

 

Og nei, jeg har aldri påstått at et flashminne er en PVR...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De blu-ray spillerne tilfredsstiller dine krav for å være PVR. De inneholder en mottaker med CI-slot (som lar deg plugge inn en CAM fra CD/RiksTV for dekryptering), de inneholder en harddisk, og de har en EPG som lar deg programmere opptak.

 

En TV med et lagringsmedium stiller også dine krav, om lagringsmediumet er internt eller eksternt spiller ingen rolle. Du kan gjerne si at tv'n ikke er en PVR helt til du plugger inn en USB-disk/flashdrive, men I det du plugger inn en slik tilfredsstiller TV'n også dine krav til PVR.

 

Og nei, jeg har aldri påstått at et flashminne er en PVR...

 

Likevel kan den ikke alltids brukes som PVR

 

Enten så har man en komplett PVR fra starten eller så har man det ikke

Man kan bygge den ut slik at den tilfredstiler kravene som stilles til en PVR likevel regnes det ikke som noen PVR

 

 

Derfor er det kun PVR når den er komplett fra starten

siden man regner det som et komplett TV hvis man får tak i en Cam modul og programkort så kan man si at BD spiller med HDD og programkort også er en PVR . hvis man må ha en extern HDD i tilegg så kan man ikke regne det Som PVR , bare opptaker

Skjøt opptaker er heller ikke helt riktig

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...