playforeal Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Hei. Jeg har valgt å sammenligne boken Menn som hater kvinner og den påfølgende filmen som mitt særemne i norsk (VG3). Har lest boka og sett filmen, men trenger hjelp med å finne en god problemstilling. Temaet jeg har valgt er altså mot. Takk Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Spørs om ikke du burde ha lest litt mer om du skal ha "mot" som tema. Da kunne du ha hatt problemstillinger som "Hvordan blir mot skildret?" og tatt opp likheter og ulikheter i skildringene av mot. Du kan forsåvidt gjøre det samme nå også, men det blir kanskje litt tynt? Lenke til kommentar
MKL Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Hvilke forskjeller det er mellom film og bok" er jo typisk. Har de utelatt noe? Er stemningen annerledes? etc... Ellers bør du ha med hvilke virkemidler som er felles i filmen og boken, og hvilke som er forskjellige. Videre må du da si noe om hvordan ulik virkemiddelbruk virker inn på opplevelsen av historien. Hvilke forskjeller det er mellom film og bok" er jo typisk. Har de utelatt noe? Er stemningen annerledes? etc... Ellers bør du ha med hvilke virkemidler som er felles i filmen og boken, og hvilke som er forskjellige. Videre må du da si noe om hvordan ulik virkemiddelbruk virker inn på opplevelsen av historien. Så nå at du skrev temaet var mot, da passer kanskje ikke det jeg akkurat skrev.. Hva med å fortelle noe om Lisbeth S. var modigere i boka enn filmen (eller omvendt)? Personene i boka forandrer seg jo ofte litt når de filmatiserer, kanskje det ligger noe der? Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Forskjell mellom film og bok er jo et fryktelig kjedelig tema, spesielt siden det som regel blir valgt fordi det blir sett på som lett. Noen interessante vinkler er det jo, kanskje se på hvordan filmatiseringer av bøker som ikke egner seg som film blir gjort. "Frykt og avsky" for eksempel, en bok jeg ikke hadde trodd ville fungert bra på film. Lenke til kommentar
leonthine Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Jeg hadde det samme særemnet for et par år siden, husker ikke den eksakte problemstillingen men den gjaldt forfatterens virkemidler og valg av kriminalsjanger -> fokus på "hardkokt" kriminallitteratur som kjennetegnes av en "slem" eller unormal helt. Trakk mange paralleller til agatha christie, jo nesbøs Harry Hole figur, og mange av Astrid Lindgrens figurer, dette legger bøkene (og filmene til en viss grad) mye opp til også med gjentatte henvisninger til kalle blomkvist og pippi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå