ATWindsor Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Poenget er at i hvertfall studenter som meg selv er ute etter en tynn, stille og lett maskin som man kan skrive på og lett få ned i senke , litt ytelse gjør ikke noe det heller. Plastik er ikke noe så n direkte negativt, men det føles mye mykere og svakere ut Jeg vil si ultraportable er en maskin der man som hovedregel ebtaler mer for en noe mindre størrelse enn det er verd for en normal student, men det blir jo alltids en vurderingssak. Software-messig vil jeg ikke anbeale OSX til studiebruk, men det varierer litt etter studie, og man kan jo alltids kjøre windows på en mac om man vil. AtW Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Jeg vil si ultraportable er en maskin der man som hovedregel ebtaler mer for en noe mindre størrelse enn det er verd for en normal student, men det blir jo alltids en vurderingssak. Software-messig vil jeg ikke anbeale OSX til studiebruk, men det varierer litt etter studie, og man kan jo alltids kjøre windows på en mac om man vil. AtW der ja, sånne relevante svar liker jeg ikke noe angripelse av det ene eller andre, men en presentasjon av det du mener på en fin måte jeg syntes at det er verdt å legge lit ekstra ressurser til en studie-pc for at den skal være lett og fin, i hvertfall når man har muligheten til det. hvorfor mener du at OSX ikke er egnet til studiebruk? for eksempel på skolen min så får de som går medie-linja mac-er fordi de bruker sånne redigeringsprogram jeg ikke kan navnet på akkurat nå som funker best/bare på mac. jeg syntes osxer helt genialt med måten man kan switche mellom skrivebord på en rask og elegant måte. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Bra svar! Driver faktisk på med mikronontrollere på hobbybasis. AVR Studio er vel ikke et must? AVR Libc til komplimering og avrdude til å laste opp fungerer på Linux i alle fall, og så vidt jeg vet skal de være støttet i OS X også. AVR Studio er ikke et must, men det øker produktiviteten under debugging, JTAGing, osv.Det var JTAG-interfacet som var krøkkete å få til i Bootcamp under OS X. Lenke til kommentar
OleDenStore Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Her var det mye drit! +Mac er en bra maskin det (Når du legger Ubuntu på den) men det koster for my i forhold til funksjoner. En chromebook er et godt valg men den er litt forut for sin tid, ikke alle er klare til å legge alt på netskyen enda. Noen valg jeg ville anbefale er: -Samsung new series-9 ultrabook -Asus tai-chi med sjerm bak og foran -Lenovo ideapad Yoga som kan vires helt rundt -Asus vivotab ARM eller X86, samme formfaktor som transformer serien med windows -Lenovo thinkpad x1 carbon, I7 og masse batteri. laget i karbonfiber og veier nesten ingenting. Sykt tynn. Lenke til kommentar
OleDenStore Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Jeg vil si ultraportable er en maskin der man som hovedregel ebtaler mer for en noe mindre størrelse enn det er verd for en normal student, men det blir jo alltids en vurderingssak. Software-messig vil jeg ikke anbeale OSX til studiebruk, men det varierer litt etter studie, og man kan jo alltids kjøre windows på en mac om man vil.AtWder ja, sånne relevante svar liker jeg ikke noe angripelse av det ene eller andre, men en presentasjon av det du mener på en fin måte :yes:jeg syntes at det er verdt å legge lit ekstra ressurser til en studie-pc for at den skal være lett og fin, i hvertfall når man har muligheten til det. hvorfor mener du at OSX ikke er egnet til studiebruk? for eksempel på skolen min så får de som går medie-linja mac-er fordi de bruker sånne redigeringsprogram jeg ikke kan navnet på akkurat nå som funker best/bare på mac.jeg syntes osxer helt genialt med måten man kan switche mellom skrivebord på en rask og elegant måte. Lenke til kommentar
OleDenStore Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Jeg vil si ultraportable er en maskin der man som hovedregel ebtaler mer for en noe mindre størrelse enn det er verd for en normal student, men det blir jo alltids en vurderingssak. Software-messig vil jeg ikke anbeale OSX til studiebruk, men det varierer litt etter studie, og man kan jo alltids kjøre windows på en mac om man vil.AtWder ja, sånne relevante svar liker jeg ikke noe angripelse av det ene eller andre, men en presentasjon av det du mener på en fin måte :yes:jeg syntes at det er verdt å legge lit ekstra ressurser til en studie-pc for at den skal være lett og fin, i hvertfall når man har muligheten til det. hvorfor mener du at OSX ikke er egnet til studiebruk? for eksempel på skolen min så får de som går medie-linja mac-er fordi de bruker sånne redigeringsprogram jeg ikke kan navnet på akkurat nå som funker best/bare på mac.jeg syntes osxer helt genialt med måten man kan switche mellom skrivebord på en rask og elegant måte. Du kan bytte like enkelt på windows med (Windowsknappen + tab) og på Ubuntu kan du bruke samme type som på osx. Ubuntu er sykt bra foresten. Også, vil jeg si at du betalr mye for bare at det er mac. Kan du nevne noe som kjører bedere på mac? Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Du kan bytte like enkelt på windows med (Windowsknappen + tab) og på Ubuntu kan du bruke samme type som på osx. Ubuntu er sykt bra foresten. Også, vil jeg si at du betalr mye for bare at det er mac. Kan du nevne noe som kjører bedere på mac? den måten fungerer ikke i nærheten av like bra Ubuntu har jeg ikke prøvd så mye, men jeg likte det lille jeg så. Hmm... Hva kjører bedre på Mac? Å ja, Windows http://www.informationweek.com/windows/operating-systems/macs-run-windows-vista-better-than-pcs-p/207400285?nomobile=1 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Det at Mac ikke skal fungere godt til studier er jo bare tøv, har selv brukt MacBook Air 13" til studier i sin tid og kjæresten bruker for øyeblikket sin MacBook Pro 15" Retina på HiOA, og det fungerer jo som fjell det. Hva det som ikke skulle fungere på en Mac? Det er sikkert et par småting som ikke vil fungere, samtidig som det er et par småting som nærmest krever OS X (Logic Pro og iOS utvikling er jo store temaer for tiden) og for øyeblikket så kan du fint installere Windows 8 native på Mac på grunn av EFI støtte, du trenger ikke lenger BootCamp og BIOS emulering for å få det til. Nå snakker jeg bare for meg selv og kjæresten, men hovedgrunnen til at vi sitter på Mac systemer er hovedsaklig OS X og måten Apple enheter integrerer med hverandre. Vi har gått fra å kjøre utelukkende Windows til å nesten bare bruke Mac og OS X på knappe 3år. Hvorfor? Fordi hverdagen med flere Mac systemer (OS X), Apple TV, iPhone osv fungerer langt mer sømløst og krever langt mindre fikling for å fungere bra enn tilsvarende systemer med Windows. Så enkelt er det faktisk. Før folk slenger med leppa om at vi er helt hjernevasket og bla, bla, bla så kan jeg understreke at jeg starter med Windows 95 når jeg var knappe 6år gammel, jeg har kjørt Windows kontinuerlig siden da helt til altså tre år siden og jeg har to stasjonære kjørende med Windows 8 Enterprise 64-bit for gaming fremdeles som jeg knoter med jevnlig, jeg har har satt opp dedikert FreeNAS filserver, satt opp egen dedikert pfSense server, kjører for øyeblikket også en Windows Server 2012 Datacenter server og har tidligere hatt Windows baserte HTPCer, WDTV Live og liggende løsninger og alt mulig rart. Har i mange år vært en relativt avansert bruker som har forsøkt å gå langt for å tilrettelegge for optimale løsinger, men helt siden 3år siden hvor jeg brukte nesten et helt år med å venne meg til min første MacBook Pro (som erstattet en ThinkPad W510) og OS X så har jeg innsett det at måten Apple går frem for å gjøre hverdagen enklere for hvermansen ved å gjøre ting utrolig sømløst og enkelt er noe jeg starter å verdsette veldig høyt. Ja, du betaler gjerne noen kroner ekstra, ja du må gjerne gjøre visse kompromisser når det kommer til filformater og løsninger, det er ikke alltid det gir 100% best kvalitet men måten vi nå har et system som hele familien lett kan sette seg inn i å benytte seg av uten at jeg må bruke ukevis på å lære dem opp, hvor de like fort glemmer at jeg sier og jeg plutselig bare trenger å bruke fem minutter på å installere systemene kontra det å bruke en uke på konfigurering og fintuning og gudene vet hva gjør at de ekstra kronene og de kompromissene jeg må inngå for å være i Apple sitt økosystem er så absolutt verdt det og vi har i heimen har vell aldri vært mer fornøyde med de løsningene vi har kjørt som vi er per i dag. Dette er klart at dette ikke appellerer til alle der ute, og det er helt greit at andre kanskje har andre behov, preferanser og prioriteringer, noen kjører kanskje løsninger som rett og slett ikke egner seg i Apple sitt økosystem og liggende. Men det er ingen grunn til å rakke ned på de som passer perfekt inn i Apple sin målgruppe og økosystem og trives der. Det er ikke sånn at du må være total hjernevasket, eller 100% fiksert på design for å foretrekke det Apple har å tilby, de tilbyr faktisk et helt annet system enn hva Microsoft tilbyr med Windows og så lenge som det er tilfellet så er det så enkelt som å si at "Mac er overpriset design og bare piss". Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Det at Mac ikke skal fungere godt til studier er jo bare tøv, har selv brukt MacBook Air 13" til studier i sin tid og kjæresten bruker for øyeblikket sin MacBook Pro 15" Retina på HiOA, og det fungerer jo som fjell det. Hva det som ikke skulle fungere på en Mac? Det er sikkert et par småting som ikke vil fungere, samtidig som det er et par småting som nærmest krever OS X (Logic Pro og iOS utvikling er jo store temaer for tiden) og for øyeblikket så kan du fint installere Windows 8 native på Mac på grunn av EFI støtte, du trenger ikke lenger BootCamp og BIOS emulering for å få det til. Personlig synes jeg det er to hovedfaktorer 1. Man betaler stort sett for ting, rent maskinmessig, som jeg vil si i mindre grad er verd det for en student som lever på studielån. 2. Utvalget av software på OSX er helt åpenbart dårligere, for noen er det "småting", for andre er det sentrale ting. Dette varierer helt etter hva man driver med. (selv om det ofte er ett mindre problem på universitetsnivå enn på arbeidsplasser, OSX hadde vært helt ubrukelig i mitt arbeid) AtW Lenke til kommentar
EvenAug Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 (endret) Jeg studerer til å bli dataingeniør og kan bekrefte at de aller fleste sitter med en macbook i forelesningene våre (inkludert meg). OS X er flott å programmere på, og du får god skjerm, godt tastatur, overlegen trackpad osv... Men jeg sier ikke at alle er villig til å betale for slike detaljer og er det finnes derfor ikke en fasit [...] som jeg vil si i mindre grad er verd det for en student som lever på studielån. Vil bare skyte inn at ikke alle studenter har så dårlig råd. Kanskje hvis man ser generelt på det, men det gjelder absolutt ikke alle. Jeg og noen medstudenter diskuterte dette her om dagen. Vi jobber alle deltid ved siden av studiene, klarer likevel å få toppkarakterer og har meget god råd. Dette er ikke en gjeng pappagutter, så ikke begynn å spekuler Det er allminnelige folk som jobber og står på. Jeg tipper jeg har brukt ca 100k på hobbyer de siste 12 månedene, og da vil jeg hevde at livet som student ikke er så ille som alle skal fremstille det som. Selvfølgelig er det andre som ikke klarer eller orker å jobbe ved siden av studiene, men da er det et valg de har tatt. De fleste burde klare å jobbe minst en lørdag eller to i måneden... Ihvertfall hvis de klager sånn over lite penger. Endret 5. desember 2012 av EvenAug Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Det vil jo alltids være forskjell på studenter, noen har bedre råd, noen har studier som krever mere tid og derfor har mindre tid til jobbing, osv osv (en lørdag eller to måneden holder ikke til god inntekt), men som gruppe har studenter vesentlig lavere inntekt enn de fleste andre, og på generell basis er det derfor viktigere med en lav pris for studenter. AtW Lenke til kommentar
EvenAug Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 (endret) Jo, det er jeg absolutt enig i. Det var heller ikke ment som kritikk til det du sa i første omgang, men mer en opplysning om at veldig mange studenter har råd til en MacBook om de har lyst på en. Om det er riktig prioritering eller ei er en annen sak. Og når vi først er inne på det er det mange studenter som klager over dårlig råd og fester bort store beløp på byen 2-3 ganger i uka Endret 5. desember 2012 av EvenAug Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå