Arodem Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 InXile eier nå navnet, og forfatter forteller om Torment-ønsker. Les hele saken Lenke til kommentar
radiohodet Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Jasså, dere tråler Codexen? Bra! Hadde vært noe om dette ble en realitet. 2 Lenke til kommentar
Godsaker Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Hadde vært interessant å få vite hva de hadde planlagt. Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Det virker som om han har grei styring på hva som gjorde spillet bra, og hva som trakk ned. Jeg elske historien og karakterene i Planescape: Torment, men jeg er ikke helt sikker på om jeg vil at noen skal prøve å lage en oppfølger av noe slag. Men hvis noen skulle gjort det, så burde denne mannen involveres. Det er jo tross alt han som gjorde Torment bra. Lenke til kommentar
Te'om Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 First person shooter med quicktime events til XBOX kanskje? Neida, det blir spennende å se hva de får til. Planescape Torment var et episk spill. Lenke til kommentar
Lykketrolling Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Vet ikke helt om jeg liker setningen "Jeg ville ha brukt en annen setting enn Planescape (og jeg kommer til å forklare hvorfor i en oppfølgingsak).". Det er jo akkurat Planescape jeg vil ha! Historien i Torment er ferdig, så det er ingenting igjen å fortelle der. Det betyr ikke at jeg ikke vil ha flere av folkene i Torment tilbake. Nameless One er unødvendig (han har jo allerede fortalt hele historien sin), men enkelte av companions og NPCs kan mer enn gjerne dukke opp. For ordens skyld: Planescape er settingen, som f.eks Dungeons & Dragons. Torment er selve spillet, som f.eks Baldur's Gate og Icewind Dale. Lager de et nytt Torment-spill vil det jo bare bli, vel, Torment om igjen. Hva er vitsen når Planescape-settingen er så enorm? Lenke til kommentar
qwert Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Chris Avellone har sagt mer eller mindre det samme tidligere: Han ville også ha droppet D&D og Planescape. Det har også kommet fram at WotC virker helt uinteressert i å lisensiere ut "døde" settings (inXile hadde forsøkt) eller andre regler enn 4e. Selv ser jeg egentlig bare på det som en fordel. Det var aldri Planescape i seg selv som gjorde Torment så bra (men at det var annerledes enn standard D&D var viktig), og jeg tror et alternativt spillunivers og rollespillmekanikk kunne understøttet spillet helt utmerket. Lenke til kommentar
Lykketrolling Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Men hvorfor vil folk ha Torment i reprise i en annen setting? Så bra var det ikke. Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Jeg kunne tenke meg en helt ny historie med andre karakterer i en Planescape setting. http://en.wikipedia.org/wiki/Planescape Har alltid hatt en fascinasjon for D&D universet. Lenke til kommentar
outcastd Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Men hvorfor vil folk ha Torment i reprise i en annen setting? Så bra var det ikke. Jo. Det er akkurat det det var. SÅ bra. Det jo grunnen til at det ligger på topp over de beste rollespillene noen sinne, eller kanskje beste spill i det hele tatt. Lenke til kommentar
outcastd Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Det som jeg håper aller mest på, er en seriøs remake av originalen. Se for dere at man beholder absolutt alt, men bruker CryEngine som grafikkmotor.. (for eksempel.) Og i tillegg spiller inn all dialogen på nytt. Jeg kan også se for meg muligheten til å skifte til 1.person perspektiv. Se for dere å vandre rundt i denne fantastiske verden i topp oppusset grafikk i full HD. Det hadde vært SKIKKELIG kult! Og de kunne tjent dritmye penger på det! Deretter, etter dette, så hadde det vært kult med en oppfølger. Lenke til kommentar
Stig79 Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Det som jeg håper aller mest på, er en seriøs remake av originalen. Se for dere at man beholder absolutt alt, men bruker CryEngine som grafikkmotor.. (for eksempel.) Og i tillegg spiller inn all dialogen på nytt. Jeg kan også se for meg muligheten til å skifte til 1.person perspektiv. Se for dere å vandre rundt i denne fantastiske verden i topp oppusset grafikk i full HD. Det hadde vært SKIKKELIG kult! Og de kunne tjent dritmye penger på det!Deretter, etter dette, så hadde det vært kult med en oppfølger. Si meg...er du dritings? Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 (endret) Men hvorfor vil folk ha Torment i reprise i en annen setting? Så bra var det ikke. Folk vil ikke ha en remake, men historien i Planescape: Torment har et par kjennetegn som folk gjerne vil ha i en ny historie. Torment var jo for eksempel veldig filosofisk. "What can change the nature of a man?" er jo sentralt i Torment. I et nytt Torment-spille kunne man ikke ha hatt samme spørsmål, men noe lignende. Det er en lignende opplevelse folk vil ha, men med en ny historie og nye figurer. At det var satt til Planescape-settingen tror jeg hadde minimalt å si. Spillet var jo et fantasy-spill, utviklerne hadde nok uansett laget omtrent samme verden uten Planescape også. Ved å kvitte seg med DnD og Planescape ville man fått et spill som var bedre tilpasset PC-spilling og historien som ble fortalt. Personlig synes jeg DnD i videospill er noe ræl. Det funker som penn-og-papir-rollespill, men når man først lager et dataspill så er man ikke lenger avhengig av å ha et så omfattende regelverk som i stor grad er basert på terningkast. Det er jo fryktelig få nye spill som bruker DnD-enda. Er også spent på i hvor stor grad CD Projekt vil basere seg på reglene fra Cyberpunk 2020, eller om de vil lage et system som egner seg for PC-spilling. Endret 4. desember 2012 av Buddy Dacote Lenke til kommentar
Lykketrolling Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Folk vil ikke ha en remake, men historien i Planescape: Torment har et par kjennetegn som folk gjerne vil ha i en ny historie. Torment var jo for eksempel veldig filosofisk. "What can change the nature of a man?" er jo sentralt i Torment. I et nytt Torment-spille kunne man ikke ha hatt samme spørsmål, men noe lignende. Det er en lignende opplevelse folk vil ha, men med en ny historie og nye figurer. Torment var knallbra, det er jeg enig i. Men tenker man logisk er det umulig å lage en "verdig" oppfølger om man krever at det skal ha samme følelse som Torment gav oss. Hva som gjør oss til et menneske er et meget bra spørsmål og meget bra grunnlag for en historie i et spill, bok, film osv, men det har ingenting å si om ikke resten av historien følger opp hele greia. Ta en helt vanlig superhelt-film, for eksempel. Det er lett å se på filmer som Avengers, Dark Knight, Amazing Spider-man og så videre og tenke at det er svært lett å lage sånne filmer, men er det det? I Avengers dreiet det seg stort sett om å samle noen superhelter, gi dem en superskurk å sloss mot og fint lite annet. Men hadde det vært nok til å lage en bra film hadde vi hatt hundrevis av "Avengers-filmer" så langt. Dark Knight prøvde å gjøre superhelter mer menneskelige, men hadde det vært nok i seg selv hadde vi hatt drøssevis av kloner nå som var like bra. I realiteten har vi hatt utallige forsøk på superheltfilmer som aldri har kommet forbi tegnebrettet. Ta for eksempel Smallville. I skrivende stund er det den lengste sammenhengende sci-fi-serien noensinne. StarGate SG-1 er på andreplass, men Smallville slo den med noen timer. Dr Who er også en sterk kandidat, men den regnes ikke som sammenhengende da det har vært en veldig lang pause i mellom seriene.) Smallville i seg selv ser helt grei ut på papiret (Superman som tenåring), men visste du at det har vært mange forsøk på serier før det av samme selskap? De prøvde seg blandt annet med både Bruce Wayne (Batman som tenåring) og Gotham High (high-school versjon av Gotham, med Batman, Joker, Two-face og hele gjengen) og så videre. Det er til og med laget en pilot av både Aquaman og Wonder Woman, men begge ble kansellert før de rakk å bli sent på TV. Smallville hadde det lille ekstra som trengtes, og nettopp derfor ble den populær. Nå har vi fått fylt tomrommet etter Smallville med Arrow, og Booster Gold kommer nok etterhvert. (den var annonsert lenge før Arrow, men ble lagt på is nettopp pga Arrow, og de jobber videre med den.) Poenget er at det er veldig lett å finne et bra konsept, men å lage en bra historie ut av det er noe helt annet. Torment var knallbra, men det holder ikke å bruke et filosofisk spørsmål i neste spill og håpe det blir like bra. I beste fall blir det bare mer av det samme, og dermed kjedelig. I verste fall feiler de totalt, og da har vi ikke engang regnet med hva fansen av Torment egentlig vil ha. Som Diablo 3 viser er det ikke nok å lage et svært bra spill. De må i tillegg klare å overgå forventningene til fansen, og det er så godt som umulig. Om de i stedet bruker hele Planescape-settingen og lager et nytt spill basert på den kan de lykkes. Det vil ikke bli et nytt Torment, men det vil bli et nytt Planescape. Og for mange av oss var det nettopp Planescape som gjorde det så bra. 2 Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Jeg ser poenget ditt, men jeg er uenig i konklusjonen din helt nederst. Dessuten var svaret mitt ment som et svar på ditt spørsmål om hvorfor folk vil ha mer Torment fremfor Planescape, som jo er fordi det som var bra med Planescape: Torment ikke var Planescape-settingen. Dermed driter folk egentlig i om den er med i en oppfølger. Om en eventuelt oppfølger blir noe bra eller ikke er et helt annet spørsmål Lenke til kommentar
Lykketrolling Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Men om vi dropper Planescape-settingen sitter vi kun igjen med Torment, dvs hele historien og det der. Hvordan har du tenkt å overføre den til et nytt spill og gi oss samme følelse som vi fikk i Torment? Blir det samme spørsmål i en noenlunde lignende historie har vi sett alt før, og blir det et nytt spørsmål i en ny historie blir det bare noe helt annet som ikke har noe med Torment å gjøre. Uansett kan de ikke vinne ved å gi oss en ny Torment. Derimot kan de gi oss et nytt Planescape, nettopp fordi historien er uviktig der. 1 Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Det er jo ingenting som stopper dem fra å lage en verden som ligner på Planescape. Tror du ilegger kampanjesettingen litt for mye ære nå. Lenke til kommentar
Lykketrolling Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Å lage en setting som ligner blir ikke det samme. Men hele poenget er at jeg rett og slett skjønner tankegangen til folk. Torment var svært bra, men det har fint ilte med historien å gjøre. Det har med helheten å gjøre. Å lage en blek kopi vil aldri gå bra. Se på Bioshock. Det er bra, ja, men det er bare en blek kopi av System Shock. Veldig mye er akkurat det samme, bare gjort lang bedre i System Shock. Lenke til kommentar
radiohodet Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Å lage en setting som ligner blir ikke det samme. Men hele poenget er at jeg rett og slett skjønner tankegangen til folk. Torment var svært bra, men det har fint ilte med historien å gjøre. Det har med helheten å gjøre. Å lage en blek kopi vil aldri gå bra. Se på Bioshock. Det er bra, ja, men det er bare en blek kopi av System Shock. Veldig mye er akkurat det samme, bare gjort lang bedre i System Shock. Jeg er ganske sikker på at 99% av Tormentfansen er uenig med deg. 1 Lenke til kommentar
Lykketrolling Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Vi får se. ikke kom og si jeg ikke advarte dere om dere får et kjedelig spill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå