_Brukernavn_ Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 (endret) Jeg har hatt en del harddisker liggende som jeg bestemte meg for å bruke i en NAS, til backup og streaming. Det er 5 harddisker mellom 160GB og 1TB, og i utgangspunktet var tanken å gjenbruke gammel hardware: Hovedkort: Abit KV8-MAX3 Prosessor: AMD Athlon 64 3000+ 2.0GHz 1 GB RAM 4GB flashdrive til å kjøre FreeNAS fra Kortfattet: Har problemer med hovedkortet. Problemet er at jeg har støtt på en del vanskeligheter med hovedkortet. Det ser ut til å være noe galt med SATA koblingene som gjør at harddiskene ikke oppdages. Jeg har opplevd det samme problemet før, og klarte å fikse det, men nå har det skjedd igjen. Denne gangen har jeg ikke klart å fikse problemet, selv om det sikkert ville latt seg gjøre med ytterligere feilsøking, men det tyder uansett på at hovedkortet er ustabilt, noe som ikke er aktuelt ved bruk i en NAS. Derfor har jeg to valgmuligheter: Kjøpe et brukt socket 939 hovedkort og kjøre NAS på gammel maskinvare (bedre selvfølelse) Kjøpe nytt HK, CPU og RAM (bedre ytelse) Det nye oppsettet ville blitt: AMD X2 A4-5300 3.4GHZ Asus F2A55-M A55 S-FM2 M-ATX Corsair 4GB RAM Som kommer på rundt en tusenlapp. Den fristende tanken var å bygge en kostnadløs NAS av gammel hardware. Nå må jeg investere noe i den uansett, men spørsmålet er om jeg bare skal kjøpe den nødvendige komponenten brukt, eller om jeg like så godt skal kjøpe helt ny hardware? Valgets kvaler... Endret 2. desember 2012 av -=PRO=- Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 (endret) Kjør på med det gamle med et nytt HK, maskinvare-messig krever jo ikke en NAS allverden..Kjøp deg et par ekstra RAM brikker i samme slengen også..FreeNAS 8 med ZFS så blir det sving i sakene (Hvor mye koster nytt HK ca?) Ville kanskje veid dette litt opp specs på hovedkort / pris i motsetning til helt ny HW. Endret 3. desember 2012 av iNzzain Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 3. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2012 Multicom selger faktisk et nytt for 700 kr med 5 SATA tilkoblinger. http://www.multicom.no/Socket-939-for-AMD-Athlon%E2%84%A2-64FX-64X2-64-processors-ASRock/cat-p/c/p10610593 Men det blir litt for dyrt synes jeg. Har ikke funnet noen brukte på nettet fra Norge, men på ebay ligger det en del ute til ~ 300 kr med frakt. Med ekstra RAM blir det fort 500 kr. Det eneste jeg kom til til å tenke på var at jeg har tenkt å bruke PS3 media server til å streame video. PMS dekoder video før den sender, og jeg er skeptisk til at den gamle prosessoren klarer HD video... Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Da ville jeg nok kanskje kjørt på med den drøye tusenlappen i ny HW Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 3. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2012 Ja, jeg tror jeg ender på den konklusjonen selv. Har sett litt nærmere på hovedkortene som selges brukt, og jeg har enda ikke funnet noen med mer enn 4 SATA porter til under 500 kr. Jeg får heller kvitte meg med de gamle komponentene på en annen måte. Takk for innspillene uansett! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå