Gå til innhold

[Løst] NAS - bruke gammel hardware eller investere i nytt?

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en del harddisker liggende som jeg bestemte meg for å bruke i en NAS, til backup og streaming. Det er 5 harddisker mellom 160GB og 1TB, og i utgangspunktet var tanken å gjenbruke gammel hardware:

Hovedkort: Abit KV8-MAX3

Prosessor: AMD Athlon 64 3000+ 2.0GHz

1 GB RAM

4GB flashdrive til å kjøre FreeNAS fra

Kortfattet: Har problemer med hovedkortet.

Problemet er at jeg har støtt på en del vanskeligheter med hovedkortet. Det ser ut til å være noe galt med SATA koblingene som gjør at harddiskene ikke oppdages. Jeg har opplevd det samme problemet før, og klarte å fikse det, men nå har det skjedd igjen. Denne gangen har jeg ikke klart å fikse problemet, selv om det sikkert ville latt seg gjøre med ytterligere feilsøking, men det tyder uansett på at hovedkortet er ustabilt, noe som ikke er aktuelt ved bruk i en NAS.

Derfor har jeg to valgmuligheter:

1. Kjøpe et brukt socket 939 hovedkort og kjøre NAS på gammel maskinvare (bedre selvfølelse)

2. Kjøpe nytt HK, CPU og RAM (bedre ytelse)

Det nye oppsettet ville blitt:

AMD X2 A4-5300 3.4GHZ

Asus F2A55-M A55 S-FM2 M-ATX

Corsair 4GB RAM

Som kommer på rundt en tusenlapp.

Den fristende tanken var å bygge en kostnadløs NAS av gammel hardware. Nå må jeg investere noe i den uansett, men spørsmålet er om jeg bare skal kjøpe den nødvendige komponenten brukt, eller om jeg like så godt skal kjøpe helt ny hardware?

Valgets kvaler...

Endret av -=PRO=-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjør på med det gamle med et nytt HK, maskinvare-messig krever jo ikke en NAS allverden..Kjøp deg et par ekstra RAM brikker i samme slengen også..FreeNAS 8 med ZFS så blir det sving i sakene :)

(Hvor mye koster nytt HK ca?) Ville kanskje veid dette litt opp specs på hovedkort / pris i motsetning til helt ny HW.

Endret av iNzzain
Lenke til kommentar

Multicom selger faktisk et nytt for 700 kr med 5 SATA tilkoblinger.

http://www.multicom.no/Socket-939-for-AMD-Athlon%E2%84%A2-64FX-64X2-64-processors-ASRock/cat-p/c/p10610593

Men det blir litt for dyrt synes jeg. Har ikke funnet noen brukte på nettet fra Norge, men på ebay ligger det en del ute til ~ 300 kr med frakt. Med ekstra RAM blir det fort 500 kr.

Det eneste jeg kom til til å tenke på var at jeg har tenkt å bruke PS3 media server til å streame video. PMS dekoder video før den sender, og jeg er skeptisk til at den gamle prosessoren klarer HD video...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...