Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer med varme i leilighet

leloha

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er to venninner som leier en 75m2 sokkelleilighet i en enebolig. Boligen er delt inn i to leiligheter hvor det bor fire studenter i leiligheten over oss.

Når vi flyttet inn la huseier veldig vekt på at det er høy stander på leiligheten med tanke på fasiliteter. Det er installert vannbåren varme i gulvet på alle rom, noe huseier skrøt veldig av. Avtalen i kontrakten er at vi skal betale 700,- kr hver i måneden for strøm og oljefyring. Tilsammen betaler vi 8800,- totalt inkludert strøm, varme, tv og internett.

Vi flyttet inn i begynnelsen av juli og fikk beskjed om at oljefyren var avskrudd i de varme periodene for å spare forbruket. Dette fungerte helt fint på sommeren, selv om det var ganske kaldt på badegulvet. Men så kom høsten...

Når temperaturen sank og vi måtte begynne å fyre fikk vi huseier til å komme å skru på gulvvarmen. Vi merket at det ble varme i gulvet på flere av rommene men ikke på badet. Vi ringte ham og han kom tilbake og skrudde opp trykket i oljetanken (jeg vet ikke helt hvordan den fungerer). Fremdeles var det ingen endring på varmen. Gulvet på badet var iskaldt og vi måtte legge inn et teppe for å ikke fryse på beina.

I november ble det ganske kaldt ute, og temperaturen sank også i leiligheten. Nå merker vi kun at det er varme i gulvet på kjøkkenet og tidvis på det ene soverommet. Huseier har vært innom to ganger og sjekket oljefyren, men det har ikke vært noen endring. Nå er det alt fra 11- 17 grader i stuen og gangen om vi ikke bruker en ekstra ovn...

Jeg fikk fortalt av gutta som bor over oss at de forrige leietakerne også hadde slitt med varmen. Så jeg ringte huseier igjen for å informere om at det fremdeles er fryktelig kaldt i leiligheten og at jeg hadde hørt om problemene i fjor. Men det var han ikke enig i! Han mente at den varmbårende varmen hadde fungert perfekt! Han har nemlig kjøpt et ferdigsystem som han har installert selv.

Dermed ringte jeg de forrige leietakerne og fikk bekreftet at de har slitt med akkurat det samme som vi sliter med, men at de til slutt ikke orket å ha huseier rekende hele tiden ettersom det ikke utgjorde noen forskjell. Nå er jeg lei! I tillegg til dette er det fryktelig lytt i leiligheten. Jeg kan høre hele samtaler fra guttene opp når de sitter i stuen, og kan ikke se på tv på rommet om kvelden for da vekker jeg han som sover i rommet på andre siden av veggen i den andre leiligheten... Og det er faktisk en gang i mellom rommene våre...

Hva gjør vi? Huseier mener vi får bare bruke strøm til oppvarming istedet, men vi kan ikke ha en løs ovn stående på bade med fare for kortslutting. Kan vi holde igjen husleie til han har fikset problemet? Dette er noe han tydelig har vært klar over og ikke informert oss om når vi skrev kontrakt. Hadde vi visst om at varmen ikke fungerer og at det er så lytt hadde vi aldri flyttet inn!

Endret av leloha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Leloha,

Vi har samme problemet, at det er lytt og at det er oljefyr i leiligheten. Vi har også samme problemet med at oljefyringen ikke dekker badet/badgulvet. Det er lagt opp varmekabler på badet, men her har elektriker vært og koblet ut grunnet jordingsfeil. Huseier er fast bestemt på at oljefyringa dekker badet også, og at "det er i orden".

Her hos oss bor det 4 i underetasjen og 4 i overetasjen, adskilt fra hverandre og vil betaler 4500 per person. Jeg aner ikke hva vi skal gjøre :(

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva gjør vi? Huseier mener vi får bare bruke strøm til oppvarming istedet, men vi kan ikke ha en løs ovn stående på bade med fare for kortslutting. Kan vi holde igjen husleie til han har fikset problemet? Dette er noe han tydelig har vært klar over og ikke informert oss om når vi skrev kontrakt. Hadde vi visst om at varmen ikke fungerer og at det er så lytt hadde vi aldri flyttet inn!

Jeg forstår det som at du har fastpris på strømmen?

Kjøp en eller to gode panelovner med IP64-sertifisering(godkjent for våtrom) og heng opp på badet, og en skikkelig 2kW vifteovn til stue/kjøkken, og fyr så det jaller i veggene?

Hvis huseier så klager på strømregninga, så forteller du hvorfor, og at den vil gå ned igjen om han fikser jordfeilen så du får fungerende kabler på badet.

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...