Gå til innhold

Voldsspill kan bli forbudt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så dere også annonsen i bunnen av artikkelen til VG.no, med bilde av mr. Hitman med to smoking guns? :lol:

 

Etter å ha sagt hadet til P4, også dette, så lurer de på hvorfor valgdeltagelsen er så lav?

 

Aldersgrense etter man har fylt 8-9 år skjønner ikke jeg vitsen med. Jeg har spilt voldelige spill siden den tiden, og jeg er mye mindre voldelig enn jeg var da. Nå slår jeg ikke tilbake en gang.

Lenke til kommentar

To ting har jeg å si om dette.

 

For det første så synes jeg det er glimrende at noen tar tak i dette og begynner en diskusjon. Det finnes mange personer rundt omkring i dette landet som er lett påvirkelig og når man ser realismen i spillene så skjønner jeg grunnen. Selv om ting ikke har skjedd her så er det mulig det vil skje. Det er tross alt bedre å være føre var. Jeg håper dette kan bli diskutert og at de kommer frem til en løsning som er god for alle parter: dvs. foreldre, politikere, spillprodusenter og ikke minst oss spillere.

 

For det andre synes deg forslaget som har kommet opp nå er latterlig. Å forby spill blir for dumt og da kommer folk, som agalate sa, til å laste spill fra nette. Det er ikke noe problem å få tak. Hvis du ikke kan så kjenner man alltid en som kan. En aldersgrense for spill burde vært en enkel sak å få til, men hvor lett er det å gå rundt denne? Alt for lett. Uansett så vil det bli oppfordring til piratkopiering i større grad med et slikt lovpåslag.

 

Sånn til slutt så ligger vel egentlig ikke feilen hos politikerne når det gjelder voldlige spill. Hvor er foreldrene til 12, 13, 14 åringene som spiller voldsspill? Hvorfor passer de ikke på? Kanskje en lov mot slike spill hadde hjulpet noen foreldre slik at de slapp enda mere barneoppdragelse?

 

Ja ja jeg er uansett over 18 så jeg gir egentlig F#¤% i hva de bestemmer seg for, men det skal være sagt at jeg er imot å gjøre spillene forbudt, men for å få aldersgrense på dem.

 

Takk for meg :woot:

Lenke til kommentar

Først ville hun fjerne GTA fra butikkhyllene, og nå alle voldelig dataspill... Hva blir det neste? Kanskje vi ikke lenger kan se filmer med vold i :-?

 

Uansett, tenk deg hvor mange anmeldelser rettsvesenet måtte håndtere visst vært lovbrudd på denne regelen ble anmeldt... I det store og det hele er det ikke mulig å håndheve en slik lov. Og hvem skulle bestemme hvilke spill som var for voldelige for oss å spille? De måtte i så fall brukt masse penger på å sette ned en komité (kanskje til og med et eget Departement ^^ Dataspill-departementet).. Hele greia er rett og slett for dum..

 

JEG VIL FORTSETTE Å SPILLE VOLDSSPILL!! :yes:

Lenke til kommentar

Voldsspill er jo fin terapi for å få ut aggresjon..Kanskje Dåvøy vil at vi skal drikke oss fulle og gå ut på byen å slenge ut dagens aggresjon der? :o

 

Aldersgrenser er en fin ting, men det er jo vanskelig å håndheve. Pjokken finner alltids en myndig person som er villig til å kjøpe spillet for ham. Og som de fleste har nevnt.. sensur fører til ulovlig nedlasting av usensurerte versjoner.

Lenke til kommentar
Sånn til slutt så ligger vel egentlig ikke feilen hos politikerne når det gjelder voldlige spill. Hvor er foreldrene til 12, 13, 14 åringene som spiller voldsspill? Hvorfor passer de ikke på? Kanskje en lov mot slike spill hadde hjulpet noen foreldre slik at de slapp enda mere barneoppdragelse?

 

Enig, foreldre må ta største delen av ansvaret når barn ser/spiller ting de ikke har godt av. GTA-serien blir brukt som et "skrekkeksempel" hver gang vold i dataspill diskuteres. Litt tragikomisk egentlig, spillet lar deg kjøre over gamle damer, men det er tross alt ikke det spillet dreier seg om. Det er i så måte langt sunnere enn f.eks. Postal 2, et spill jeg har liten sans for (men som selvsagt bør være lovlig).

 

Barn og unge er generelt svært flinke til å skille mellom fantasi og virkelighet. Det er jo nettop det barn gjør når de leker. Burde det kanskje bli forbudt med kruttlappistoler også? Eller forbud mot å leke "Cowboy og indianer"? Jeg blir oppgitt over dagens overbeskyttelse av barn. På lekeplasser må sanden under husker og rutsjebaner være EU-godkjent for at barna skal slå seg minst mulig(!). Hvis det får fortsette slik kommer alle barn til å gå med hjelm 24/7 om 20 år. Skremmende utvikling. Litt på utenfor tema kanskje, men det dreier seg litt om det samme.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig at en aldersgrense bør innføres, 16 års aldersgrense for gta osv (ja, jeg er 16 år :wink:) Da er man ute av "fjortiss"alderen og er voksen (i den forstand). Jeg spiller da masse voldelige spill, men jeg er en rolig peroner, går ikke amok med hagle i skolegården eller gjør noe annet rart.

Bedre at man sitter inne og spiller dataspill, enn full på byen og lage kvalm...?

Sensurering eller ingen voldelige spill, vil føre til mye mere warez, som så mange har nevnt.

Foreldrene til stakkars tiåringer kan heller følge med på hva ungen spiller istedenfor å nekte oss alle andre modne personer å spille spill.

Nei til krf, ja til de som vil ha voldelige dataspill!

:D

Lenke til kommentar

Go FRP :woot:

 

la oss alle skylde på KRF og kongefamilien, stem FRP og la oss også bli med i EU!

 

Jeg hopper fra fly uten fallskjerm før jeg stemmer FRP, men det er en helt annen diskusjon..

 

Kan vi alle sammen si SV?

Hopper heller i en aktiv vulkan enn å stemme FRP. (Si ifra hvis du finner en forresten.) :wink:

 

Men, sånn seriøst. Hvor kom dette kvinnemennesket fra egentlig?

Ble hun ammet ved djevelens bryst og sendt til jorden for å straffe uskyldige nordmenn? Var hennes første ord: "Mamma" eller var det "Ned med voldspill"? Hvilken skole gikk hun egentlig på? Skolen for folk som "Vil ha hele landets spillende befolkning til å hate deg- skole"?

Noen som vet om hun er i slekt med Bush forresten, eller Blair? Aner enn hvis likhet. Alt som vi ikke kan kontrollere dreper vi, eller gjøres ulovlig.

 

Dette kvinnemennesket kommer til å ødelegge hele spillindustrien. Enten ender dette med at vi alle spiller "Flåklypa 4" om 2-3 år eller så har vi alla Tyskland, grønt blod istedenfor rødt. Realisme, fyfy. Vedder på at hun går til sengs med en "Jeg hater vold" t-skjorte på seg. Hun skadet sikkert en katt som liten og vil derfor gjøre opp for dette ved å straffe hele nasjonen.

 

Jeg HÅPER at hun bestemmer seg for å ta en sving tur innom Tromsø.

Da skal jeg for tykjen fortelle henne noen alvorsord.

Ikke bare dreper hun oss med alt skitpraten sin, så angriper hun ordføreren min. Ikke det at jeg liker karen, men han er ordføreren min for svarte. ET STED MÅ GRENSEN GÅ! :lol:

 

Enten hun liker det eller ikke så er faktiskt dataspill en form for kultur, og hun er jo så utrolig glad i kultur, ikke sant?

Løsningen er ikke å gjøre voldspill ulovlig, men å sette aldersgrenser som fungerer.

 

Det er bare en ting jeg lurer på og det er hvorfor hun kommer med et slikt utspill? I Norge så har det så vidt vært en eneste episode med slik vold hun mener vi påvirkes av p.g.a voldspill. Det er over dammen dette skjer, kvinnemenneske, OVER DAMMEN!

Du blir mer voldelig av å se på tv, enn data spør du meg. Tv er mer realistiskt og det eneste som hindrer deg ifra å se en voldelig film er

"Denne filmen er ANBEFALT 11,16 eller 18år" Foreldre i dag er ikke så opptatt av hva ungene ser på tv, hvertfall ikke etter at man har fylt den magiske grense, 14!

 

Takk for meg.

Lenke til kommentar

hmm...hvordan blir folk påvirka egentlig? Hvordan virker det?

Skulle tro feilen med spill var at folk ikke føler noe for de andre menneskene og at det ikke får konsekvenser å bli tatt av politiet, drepe osv...Tror det var noe slik som at et menneske kan filtrere ut hva som er "rett og galt" av det en ser i 3 timer. etter det blir hjernen for full eller ett eller annet. Kanskje du ikke ser forskjellen på virkelighet og virkelighet etterhvert og at det å drepe osv, er...morsom isteden for ikke morsomt siden det bare er morsomt i spill.

 

Rart men alle mennesker har kanskje et behov for å gjøre skade eller noe.

Mest unger men og andre syns det er morro å drepe små dyr, og pine de, enten det er fluer eller hogormer eller katter.

Noen der ute som kan forklare dette? hvorfor tror noen at en tjener noe på en anen persons/dyrs lidelse. Det er vel en grunn til alt slik som at katter liker å leike men det er for å lære seg til å sloss osv...samma med mennesker?

 

Høres kanskje dumt ut men jeg lurer så på det der.

Lenke til kommentar

Rart men alle mennesker har kanskje et behov for å gjøre skade eller noe.

Mest unger men og andre syns det er morro å drepe små dyr, og pine de, enten det er fluer eller hogormer eller katter.

Noen der ute som kan forklare dette? hvorfor tror noen at en tjener noe på en anen persons/dyrs lidelse. Det er vel en grunn til alt slik som at katter liker å leike men det er for å lære seg til å sloss osv...samma med mennesker?

 

Høres kanskje dumt ut men jeg lurer så på det der.

 

Ok, dette er langt på ville veier i forhold til emnet, men skitt la gå. Studerer biologi på NTNU nå, har blant annet litt om dyrs (og menneskers) atferd. Mennesket er et dyr med jaktinnstinkt (slik som alle andre dyr med spisse hjørnetenner (les: rovdyr)). Jaktferdighet er noe som må trenes opp, og det skulle forundre meg om dette ikke er noe av årsaken til at barn liker å nappe bein av fluer osv. Lekeslossing er et annet eksempel på slik trening. Slik atferd er nok mest vanlig hos gutter, noe som kan skyldes at mannen tidligere var den som var ansvarlig for å fange mat/forsvare familie osv. Mennesker er (dessverre) også glad i makt, noe barn kanskje kan la gå ut over småkryp. Grunnen til at vi er glad i makt vil jeg tro er en evolusjonær sak, vanlig hos flere flokkdyr. Den som er sjef har større sjans til å styre hvem han skal få pare seg med, rett og slett (et eksempel er ulveflokker hvor kun alpha-paret får valper). Høres kanskje for banalt ut, men det er faktisk dette som ligger til grunn for vanvittig mye.

 

For å komme litt inn på temaet igjen: Når vi spiller voldlige spill har kanskje det litt med den genetiske trangen til å lekesloss å gjøre. Det er naturlig for barn/ungdom å være litt voldelige (les: innen rimelighetens grenser), prøve ut styrke osv. Tror ikke det er noe skadelig med det, det er helt naturlig. Kanskje kan dataspill med litt vold fungere som et substitutt for slossing i gangene på ungdomsskolen snarere enn å gjøre ungdom mer voldelige. Jeg kan ta feil, men sjansen for at Dåvøy skyter skivebom er større!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...