Gå til innhold

Når en skole går konkurs. hva har jeg rett på?

Anbefalte innlegg

jeg gikk for litt siden på en privat skole som gikk konkurs etter litt over et halvt år.

jeg hadde betalt inn ca. 30 000 kroner for første 6 månedene og 30 000 nye for det som skulle være de siste 6.

Jeg var på skolen totalt 14 dager i andre termin p.g.a. sykdom men det ser ikke ut til lånekassen vil gjøre noe for å fjerne lånet mitt.

Har jeg da rett på å få tilbake de pengene jeg har betalt til skolen?

med tanke på aat jeg knapt nok var tilstede?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lånekassen kan ikke slette lånet ditt uansett om skolen går konkurs. Det du KAN ha krav på, er at skolen tilbakebetaler pengene du har betalt for undervisning, slik at du kan bruke pengene til å betale ned på lånet. Dette gjelder sannsynligvis bare hvis du har mistet undervisningstimer på grunn av at skolen gikk konkurs, og ikke dersom du på grunn av sykdom har uteblitt fra undervisning du kunne ha fulgt dersom du var frisk.

Lenke til kommentar

Her må man skille snørr fra bart. Du ønsker to ting: Få penger tilbake fra skolen, og/eller få slettet lån fra lånekassen.

For å få penger tilbake til skolen er det et vilkår om at de har brutt kontrakten med deg. Hva slags skole er det snakk om? At du er borte fra skolen er ikke deres feil, men dersom deres konkurs har gjort at du ikke får tatt eksamen, eller ikke får papirer på at du gikk der, så kan det hende du har et krav mot konkursboet. Dette kravet må du melde inn innen en gitt frist. Dersom kravet er reelt, så vil du få dividende fra boet. Dette er snakk om småpenger, og i praksis må nok pengene anses tapt. Sånn er det dessverre med konkurser. Det skader jo ikke å melde kravet, men du bør i så fall være sikker på at kravet ditt er reelt.

At skolen gikk konkurs er ikke lånekassens problem, så de kommer åpenbart ikke til å slette lån av den grunn. Det kan derimot hende at du var så mye syk at du kvalifiserer til sykestipend. Det vet åpenbart ikke vi, ettersom du ikke oppgir særlig mye informasjon i førstepost.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...