fredrikkkkk Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 hei. jeg tregner hjelp jeg er ny her på diskusjon og hvet ikke hvor jeg kan legge inn et innlegg så jeg bare legger det inn her: er det noen som har peiling på hva laissez faire er? jeg har ikke peiling og skal ha en kort framføring imorgen HJELP Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 hei. jeg tregner hjelp jeg er ny her på diskusjon og hvet ikke hvor jeg kan legge inn et innlegg så jeg bare legger det inn her: er det noen som har peiling på hva laissez faire er? jeg har ikke peiling og skal ha en kort framføring imorgen HJELP Det er knyttet til doktrinen innen liberalismen som går på å overlate styringen av samfunnsøkonomien til kreftenes frie spill. Det er en selvregulerende mekanisme som er naturlig og ikke skulle røres ved. Dette rettferdiggjorde da at det ikke ville være naturlig med statelig inngripen eller regulering. Det knyttes opp mot Smiths mening om at markedet skal være styrt av private krefter og prinsippet om individuell selvinteresse. Det man skal merke seg er at Smith mener likevel at staten ikke skal være minimal (nattevekterstat). Han mente at det stadig var behov for et forsvar, domstol, lovsystem og andre offentlig institusjoner som kunne regulere samfunnet og økonomien. I moderne tider blir Laissez-fair brukt som begrep på en ikke-autorativ og/eller nærmest en likegyldig styreform. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå