Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Merkelige blåskjermer og andre rare feil

Anbefalte innlegg

Jeg har en stasjonær pc som jeg har hatt noen mnd nå og har fått litt "bugs" som kommer stadig oftere.

USB portene klikker:

Plutselig kan mus/tastatur eller den eksterne wifi antennen slutte å virke og det er ingen mulighet for å få liv i det igjen uten å plugge det inn i en annen USB port. Dette dukket opp for kanskje 1-2mnd siden og skjedde veldig skjeldent, plutselig skjedde det flere ganger daglig og nå har det ikke skjedd på noen uker.

Merkelige blåskjermer:

Disse dukker opp helt tilfeldig og har ingen sammenheng med noen spesielle programmer eller lignende, de kan komme ved pålogging etter dvalemodus, avlogging eller bare plutselig mens jeg surfer.

Noen programmer har sluttet å virke:

Dette oppdaget jeg ganske nettopp. Har mange spill installert på maskinen, men bare Skyrim er installert på SSD fordi det er mye loading på det. Det virker fremdeles, men flere andre spill og programmer som modder spill har sluttet å virke, spillene er installert på D disken, men programmene på C disken.

Forrige eier hadde også hatt noen blåskjermer på maskinen, men jeg oppdaterte noen drivere og programvarer til hovedkortet og da forsvant det stort sett, men blåskjermer har egentlig alltid dukket opp en skjelden gang.

Windows er vel installert 2-3 ganger, sist gang er ikke så veldig lenge siden så jeg tror ikke at Windows 7 er problemet. Pcen ble bygget i mars av forrige eier og alt ser veldig skikkelig og ryddig ut i kabinettet, det er altså godt mulig at det er en med peiling som har satt det sammen.

Specs er følgende:

Intel i7 2700k

32gb ram

Asus Maximus IV Extreme-Z

Crucial 128gb SSD

Husker ikke navnet på disk nr 2, den er iallefall 3TB

Cosmos 2 altforstort kabinett, det er noen USB porter som aldri blir brukt der

Siden det er hovedkort-drivere som har hatt innvirkning på hyppigheten av problemene, så mistenker jeg hovedkortet som synderen. Kan noen med erfaring på dette bekrefte/avkrefte dette?

Takker på forhånd for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørtes mistenkelig ut som at hovedkortet er synderen. Det kan være det er blitt utsatt for statisk elektrisitet. Husk selv om at et kabinett er ryddig, så er det ikke nødvendigvis bygget med riktig håndtering av statisk elektrisitet.

Jeg ville startet med å kjøre en memtest. Dette finner du her:

http://www.memtest.org/#downiso

Installer på en minnepenn eller CD, og boot fra dette mediumet. Kjør minimum til testen har passerdt 100% en gang. Dette kan ta fra en halvtime til ca en dag, avhengig av hastighet og mengde minne.

Så kan du sjekke systemfilene dine. Dette gjøres ved å åpne CMD med admin rettigheter (høyreklikk), og skriv kommandoen "sfc /scannow"

Det andre jeg ville gjort var å sjekke diskene dine for feil. Dette gjøres ved å åpne CMD med admin rettigheter (høyreklikk), og skriv kommandoen "chkdsk". For å teste andre disker, så er kommandoen "chkdsk d:" (d kolon) eller e: hvis disken er det, osv. Se spesielt etter bad sectors.

Sjekk at systemet har nok strøm, ved å måle hva maskinen trekker under maks load og sammenlign med effekten PSU skal kunn levere.

Sjekk om systemet får BSOD spesielt under mye load. Jeg liker å kjøre prime95 samtidig som heaven benchmark, for å oppnå mest mulig stress på CPU og GPU samtidig.

Har du overklokket noe som helst, så sett tilbake til stock og se om det hjelper. (Dette gjelder både CPU, GPU og RAM, samt andre klokkejusteringer som chipset o.l.)

Med tanke på at du har SSD, så lurer jeg på om du har optimalisert OS for det. (disabled spindown, enabled trim osv.) Det finnes mange guider for dette, og det er lurt å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...