Gå til innhold

Hvordan oppleve mest mulig land i Europa?

Cuber

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en gutt på 14år fra Bergen. Jeg er VELDIG glad i å reise. Jeg har som mål og komme gjennom alle landene i hele Europa. Men lurer på om det er noen buss/tog turer for ungdom eller voksen som kjører gjennom mange av de Europeiske landene. Har vært i disse:

Norge

Svergie

Danmark

England

Tyskland

Nederland

Østerike

Italia

Hellas

Tyrkia

USA (Amerkia)

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interrail er en billig måte å besøke mange steder på kort tid, men ellers er det ingen magiske triks som må til for å besøke mange land: mye penger og litt tid eller mye tid og litt penger. Hovedregelen er at lavere budsjett gir mer interessant reise.

De nærmeste årene er det nok mest aktuelt for trådstarter å reise sammen med opphavet, men det skader ikke å allerede nå legge opp en plan for hvordan en skal hanke inn tid og penger til egne eventyr om noen år. Som nordmann er det ikke vanskelig å ordne seg en tilværelse med mange og lange reiser, men det krever litt planlegging og forsakelse av noe komfort.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Interrail er en slags ilddåp for mange hvor de for første gang reiser ut i verden uten sikkerhetsnett. Det er mye å se og mange hyggelig folk du kan møte underveis, men det er også mange farer som lurer. Det er lurt å forberede seg litt, både på hvilke steder du har lyst til å se, hva du har lyst til å gjøer og se der og også hva du bør unngå. Wikitravel er et greit startpunkt som forteller om mye praktisk og de har for alle steder et kort avsnitt "Stay Safe" om spesielle farer på det stedet. Om du er klar over de mest kjente farene og styrer unna dem så slipper du få turen ødelagt.

http://wikitravel.org/en/Paris#Stay_safe

• Liker 1
Lenke til kommentar

Husker jeg leste denne idet toget ankom Sarajevo sent en natt, det var ikke måte på hvor ille enhver nyankommen turist ville bli svindlet, å i det hele tatt bevege seg utenfor stasjonsområdet var risikosport.

Vel ute av stasjonsbygget ble jeg ganske riktig kontaktet av en taxisjåfør, og da han hørte jeg var norsk ropte han bort til kollegen sin som svarte på kav nordnorsk. Fyren hadde vært flyktning i Mo i Rana under okkupasjonen, og et par øl senere hadde de grusomme svindlere ordnet gratis overnatting, mat, guiding og det meste annet.

... men greit å være litt på vakt, for all del.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er alltid en kalkulert risiko å bevege seg på områder som ikke er typiske turistområder.

I Russland ble jeg forfulgt av en gjeng med balltre i et boligområde, aner ikke hva de ville. Kanskje de bare lurte på hvem jeg var. Eller kanskje de skulle slå meg helseløs.

Noen ropte på russisk jeg reagerte ikke, fordi jeg antok det ikke var til meg, noen sekunder senere fikk jeg en stein i skuldra. Da oppdaget jeg at det sto en gjeng ungdommer, noen med balltre lengre opp i gata. Needless to say, jeg løp det jeg var god for.

Utover det så har begge turene jeg har hatt til Russland vært uten noen dramatikk.

Når sant skal sies så reiste vi sammen med noen russere begge gangene, og de har vært svært behjelpelig med å unngå en del kjipe situasjoner turister kan havne i.

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vel ute av stasjonsbygget ble jeg ganske riktig kontaktet av en taxisjåfør, og da han hørte jeg var norsk ropte han bort til kollegen sin som svarte på kav nordnorsk. Fyren hadde vært flyktning i Mo i Rana under okkupasjonen, og et par øl senere hadde de grusomme svindlere ordnet gratis overnatting, mat, guiding og det meste annet.

... men greit å være litt på vakt, for all del.

Ja, slik kan det også gå. Det finnes en mellomting mellom å tro alle er svindlere og å ikke ane noe om hvilke svindler som finnes.

Kommer man som turist til et område, ser ut som en turist, oppfører seg som en turist og går der hvor turister går så er det veldig stor sannynlighet for at man minst én gang kommer over noen som prøver seg på stedets vanlige turistsvindler på deg. Om man da plutselig kommer i noe som føles som en unaturlig og rar situasjon så er det greit å vite hva de antagelig vil prøve seg på.

På National geographic går det nå en serie som heter "Svindlerbyen" hvor en person med skjult kamera går rett inn i stedets kjente svindler for å vise hva som kan skje. Noen av situasjonene han havner i kan bli ganske dyre og farlige.

De aller fleste du treffer på er hyggelig og de fleste som reiser går det stort sett greit for, men en naiv "førstreisgutt" er det mange som vil prøve å tjene penger på. Det er derfor lurt å reise sammen med noen med mere erfaring første gang, og å reise flere sammen er uansett sikrere.

Endret av robertaas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Farene er helt reelle, ingen grunn til å forsøke å skjule det; selv om jeg bare har positive erfaringer med taxisjåførene er jeg fullt klar over at turistsvindel er en betydelig del av deres levebrød. Fra Istanbul til Beijing florerer det med folk som gjerne vil invitere med denne fremmede på bar (mot at du tar en ekstremt høy regning), russisk politi påstår en ikke har betalt turistskatt osv.

Lurt å være på vakt, men ikke la det ødelegge reisegleden. Kjente jeg en gang i Kina var så lei av svindlere, selgere og annet pakk at jeg ble på kanten til uhøflig og innesluttet, ikke bra å gå glipp av de mange positive møter som er der latent på grunn av skepsis og surmuling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Lurt å være på vakt, men ikke la det ødelegge reisegleden. Kjente jeg en gang i Kina var så lei av svindlere, selgere og annet pakk at jeg ble på kanten til uhøflig og innesluttet, ikke bra å gå glipp av de mange positive møter som er der latent på grunn av skepsis og surmuling.

Følte også det samme da jeg var i Shanghai. På East Nanjing Road ble jeg bokstavelig talt stoppet hver femte meter med de samme spørsmålene og tilbudene. De stod faktisk i kø for å si akkurat det samme til meg som personen forran dem som jeg akkurat hadde avvist. Jeg begynnte bare å overse alle kinesere som prøvde å kontakte meg, se en annen vei og eventuelt skifte retning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...