Gå til innhold

Razer Arctosa og menyknapper i Spotify linux mint

Anbefalte innlegg

Hei

Har testet linux mint i helga å vurderer og begynne å bruke det fast, alle spill jeg spiller fungerer utmerket å ellers flyter alt meget greit.

Men det er en liten detalj som holder meg tilbake, og det er at jeg ikke kan hoppe til neste sang med multimediatastene i spotify. Tastaturet er razer arctosa, noen som har noen ideer til hvordan jeg skal fikse dette?

Endret av Freestyle89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oki, i så fall kan du enten prøve dette programmet som muligens kan fikse det for deg. Dette gir litt annen funksjonalitet i tillegg.

En annet alternativ er å binde mediakeys manuelt og bruke dbus. Dbus er en systembuss hvor du kan sende kall til forskjellige programmer.

Usikker på hvor mye du kan om Linux so far så skriver det litt detaljert:

1. Naviger til hjemmemappen din indikert med ~

2. Vis skjulte filer med ctrl+h i din file manager (funker ikke dette så får du si ifra). Skjulte filer starter med et punktum (.)

3. Legg til/åpne en fil kalt .xbindkeysrc og legg til disse linjene:

"dbus-send --print-reply --dest=org.mpris.MediaPlayer2.spotify /org/mpris/MediaPlayer2 org.mpris.MediaPlayer2.Player.PlayPause"
XF86AudioPlay
"dbus-send --print-reply --dest=org.mpris.MediaPlayer2.spotify /org/mpris/MediaPlayer2 org.mpris.MediaPlayer2.Player.Stop"
XF86AudioStop
"dbus-send --print-reply --dest=org.mpris.MediaPlayer2.spotify /org/mpris/MediaPlayer2 org.mpris.MediaPlayer2.Player.Previous"
XF86AudioPrev
"dbus-send --print-reply --dest=org.mpris.MediaPlayer2.spotify /org/mpris/MediaPlayer2 org.mpris.MediaPlayer2.Player.Next"
XF86AudioNext

3.1 Alternativt bruk både programmet ovenfor og .xbindkeysrc:

"python ~/python-spotify.py -a playPause"
XF86AudioPlay
"python ~/python-spotify.py -a pause"
XF86AudioStop
"python ~/python-spotify.py -a previous"
XF86AudioPrev
"python ~/python-spotify.py -a next"
XF86AudioNext

4. Kjør instillingene ved å åpne en terminal og skriv xbindkeys

5. Test

5.1. Hvis det fungerte; legg til xbindkeys i en fil kalt .profile i hjemmemappen din

5.2. Test å restarte PCen din for å se om det startet ordentlig

Merk at dette sannsynligvis vil breake mediaknapper i andre programmer. Jeg har heller ikke testet noen av metodene selv. Du kan også selvsagt legge scriptet i en annen mappe.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...