Gå til innhold

Beste zoom-objektiv til Canon 600 D

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er på utkikk etter et zoom-objektiv til Canon 600 D og har da sett på Canon 17-55 f2.8, 28-70 f2.8 og 24-105 f4.

Hvilket av disse gir de beste bildene, vil i hovedsak ha et allround-objektiv i tillegg at det tar gode og skarpe portrett-bilder

Hva bruker du nå, og hvis det er 18-55 mm standardzoom - hva savner du. Går det på skarphet, lysstyrke, rekkevidde eller kanskje alt sammen? For portretter hvor senter av bildet gjerne er viktigst vil de fleste objektiver yte gansk bra, også en vanlig 18-55 IS så ikke forvent noen revolusjon der.

Hvis det er tynnere dybdeskarphet eller generelt bedre lysstyrke du vil ha blir det mer å hente. Personlig synes jeg 55 mm er litt lite for portretter og det gjør 17-55 F2.8 IS uaktuell for min del, og Tamon og Sigmas 17-50 F2.8 enn uaktuellere selv om alle disse er veldig gode objektiv hvis du er fornøyd med brennvidden.

Problemet (i hvert fall for min del) er å finne noe som går opp til 70/80mm med bra lysstyrke og som fortsatt dekker vidvinkel. Sigma har en 17-70mm F2.8-F4.0OS som ikke er så verst, men den får ikke superkarakterer. Canon 15-85 er anvendelig og skarp, men har dårligere lysstyrke.Jeg ville tatt en kikk på bildene du har tattog sett på hvor mye du bruker området under 24mm. Er det lite brukt er både 24-70 F2.8 og 24-105 F4 brukbare alternativ, men 24mm som vidvinkel på en 600D vil være litt trangt for en del fomål.

Lenke til kommentar

Hva vil du anbefale som et demobilde?

Helst der motivet dekker store deler av bildet, så man ikke har mye tomrom. Tatt med kamera på stativ og/eller kjapp nok lukkertid til å utelukke bevegelsesuskarphet. Og kopi av orginal, og 100% crop fra et sted nær senter (og hjørner for de veldig kresne). Legger man ut orginalbildet i full størrelse så slipper man jo selvsagt å tenke på 100%crop'en.

Og så er det jo greit å få med exifinfo og hvor forkus er satt så man har noe å forholde seg til når man ser dette.

Men nå har man heldigvis egnede sider for å sammenligne slikt om man virkelig skal gå i detaljene:

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx

Og der tilsier det at Sigma'en skal være ganske så skarp, noe jeg altså ikke syntes samsvarer med bildet som ble lagt ut.

Lenke til kommentar

Men nå har man heldigvis egnede sider for å sammenligne slikt om man virkelig skal gå i detaljene:

http://www.the-digit...mple-Crops.aspx

Det som er litt dumt - er at de fleste "testene" er utført med "gamle" kamerahus. De nyeste kamerahusene med ny og bedre teknologi gir bedre resultater med de samme "gamle" objektivene...

Det er mer begrensninger i hvordan vi som brukere håndterer "verktøyet" enn hva de faktisk yter....in the Real World.

Vi fotograferer ikke så mye "detaljer" til vanlig, og da er det plutselig mange objektiver som kan være fornuftig å velge, også fordi prisen er akseptabel for de fleste......

Tror jammen jeg må teste min Sigma 18-200mm DC OS HSM på en D600 om ikke så lenge... ;)

Edit: Glemte å nevne at OS/IS på normalzoom-objektiver antageligvis er den største tekniske revolusjonen for de fleste som fotograferer...

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Ville det ikke være en fordel med et FF objektiv på et FF hus istedet flageborg? Ja, du har jo DX modusen på D600, men da mister du samtidig halvparten av oppløsningen du kunne fått.

OS\IS\VR og VC og hva det nå ellers måtte hete rundt omkring er en flott oppfinnelse ja, men ser ofte at jeg deaktiverer det på egen optikk. Mest pga bruk av rask nok lukker til å fryse bevegelse i motivet \ kamerashake så ofte som mulig, men av og til er det ekstremt handy å ha.

Lenke til kommentar

Ville det ikke være en fordel med et FF objektiv på et FF hus istedet flageborg? Ja, du har jo DX modusen på D600, men da mister du samtidig halvparten av oppløsningen du kunne fått.

Ja, det er kombinasjonen med Nikon D600 og Sigma 50-500mm F4.5-6.3 APO OS HSM som frister...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...