Gå til innhold

Beste zoom-objektiv til Canon 600 D

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil du ha et lyssterkt ovjektiv, velger du 17-55 f/2.8 (eller tilsvarende fra tamron, som også har fått mye skryt). De to andre du nevner blir vel trange i den vide enden, hvis du ønsker større rekkevidde over lysstyrke, velger du EF-S15-85 f/3.5-5.6.

Hva er det du tar mest bilder av / hvilke situasjoner tar du de fleste bilder?

Lenke til kommentar

Vil du ha et lyssterkt ovjektiv, velger du 17-55 f/2.8 (eller tilsvarende fra tamron, som også har fått mye skryt). De to andre du nevner blir vel trange i den vide enden, hvis du ønsker større rekkevidde over lysstyrke, velger du EF-S15-85 f/3.5-5.6.

Hva er det du tar mest bilder av / hvilke situasjoner tar du de fleste bilder?

Tar mest portrett-bilder av mine barn, både hel og halv-figur

Lenke til kommentar

Da ville jeg ikke kjøpt et zoom-objektiv i det hele tatt, da ville jeg kjøpt en eller 2 fast-objektiver. F.eks 30+50mm eller 50+85mm.

Fastobjektiver gir bedre bildekvalitet, er mer lyssterke og gir finere "bokeh" - eller bakgrunnsuskarphet.

Helt uenig. Har selv Sigma 17-50 f/2.8 OS. Den er skarp som et fastobjektiv helt fra største blender og får fastoptikk til å virke begrenset og stusselig. Den har smal DOF for artistiske skudd og flott sirkulær bokeh. Og med billedstabilisatoren har man med seg et virtuelt stativ overalt. [email protected] innendørs gir fantastiske resultater. Får man folkene til å sitte i ro tar man skarpe bilder på 1/4 sekund og skaper magiske resultater som ingen fastoptikk klarer å gjenskape.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da ville jeg ikke kjøpt et zoom-objektiv i det hele tatt, da ville jeg kjøpt en eller 2 fast-objektiver. F.eks 30+50mm eller 50+85mm.

Fastobjektiver gir bedre bildekvalitet, er mer lyssterke og gir finere "bokeh" - eller bakgrunnsuskarphet.

Er delvis enig. Til portretter er fastoptikk helt klart å foretrekke, men generelt til å fotografere barn er en lyssterk zoom nesten nødvendig. Du får både Tamron 17-50 og en 50 eller 85mm for samme pris som Canon 17-55, hva som er mest aktuelt får den enkelte selv vurdere.

Tamron 17-50 kan anbefales, hadde ikke min gått i gulvet så tviler jeg sterkt på at jeg hadde byttet den ut, men nå når jeg har hatt Canon 17-55 en stund så kommer jeg ikke til å bytte tilbake....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv Sigma 17-50 f/2.8 OS. Den er skarp som et fastobjektiv helt fra største blender og får fastoptikk til å virke begrenset og stusselig. Den har smal DOF for artistiske skudd og flott sirkulær bokeh. Og med billedstabilisatoren har man med seg et virtuelt stativ overalt. [email protected] innendørs gir fantastiske resultater. Får man folkene til å sitte i ro tar man skarpe bilder på 1/4 sekund og skaper magiske resultater som ingen fastoptikk klarer å gjenskape.

Nja....den var vel "litt" drøy, men ellers må jeg si meg veldig positivt overrasket over det objektivet...etter en liten test.

Legger ved et "portrett-bilde" tatt med Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM

post-226353-0-97608300-1354618020_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Nja....den var vel "litt" drøy, men ellers må jeg si meg veldig positivt overrasket over det objektivet...etter en liten test.

Legger ved et "portrett-bilde" tatt med Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM

post-226353-0-97608300-1354618020_thumb.jpg

Nå har jeg bare 50mm f/1.8 å sammenligne med, så det er litt urettferdig ja. Sigmaen kjører ringer rundt denne. Men det jo klart at de dyre fastobjektivene som er skikkelig skarpe på de største blenderåpningene vil levere varene og vel så det. Men argumentet med å kjøpe fastoptikk for å få bedre billedkvalitet enn normalzoomen er helt meningsløst hos meg.

Lenke til kommentar

Skarphet? Syntes faktisk ikke det var særlig skarpt?! Men kunne vært interesant og sett en uredigert 100% crop av feks øyet på venstre side av bildet.

Tipsene ang å kjøpe en vidvinkelzoom(Tamron/Sigma) og 50mm f1.8 støttes selvsagt!

50mm får man nå til rett over 700,- og det er ingen upris! Billig nok til å ønske seg til jul for de aller fleste som har lyst på en :)

Lenke til kommentar

Hvis dette er en 100% crop undrer jeg på hvordan orginalbildet er og får bare mange spm om hvordan,hva og hvorfor du har tatt det slik og ikke gått nærmere motivet når du tok bildet... Hvordan ser orginalen ut da, mye som er kuttet bort regner jeg med...?

Syntes ikke dette bildet egner seg som et demobilde for hvor "god" Sigma'en skal være..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...