Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Nynorsk tentamen uten noe nynorsk undervisning?

Anbefalte innlegg

Hei!

Som tittelen sier, så skal klassen min ha nynorsk tentamen imorgen. Problemet er at vi har hatt minimalt med undervisning i det faget, kanskje 3-4 enkelt timer. Vi har ikke hatt noen innleveringer eller prøver, så det eneste karaktergrunnlaget lærer får for oss i dette faget er altså tentamen vi skal ha.

Jeg går i 3 klasse (påbyggning) på VGS, hadde også minimalt med nynorsk på ungdomsskolen.

Så det jeg lurer på, kan vi eventuelt nekte å ta tentamen og få mer undervisning før vi tar den. Hvordan er reglene på dette?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, tror ikke dere kan nekte. Tentamen er satt opp som en test på sluttkompetansen deres i faget, dvs. at de vil teste dere i de emnene dere har vært gjennom det skoleåret. Så i teorien skal de bare teste dere i de emnene dere har vært gjennom, men som vi alle vet, er ikke det tilfellet. Tror rett og slett du må ta det som det kommer.

Lenke til kommentar

Jeg vil si norske skoler generelt er utrolig dårlige på nynorskundervisning. Jeg vet ikke hvordan reglene er, men om jeg skulle skrevet en nynorsk tekst utifra det vi har lært på skolen hadde jeg ikke kunnet skrive noenting. Er helt utrolig at de forventer vi skal ha nynorsk tentamen/eksamen når vi ikke har noe undervisning i det. Idioti kalles det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, tror ikke dere kan nekte. Tentamen er satt opp som en test på sluttkompetansen deres i faget, dvs. at de vil teste dere i de emnene dere har vært gjennom det skoleåret. Så i teorien skal de bare teste dere i de emnene dere har vært gjennom, men som vi alle vet, er ikke det tilfellet. Tror rett og slett du må ta det som det kommer.

Takk for svar, er vel ikke så mye man kan gjøre med det, tenkte å ta en prat med rådgiver eller avdelingsleder om det. Så vi får se :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...