Gå til innhold

To laptoper bytte OS

Anbefalte innlegg

Hei, har seg slik at jeg har en laptop med Windows 7, og skal nå kjøpe en ny med Windows 8. Men ønsker at den pcen som kommer med Windows 8 skal ha Windows 7, og den med Windows 7 skal ha Windows 8. Med andre bytte om OSene.

Problemet er at de cdene som følger meg har haug av drivere og annet tull, og driverne til den ene pcen passer jo ikke til den andre.

Er det noe måte jeg kan bytte om Osene uten at Microsoft sier at det er ugyldig lisens?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke lov til å bruke lisensen som fulgte med én maskin, på en annen maskin.

Drivere er ikke noe problem, da Windows kan lastes ned gratis og lovlig fra Digital River.

Les hele tråden, særlig innlegget til Trainman: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1431630

Du får bruke det en stund, men så må du taste en gyldig lisenskode.

Sånn er i hvert fall Windows 7, jeg vet ikke med Windows 8.

Så de CD-platene med Windows + sponsede demoversjoner og drittvare som gjør PCen treg, kan du bare legge i en skuff. Skal du installere Windows, får du en raskere maskin ved å laste ned "rein" Windows fra Digital River.

Men da må du også selv passe på å installere drivere, for det er ikke alle drivere som følger med i Windows.

Drivere finner du på laptop-produsentens hjemmesider, gjerne under Support og Downloads.

Det er ikke lov å la to maskiner "bytte" operativsystem, siden Windows-lisensen kun gjelder for maskinen den ble levert med.

Alternativene er å være pirat, eller å kjøpe lisensene. Windows 8 er ikke dyrt. Usikker på om de har satt ned prisen på Windows 7 tilsvarende.

Lenke til kommentar
Har jo kjøpt begge lisensene,

Lisensene fulgte med maskinene, mener du?

Eller har du kjøpt Windows separat?

burde da være lov til å bytte om hvilken pc som skal ha hvilket OS.

Windows OEM-lisensen gjelder for den maskinen som den fulgte med. Ikke for en annen maskin, dessverre.

Men CD keyen står jo under pcen? Kan jeg ikke bare installere den med den?

Jeg har aldri prøvd, men det er ikke lov. Maskinen vil protestere om du prøver å taste en Asus-lisens på en HP-maskin, såvidt jeg forstår.

Jeg er usikker på hvor spesifikk den er. Om det går an hvis begge maskinene er samme merke, eller om de må ha identisk hardware. Jeg vet ikke.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...