Gå til innhold

Minolta Dimage A1 eller Canon EOS 300D ?

Anbefalte innlegg

Etter å ha grublet i 4 mnd, hadde bestemt meg for å kjøpe A1 når det ble lansert, men så kom EOS 300D.

Er nå blitt usikker på hva jeg skal velge. Kai Thon (digi.no) var svært begeistret for A1'et i test. (han vurderte selv å kjøpe et!).

Hva skal jeg velge?

Er det riktig å si at selv om A1'et kan ta skarpe bilder uten blitz med 1/15 s (bildestabilisator) kan 300D ta de omtrent de samme bildene ved å bruke ISO 800 uten blitz (siden det er lite bildestøy opp til ISO 800 for 300D'et).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg kjenner ingen av kameraene, men objektivene på

"kompakt"-kameraene er som oftest av ganske god kvalitet.

for å få samme kvalitet med dslr må du ut med litt penger for

et godt objektiv.

vet ikke hva lysstyrken på a1 er men den en vel rundt f2.0?

hvis du kjøper et objektiv til 300'en som er f1.4 og har IS (bildestabilisator), og kjører høyere iso (som 300d mest sannsynlig takler bedre enn a1 med hensyn til støy osv.) så vil du nok kunne overgå

a1 med glans.

Lenke til kommentar
Ikke noe problem å overgå bildene til A1 i det hele tatt med ett 300D,bare du har nok pæng til objektiver.........  :wink:  Men i stedet for A1 så tror jeg nok jeg ville sett på F828 som er på vei hvis du skal ha digital kompakt? Synes bildene til A1 har alt for mye støy,typisk Minolta..  :cry:

Har du en link til bilder fra A1 som du mener har mye støy?

Lenke til kommentar

Jeg ble heller ikke helt imponert over akkurat dette bilde. Dette er vel et generelt problem på kameraer med mye zoom, hvertfall har jeg erfart dette på mitt HP 850 (selv om dette ikke er i samme klassen). Har derimot sett endel eks. på helt glimrende resultater av A1 i andre settinger enn kveldsbilder. Sjekk forumet til dpreview hvis du er interessert.

Man må nok gå litt i tenkeboksen og virkelig finne ut av hva man vil ha. A1 er nok et av de beste valgene hvis du skal ha et kamera som har det meste (bortsett fra liten størrelse) til rundt 12.000,- Mens du kan få Canon 300D med 18-55 linsa til rundt 10.000,- Dvs. du har fortsatt 2.000,- oppspart til neste linse. Ingen ikkespeilreflekser kan slå 300D på høye ISO-verdier, og du er mer fleksibel, du har enda høyere oppløsning (selv om du muligens ikke trenger dette til daglig, men hvem vet).

Fordelen til A1 som evf-kamera er vel at du har all informasjon i søkeren og liveview i lcd-skjermen med histogram (også før bildet blir tatt). Bildestabilisatoren til A1 ser også utrolig bra ut. Derfor tror jeg at de som ikke er for proffe kanskje vil kunne ta bedre bilder med A1 enn 300D i enkelte situasjoner.

Det er et vanskelig valg og Sony har jo også 828 som burde taes med i vurderingen. Spm. er egentlig for meg: Har jeg egentlig råd til dette?

MvH Mads

Lenke til kommentar

Vurderer kameraer jeg også. Kommer hele tiden noe nytt. Har blitt litt glad i Canon. Nå har jeg en del utstyr til Canon fra før, Så det blir vel 300D på meg, men har man ingen linser fra før hadde kanskje valget stått på F828. Men disse er store kameraer. Skal jeg kjøpe kompaktkamera blir det nok Caonon G5 (eller S50)

Lenke til kommentar

For min del synes jeg muligheten for å bruke LCD-skjermen til å komponere bildet er en så verdifull funksjon at jeg synes det er vanskelig å velge et speilrefleks som mangler denne muligheten.

Er det noen som har noen kommentarer eller synspunkter til det?

Lenke til kommentar

Hva med å faktisk bruke søkeren til å komponere bildet? Det er jo en av fordelene med speilrefleks. Hva du ser i søkeren er hva du får på bildet. Eller er det det å holde kameraet på en armlengdes avstand dere liker? :roll:

CosworthPower: Magnesiumlegering. :wink: Det er mulig jeg leste litt raskt om bildekvaliteten, men jeg syntes det stod at bildekvaliteten var den samme bortsett fra litt mer støy når du bruker høy ISO?[/u]

Lenke til kommentar

Ja, det å kunne holde kameraet på en armlengdes avstand kan være veldig nyttig. Jeg har tatt bilder med analogt speilrefleks i mange år, og da er man begrenset til å holde kameraet "der øyet kommer til", dersom du ikke skal komponere bildet i blinde. Fotografering over en stor folkemengde er ett av mange aktuelle eksempler på hva som er vanskelig å få til skikkelig dersom man ikke kan benytte en LCD-skjerm til å komponere bildet.

Lenke til kommentar

Fotobutikken der jeg fremkaller film, hadde fått inn et eksemplar av A1.

Jeg var innom butikken på fredag og testet det litt:

- størrelsen var bra, ikke for stort

- rask autofokus

- øyesøkeren var ikke noe særlig, umulig å se om objekt i fokus, heller ikke lett med LCD skjermen. Å se etterpå om bildet som ble tatt var i fokus klarte bjeg heller ikke ved å bruke LCD-skjermen selv om jeg zoomet bildet opp, men vet ikke om jeg brukte zoomen max (8x).

For meg er det viktig å vite etterpå om jeg har et bilde som er i fokus, slik at jeg kan komme meg videre til neste motiv, og ikke må ta 10 bilder av samme scene for å være sikker. Dette tyder på at 300D er bedre for meg, regner med at jeg ser ganske greit i søkeren om objektet det er i fokus.

Pris for A1'et i butikken var ca. 12 300.-

Jeg har som nevnt bestillt 300D på nettet, og kommer i alle fall til å bruke det i 2 uker, og dersom jeg angrer returnere det innen 2 uker (benytte angrefristen på nettkjøp).

Det jeg håper er at jeg finner ut at jeg kan få like sterke farger ut av 300D'et som de billigere point and shot digitalkameraene.

Skulle gjerne hatt et plug-in filter til Photoshop som konverter 300D bildene til samme fargegjengivning som f.eks Canon G5. Noen som tror jeg kan finne noe slikt?

Lenke til kommentar

Du er vel klar over at 2 ukers angrefrist ikke er det samme som to ukers prøvetid? :-? Hvis du må prøve kameraet først, så løp tilbake til fotobutikken igjen!

Når det gjelder plugin til Photoshop, så hjelper det mye med en rask autolevels, og kanskje en svak unsharp mask. Hvis du da ikke like godt lærer deg å fikse fargene manuelt med curves/levels.. :wink:

Lenke til kommentar
Du er vel klar over at 2 ukers angrefrist ikke er det samme som to ukers prøvetid?  :-? Hvis du må prøve kameraet først, så løp tilbake til fotobutikken igjen!

:wink:

Fra angrefristloven;

§ 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten

Angreretten gjelder ikke

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side

B) varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake

c) varer som raskt forringes fysisk.

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg kan angreretten ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen. Opplysning om at angreretten bortfaller skal framgå klart og tydelig på selve forseglingen.

Jeg vil tro det er fullt lovlig å prøve kameraet i 2 uker, og dersom en produktet ikke svarer til mine forventninger returnere det i tilnærmet samme stand. Jeg har ikke tenkt å ta 300D'et med meg på stranden... Det er jo litt av poenget med postordre, du kan ikke vite hva du får før pakken er åpnet. Dette poenget er vel en av ulempe for nettbutikkene, sammenlignet med vanlige butikker.

Lurer hva nettbutikkene gjør med returnerte varer, tipper de selger de selger samme varen til en annen for full pris, det er jo betenkelig. Vet at Elkjøp selger returnerte varer som B-varer til reduserte priser, det er jo mer ærlig.

Lenke til kommentar
Jeg vil tro det er fullt lovlig å prøve kameraet i 2 uker, og dersom en produktet ikke svarer til mine forventninger returnere det i tilnærmet samme stand.

Jada. Det er lovlig.

Men som du selv skriver:

Lurer hva nettbutikkene gjør med returnerte varer, tipper de selger de selger samme varen til en annen for full pris, det er jo betenkelig.

Enten får nettbutikkene et økonomisk tap, eller mer sannsynlig betaler neste kunde fullpris for en vare som bare er "tilnærmet ny stand". Du ser det som betenkelig at butikker selger "bruktvarer" til nypris, men du ser ikke noe galt i at du selv står for forringelsen av varene ved å fullt utnytte de 14 dagene som "prøvetid"?

Hvis du mener at du må prøve en vare før du kjøper den, så bør du gjøre det i en butikk, der de ofte har utstillings/demo modeller. Så får du heller si du skal "tenke litt på det", før du bestiller billigere fra nettet... :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...