Gå til innhold

Geologi-landformer skapt ved siste istid(Weichel)

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg studerer geofag om dagen og føler jeg har ganske god orden på pensumet, men ett sted jeg sliter veldig med å få klarhet er akuratt i hvilke landformer som ble skapt under siste istid, og hvilke vi hadde fra før.

Slik jeg har forstått det er det i hovedsak snakk om avsetningslandformer som morener og trasportert materiale og at breen har erodert V-daler til U-daler og fjorder, og i det hele tatt gravd ut og formet allerede eksisterende landformer. Om noen har en bedre definisjon av hvor skillet mellom landformer fra siste istid og eldre landformer går ville jeg blitt veldig takknemmelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Is bryter bare ned landskapet og flater det ut. Is sklir oppe på og skurer landskapet under. Topper blir lavere og rundere, daler blir bredere og rundere. Svært høye topper blir stående fordi isen ikke presses over, men deler seg og går rundt toppen. Det utskurte materialet blir liggende der isen smelter, det vil som oftest si der isen møter havet. Moreneområdene ligger derfor stort sett i lavlandet og helt ute ved kysten, enten dagens kyst eller datidens kyst.

Så der det i dag er fjell, var det antagelig høyere og kvassere fjell før istiden. Og der det ligger morenegrus i dag kan det ha vært hav eller en fjord før istiden. Dagens leireavsettinger tyder på at dette området lå under havnivået, og at dette altså var sjøbunn under istiden.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding. Jeg har relativt god kontroll på landformene og hvordan de skapes. Det jeg sliter med å få helt kontroll på er hvilke landformer som ble dannet i løpet av siste istid, og hvilke som er eldre. Etter å ha gått gjennom det jeg har liggende av litteratur virker det for meg som store deler av landformene er relativt gamle og at det i siste istid ble bearbeidet videre ned i forhold til perioden før siste istid. Likevel har jeg problemer med å skulle kunne si sikkert hvilke landformer som stammer fra akuratt Weichel. Virker på meg som det blir en tolkning fra sted til sted og at man jevnt over kan si at landformene som er erodert skjeldent er så nye som siste istid men at landskapet likevell så anderledes ut får innlandsisen og senere breen fikk erodert videre. Morenerygger og eskere blir sånn sett litt greiere med tanke på utberedelse i gitte perioder.

Om du har noen tommelfingerregel for hvilke former som i større grad stammer fra siste istid og hva som er eldre setter jeg pris på det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...