Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Erstatning av dør mot stue

Anbefalte innlegg

Godagen.

Mangler en dør inn mot stuen. Da det begynner å bli kaldt ute, hadde det vært greit å ha noe i åpningen så det ikke blir så mye varmetap. Det er ikke standard mål i karmen, så kan ikke bare gå å kjøpe en dør. Noen som har bra tips til dette "problemet"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor stor er åpningen?

En standard dør er 890 x 2090 mm.

er utdannet byggmester så jeg kan nok hjelpe deg..

Ustandardiserte dører koster gjerne en god del, så det hele er et spørsmål om hvor mye du vil bruke.

Er åpningen ganske stor så kan en dobbeltdør være tingen.

Endret av Alu-Tech
Lenke til kommentar

Hvor stor er åpningen?

En standard dør er 890 x 2090 mm.

er utdannet byggmester så jeg kan nok hjelpe deg..

Ustandardiserte dører koster gjerne en god del, så det hele er et spørsmål om hvor mye du vil bruke.

Er åpningen ganske stor så kan en dobbeltdør være tingen.

213*90 cm får jeg på denne ramma. Tror det blir veldig dyrt å få spesiallaget en ramme og dør.

Lenke til kommentar

Da går det fint med en standard dør siden du trenger litt plass rundt karmen. Listene vil dekke glippene.

Det du da gjør er å bestille en innerdør på 890 x 2090 mm som er det samme som 90x210cm

Kansje en slik dør som denne?

post-102329-0-67208500-1354480611_thumb.jpg

Du kan også få tak i utforinger. Prøv å få tak i 2 lengder på henholdsvis 2m og

3m for å spare materialer. Da har du nok til hele døren.

lister til begge sider. Da kan du prøve å finne lengder som går opp i for eksempel 2,2m og 1,1m = 3,3m. Siden du må betale for det du ikke trenger også.

Litt fugeskum eller kiler og lange skruer på ca 100mm.

du må selvfølgelig rive belistning og utforingen som er nå.

Vist du trenger flere råd så bare post.

Ha en fin jobb :thumbup:

Bare pass på fingrer og andre utskikkende deler som kan komme i klem..

Endret av Alu-Tech
Lenke til kommentar

Takk for veldig bra tips Alu-Tech. Jeg har ti tommeltotter, så har ingen mulighet til å utføre en slik jobb selv. Vet du ca hva dør(på bildet) og tilbehør som du beskriver vil komme på? Antar jeg vil finne nesten alt av dette på frks Maxbo.

Har du "ti tommeltotter", så overlat innsettingen til en fagmann, eller til en bekjent som har innsatt dører før.

Lenke til kommentar

213*90 cm får jeg på denne ramma. Tror det blir veldig dyrt å få spesiallaget en ramme og dør.

Hvis bredden er minst 900 mm og sidestykkene er i lodd, er det ikke behov for å rive eksisterende foringer. Men det blir litt plunder, med ordinære kiler. Editt: De blir jo teoretisk bare ca 5 mm. :)

Så anbefaler egnede kramskruer, med påmontert gjengeskive (sylinderformet skive, med utvendige gjenger og dim, er ca 14 mm). Forboring med 14 mm spesialbor. Så skrues skruen inn, med en spessialnøkkel. Da kan du vekselvis skru på skruen, som går inn i festepunkete og skiven i kamstykket. Da trengs ikke oridnære kiler, på sidekramene. Hjelpe kiler, kan da midletidig festes kun i toppen. Men verktøy og bor er dyre, så kontakt en fagmann som har utstyret.

Har montert mange dører, med disse skruene. Litt dyre i bruk for inv, dører. Men i et slikt tilfelle, er det ok. Og anbefales spessielt, for ytterdører og andre tunge dører. Minder justering kan også foretaes (uten å løsne listverk), i ettertid. Vel og merke, med omtalt t-nøkkel.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo om det skal gjøres riktig rent fagelig, eller petter smart metoden.

Men jobber du i et Mesterfirma, så tar du å river alt vekk og lager en pen og ordentlig avsluttning som du kan stå for selv. (yrkesstolthet).

Det er dessuten mye lettere å eventuelt isolere ordentelig vist du kommer helt ut til åpningen. Antagelig er det plugger inne i veggen for å få feste til en dør.

Har selv gjordt det mange steder, og har ALDRI sett det bli gjordt på den måten du anbefaler, at en ikke river eksisterende løsning for å lappe inn en ny løsning..

Du får studere litt Byggforsk...

Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo om det skal gjøres riktig rent fagelig, eller petter smart metoden.

Men jobber du i et Mesterfirma, så tar du å river alt vekk og lager en pen og ordentlig avsluttning som du kan stå for selv. (yrkesstolthet).

Det er dessuten mye lettere å eventuelt isolere ordentelig vist du kommer helt ut til åpningen. Antagelig er det plugger inne i veggen for å få feste til en dør.

Har selv gjordt det mange steder, og har ALDRI sett det bli gjordt på den måten du anbefaler, at en ikke river eksisterende løsning for å lappe inn en ny løsning..

Du får studere litt Byggforsk...

Tror du burde tenke deg om litt, før du svarer andre fagfolk. Men det er også lov til å være uening i metode. Jeg har foreslått en rask og enkel metode, som benyttes ved bl.a. rehablitering. Tror vel du mangler, noe erfaring. Og at ikke DU har gjordt noe annet, enn det som står i byggforsk katalogen, viser bare at du mangler erfaring. :)

Ingen grunn til å rive foringer, hvis sideforingene er i lodd og målene er som jeg har nevnt. Det eneste som rives, er da gririktene på den ene siden, av veggen. Og så benyttes det bredere girikter, for å dekke over. Så får han en like pen tilpassning som ved din løsning. På andre siden (der giriktene ikke rives, benyttes tilpasset feielist. Klart at dytting blir plundrete, men hvis det ytre rommet er isolert, er det også unødig å dytte de 5 mm, på siden. Begge rom er temperert og 5 mm "kuldebro" her er ikke noe problem. Og om en ønsker, kan en også dytte. Over isoleres det.

Jeg har hatt og benyttet "Byggforsk" katalogen siden 1990. Og begynte som tømer 1972. Er i dag også bygningsingeniør.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Vel, har nesten bare jobbet med gammelt. Men har aldri vært borti din løsning i løpet av 20 år.. Men vist det er i et værneværdig hus så er det selvfølgelig bestemmelser i hvor mye som kan fjernes. Men for å gjøre det enkelt, så er jeg enig med deg.

Uansett er det jo baltazbot som skal få jobben gjort, så han får gjøre det på den måten han vil selv. Det er uansett byggherren som bestemmer til slutt.

Og det er flere løsninger.

Blir han fornøyd, så OK.

Lenke til kommentar

Hei TS!

Jeg forstørret nå bildet. (Burde gjordt det med en gang, stolte litt for mye på deg)

Og ser da, at det er en dørkarm, i åpningen! Så der, har det tidligere vært en dør. Hengslene er tatt vekk og bare malt over der hengslene har sittet, uten å felle inn treverk (eller lettvindt metoden, med å sparkle over).

Så det eneste du mangler er dørbladet og hengslene! Så finner du det i huset, er det bare å montere dørbladet. Finner du det ikke, avventer etter et brukbar dør/dørblad, med samme mål. Da slipper du lett unna, kanskje noe bearbeiding av dørbladet. Ellers så kan du kjøpe et nytt dørblad. Men vær litt mer nøyaktig med målingen da, for din måling stemmer ikke, hvis det er en standard dør. Og alt tyder på det.

Lenke til kommentar

Tok en ny, og mer nøyaktig måling her. Ser ut til at innvendig karm (der dørbladet passer inn) er 90* 210 cm. Betyr dette at jeg kan finne noe på finn.no med disse målene? Spørsmålet er jo om hengslene bil passe,har jeg venstre eller høyrevendte henglser her?

Lenke til kommentar

Tok en ny, og mer nøyaktig måling her. Ser ut til at innvendig karm (der dørbladet passer inn) er 90* 210 cm. Betyr dette at jeg kan finne noe på finn.no med disse målene? Spørsmålet er jo om hengslene bil passe,har jeg venstre eller høyrevendte henglser her?

Hvis målene dine er riktig, så er det ikke en standard dør! Og da kan det by på problemer, med å skaffe riktig dørblad. Dvs. uten modifisering og tilpassning på både bredde/høyde og hengsling.

Standard dørerblad, har en bredde på ca. 7,5 cm, under totalbredden på karmen. Kan varriere noe fra fabrikat til fabrikat. Så en dør med bredde på 9 dm (måler ca. 895 mm) og da er dørbladet ca. 825 mm. På gamle dører vinduer, var gjerne utv. karmbredde/høyde 85 cm, 95 cm, o.s.v. Men det var også mange mindre trevarefabrikker, som leverte det folk ønsket.

Men når du måler må du være mer nøyaktig, ta med millimeter også. Og bruk en tommestokk. Så ta eksakte mål og oppgi de her. Kanskje noe andre her har et tips, hvor du får tak i en dør med spessial bredde/høyde og som er høyrehengslet. Men dette kan bli litt mer komplisert, hvis du ikke finner rett dørblad og hvor det er brukt samme type hengsler. Da trenger du en fagmann.

En fagmann kan også tilpasse en dør, som er litt for stor. (Jeg har gjort det flere ganger) Og hvis du/dere ikke finner ut av hvilke hengsler som er brukt, må det bare benyttes større hengsler og tilpasse, i karm og dør. Og sansynlig for (muligens nytt) beslag (i karm) der låsbolt/bolt går inn. Du får undersøke litt.

Men det kan lønne seg å kjøpe en ny dør, med karm og rive den gamle karmen. Bakdelen er at du må også trolig bytte de brede foringene. Da kan det bli plunder og heft der. En rutinert fagmann vurderer dette bedre på stedet, enn via nettet.

Lenke til kommentar

TS!

Da du ikke kjenner til, at det har vært et dørblad der tidligere, trekker jeg konklusjonen, at enten eier ikke du boligen, eller så har du kjøpt en "eldre" leilighet/bolig. Leier du, så sjekk med eier.

Undersøk om dørbladet finnes i huset, bod, loft, o.l.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Jeg eier leiligheten, men de orginale dører ble kastet for noen år siden. Helt tragisk. Lå en haug av dem på loftet. Vurderer å kjøpe en dør med mål 90*210 på finn.no, å flikke det til litt. Hengsler skal jeg på et vis klare å få kjøpt å skrudd på. Blir et spennende prosjekt. Å få en fagmann til å bytte ut karm og ny dør vil koste meg rundt 12.000 kroner. Det er ikke aktuelt.

norkarsk: Takk for tips, kan godt være et pledd er løsningen, ivertfall den billigste. Men usikker på om dette holder "kulda" fra gangen ute. Må vel ha en dør til for å stenge kaldluften.

Lenke til kommentar

Ut fra målene følger ikke døra dagens standard, og ut fra bildene er ikke hengslene etter dagens standard. Så man skal leite litt og ha flaks for å finne noe som passer rett inn.

Hvis man er villig til å betale, kan løsningen være å gå på byggevarehuset med bilder og mål, og spørre dem både hvilken dør + karm de anbefaler, og også om de kan skaffe kontakt med en snekker for å montere. Arbeidet vil gjerne koste mer enn selve døra + ny karm med dagens standard + foringer og lister for snap-in-hengsler, men om resultatet blir bra så er det en jobb man har glede av så lenge man bor der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...