b_torivar Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Jeg er en person som er avhengig av musikk (mp3) og ikke takler de gamle høytalerne. Jeg ønsker å få tips om nytt lydkort og høyttaler anlegg. takk Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Lydkort Kjøp et eksternt lydkort. For eksempel dette. En PC er ikke noe ideelt miljø for analoge signaler. Ved å flytte den analoge lyddelen langt ut av kabinettet har du bedre sjanse for å få en kurant lydgjengivelse. Jeg har ikke selv prøvd dett lyd-"kortet", og jeg vil tro at en enda bedre løsning vil være et internt lydkort med digitalutgang + en ekstern d/a-konverter. Eventuelt en forsterker med innebygd d/a-konverter. Dette blir imidlertid en ganske dyr løsning. "Høyttaleranlegg" Uansett hva andre måtte finne på å skrive/si; ferdige "datahøyttalere" er ikke godt egnet for musikkgjengivelse. Dyrere systemer (>2-3000,-) kan gi deg masse lyd og kanaler og funker greit nok til film, spill og bakgrunnsmusikk. Imidlertid vil et par vanlige hifihøyttalere og en god forsterker gi deg MYE bedre gjengivelse av musikk. Hvis du primært skal høre musikk i to kanaler er det idioti å kjøpe et femkanals hjemmeunderholdningssystem. La oss begynne med forsterkeren. NAD er tradisjonelt kjent for å bygge billige forsterkere med god musikkformidlingsevne. NAD C320BEE vil være et godt utgangspunkt. Hvis dette blir for dyrt kan muligens Cambridge A300 fungere. Cambridge er også kjent for å lage gode produkter til en billig penge. Har du litt mere gull å legge i dette vil jeg også fremheve Harman/Kardon HK 670 Harman/Kardon har tradisjonelt masse muskler og engasjerende spillestil. Jeg liker det slik, ikke sikkert du gjør det. I denne prisklassen og oppover blir det stadig flere muligheter. Sjekk med ditt lokale HiFiasyl... Så var det høyttalere. Engelske B&W er kjent og respektert som seriøse musikkformidlere. B&W DM601 S3 er et meget godt valg. Hvis du synes dette blir for dyrt kan eventuelt Dali 1001 eller Tannoy mX1-M være kandidater. Av disse er nok Tanoyen den beste, eller ihvertfall den mest siviliserte. Dalis billigere høyttalere er gjerne litt "rufsete" lydmessig. Mange liker det slik. Til slutt Siden du ikke har angitt noen prisramme eller musikalske presferanser blir jo dette ganske generelt. Og hvis du har et budsjett på 2000,- kan du enten glemme alt jeg har skrevet og kjøpe Audigy2 + pchøyttalere for resten, eller kaste deg over bruktmarkedet. Lenke til kommentar
arela Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Går ut ifra atdet ikke er MP3 du vil spille! Mitt tips! Lyd kjøper du ikke på databutikk. Se på f.eks Procom.no ol Det er for tiden mulig å få seg billige og bra aktive studiomonitorer. De gir en flat lyd i hele registret. Når det gjelder lydkort, finnes mange gode Det hele er vel et spørsmål om hva du skal bruke det til. Selv bruker jeg Creamware, de har meget bra a/d og d/a convertere. Du må også se hva slags tilkoplinger du trenger. Enig med dostojevski om at det kan være en fordel "breakout boks", men jeg klarer ikke å høre forskjell på det jeg lager med og uten. PS Skal du over på flerkanal utstyr (5.1) så må su huske på at windows flerkanal filer (5.1 wavefiler) IKKE ER DET SAMME SOM Dolby AC3 (5.1) Dolby AC3 (og DTS) er wavefiler med en strøm på ca 9 MB i sekundet, mens windowsstandardene er på opp til 640KB i sekundet. Dvs at du på et surround anlegg for pc, spiller "litt" av musikken. lykke til Lenke til kommentar
OBServer Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 Går ut ifra atdet ikke er MP3 du vil spille! Jeg tror det er endel som sterkt overvurderer egen hørsel og blir styrt av placebo. Vet ikke om det gjelder deg, men jeg er så lei av å lese sånne argumenter. Høres ut som om alt over et gammelt integrert lydkort er overkill for MP3. Lenke til kommentar
Sandiz Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 Hmm vurdert å kjøpe et sinsvakt bra headset og lydkort + heaphone amp? spørs jo hvor mye penger du hadde tenkt til å bruke da men jeg vet at jeg ville kjøpt meg noe skikkelige "cans" med en amp Lenke til kommentar
mandela Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 lurer selv på å kjøpe m-audio's billigste usb kort (kun digital + analog ut), har selv et anlegg som jeg er utrolig godt fornøyd med (budsjett-klasse, mission 780 høytalere (elsker mission) og arcam alpha 8 forsterker) har all musikk rippet med EAC, alt preset standard. Meget bra lyd, tross noe støy fra utgangen på min bærbare pc (dell500m, stigmatel lyd) lurer på om all støyen forsvinner med usb kort. har lest flere anmeldelser på nettet hvor folk faktisk klager på støyende usb lydkort (inkludert m-audio's), vet ikke om det er generelt eller enkelttilfeller. har foreløpig ikke fått noen svar her på forumet på min forespørsel om erfaringer på det m-audio kortet jeg nevner.. Lenke til kommentar
arela Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 Neida OBServer, det jeg sier (mener) er: Skal du høre på mye musikk (lytte), så kan jeg ikke skjønne at en ikke skal strekke seg etter kvalitet også når det gjelder PC musikk, slik man gjør på stua. Når det snakkes om stuehøytalere på dette forum, så er det ikke 500,- kroners høytalere det snakkes om. Kvalitet koster, selv om det naturligvis ikke er en regel uten unntak. Da jeg spiller mye musikk på PC'en, så er det klart jeg vil ha tilnærmet samme kvalitet som i stua. Heraldo, sjekk på hjemmesida deres. Vet lite om kvaliteten på dette USB-kort, men sjekk ut: http://www.midiman.com/support/faq.php Det skal også være et forum for M-audio Lenke til kommentar
OBServer Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 @arela: Da er vi enige da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå