Anonym259235 Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 Jeg fikk et gavekort på vin fra Amazon på 60 pund. Derfor har jeg noen spørsmål før jeg går til kjøp. Må man betale toll for vin? Hvilke avgifter får man ellers? Hvis jeg bruker gavekortet, slik at prisen går ned til langt under 200 kroner, eller til og med til 0, da spiller jeg det tullet med 200-kroners grensen? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 Alle varer som importeres til Norge er i utgangspunktet avgiftspliktige, det vil si at du må betale en merverdiavgift på 25 prosent. Merverdiavgift skal betales selv om varen er tollfri eller fri for særavgift. For enkelte varer må du nemlig også betale særavgift. Dette gjelder blant annet alkohol/etanol, tobakk, sukker, sjokolade, båtmotorer og oljeprodukter. Sendinger fra utlandet med verdi (eksklusiv frakt- og forsikringskostnader) inntil 200 kroner (med unntak av alkoholholdige drikkevarer og tobakkvarer) er fritatt for merverdiavgift. Gavesender fra privatpersoner fra utlandet med en verdi inntil 1000 kr, så dette gjelder ikke Amazon i dette tilfellet. Bøker - uansett verdi - som importeres av privatpersoner til eget bruk, er også fritatt for merverdiavgift. Med andre ord, skal du bruke 60 pund uten ekstra avgifter bør du dele dette opp i flere sendinger. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=256067&epslanguage=no&parentid=44773For det første er det dårlig forumskikk å plagiere artikler fra nettsider, når du siterer så bør du alltid oppgi kilden. For det andre så har du ikke lest teksten du har kopiert når du gir praktiske råd. Det er ingen nedre grense for alkoholholdig drikke, der må avgifter alltid betales. Det har altså ingen hensikt å dele opp bestillingen. Med andre ord: Les det du svarer på, les kildene dine, angi kilder når du kopierer dem, og prøv å tenke deg om en halv gang før du svarer på slike tråder. Til trådstarter: For å finne totalprisen må du legge sammen kjøpesum, fraktpris og alkoholavgifter, multiplisere med 1,25 (moms) og så legge til fortollingsgebyr (og trekke fra kjøpesummen igjen, for den har du allerede betalt til butikken). Sistnevnte varierer etter fraktfører. Alkoholavgiftene beregnes med en grunnsats (per 2012 på 4,38 kroner, foreslått økt til 4,46 i 2013) som du ganger med volumprosent og liter. For en flaske vin med volumprosent på 13 vil du i 2012 betale 4,38*13*0,75= 42,71 kroner i alkoholavgift. Dessuten tror jeg det er noen kroner i avgift per flaske, altså emballasjeavgift. Dersom du kjøper 3 flasker med 13% alkohol, til 20 euro stykket, med gratis frakt, så betaler du dermed (450 kroner+128 kroner(alkoholavgift, har ikke lagt til evt. emballasjeavgift))*1,25 + 125 (fortollingsgebyr) - 450 = 397,50 i avgifter. Jo flere flasker, jo mer betaler du i alkoholavgift, da denne er volumbasert. ** Jeg er ingen ekspert, og det kan påløpe andre avgifter enn jeg er klar over her, men dette er det jeg kjapt klarte å finne på tollvesenets sider. Satsene finner du her: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=256067&epslanguage=no&parentid=44773 Beregningsmåte her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/nouer/2007/nou-2007-8/8/3/1.html?id=478083 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 (endret) Greit det, Herr Brun. Du gir god informasjon om hvor mye det koster å kjøpe vare med særavgift, men når det gjelder varer uten særavgifter stemmer det allikevel at man kan handle for hele gavekortet uten å måtte betale en krone i gebyr så lenge man holder seg under grensen på 200 kr, og deler opp bestillingene heretter. Det blir ikke sagt at TS kun er interessert i å bestille vin. Når det står at sendinger fra utlandet inntil 200 kroner er fritatt for MVA, med unntak av alkoholholdige drikkevarer mente jeg selvfølgelig at disse er avgiftspliktige, uansett pris. Dessuten vil det være naturlig å opplyse om hvordan grensen inntil 200 kr fungerer når TS spør om hvordan man slipper dette "tullet". Endret 3. desember 2012 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå