Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Få tak i billig kondensator


Leo_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, hva skal du med en kondensator?? Har du stereo fra steinalderen??

 

BTW, hvordan i all verden skal du få de subene til å spille ned i 15hz? Kommer til å bunne spolen i magneten før du når noe særlig opp i lyd med en så lavt tunet kasse til de elementene. Men du har kanskje regnet på det med elementenes T/S parametre slik at du har sett at det skal gå bra? Kan du forklare disse skråveggene du har inni kassa for oss?

 

Alle skruene du har brukt er også helt bortkastet, men du hadde kanskje litt for mange av dem??

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

Det var da veldig hvor negativ man skulle være :huh:

 

http://bsbildeler.no/?pno=167340

789,- for en farad.

 

Ja, jeg høres kanskje litt nagativ ut her, men hvis du leser mellom linjene, og tenker at han kanskje IKKE har regnet ut dette til de spesifike elementene, da blir det jo helt feil. Så nå kanskje han har fått noe å tenke på som han ikke var klar over.... Og kondensator på nådagens forsterkere er bare bortkastede penger, det burde de fleste snart ha skjønt ;)

Lenke til kommentar

_tHokA_: Takker for tips om kondensator, den der ser ut til å være langt opp i riktig gate.

 

cossiemk1: Ja, forsterkeren jeg bruker er omentrent fra steinalderen. Den kjøres forholdsvis hardt fordi den nå er brokobla i 2 ohms last. Dette synes veldig godt på resten av bilens forbrukere. Batteri og dynamo reagerer på langt nær raskt nok til å holde gjevn spenning selv om det totale kontinuelige strømtrekket ikke er uoverkommelig. Lys flimrer og indikert spenning i instrumentpanelet varierer fra 14V ned til 12,5V (reell spenning er dog noe høyere) Hvordan jeg skal få oppsettet til å spille ned i 15Hz tror jeg ikke jeg trenger å forklare deg ;) Med tonegenerator opplever jeg at oppsettet ruller kraftigst av mellom 13 og 15Hz.

 

Prosjektet har to hovedelementer: Det skal ikke koste nevneværdig, ble slengt sammen av div. stæsj jeg hadde liggende, og det skal ha visse egenskaper, som for noen virker umulige ;)

 

I realiteten ble sluttresultatet faktisk AKKURAT som beregnet, og da strengt tatt noe bedre enn forventet. Du finner subber som spiller vanvittig mye høyere omentrent i vær eneste rånebil i landet, men jeg fikk det jeg etterstrebet. Jeg fikk en subløsning som spiller etter MITT hjerte, LANGT NED. 20Hz oppleves akustisk, 15Hz oppleves og jeg føler at det spiller med en fylde som gir en meget pen klang i instrumenter som f.eks basstrommer (som ellers ofte høres ut som den berømmelige kjeppen på pappeska).

 

Alt i alt er jeg strålende fornøyd med resultatet. Subbene spiller pent med egenskaper som i utgangspunktet ikke virker lovende. Jeg har hørt disse subbene i separate lukkede kasser på en noe mindre forsterker og det hørtes rett og slett ikke bra ut. Her fikk jeg da muligheten til å leke meg relativt kostnadsfritt, jeg fikk testet ut min helt egne løsning og fikk bekreftet at mine beregninger holdt vann. Totalt sett en uforbeholden suksess.

 

Denne bilen har nok ikke så lenge igjen før den skal på den evige landevei, så jeg kommer ikke til å jobbe nevneverdig med å få pressa inn et skikkelig frontsett i de desverre noe astmatiske dørene. Det blir nok i den neste bilen (som blir rimelig lik, bare med et par sylindre ekstra). Glatting av spenning ser jeg likevel behov for, uansett hvilken frosk komponentene sitter i.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Forsterkeren ja... En god gammel JBL GTS600. Den sliter noe med overoppheting etter rundt 45min kraftig bruk. Den tar seg en pause når overflatetemperaturen passerer 80 grader. Det problemet blir antagelig løst ved å legge et plexilokk over forsterkerbrønnen og sette inn et par vifter (som jeg har nok av liggende). Liggende passive kjøleribber blir alt for dårlig i et ellers dårlig ventilert rom.

Lenke til kommentar

Da høres det ut som du har kontroll på det du driver med, og det liker vi.... Har en 3 farad kondensator liggende i garasjen som du kan få for en hundrelapp + evt frakt. Den er ikke pen å se på da den en gang var innkapslet i noe plastdeksler osv, med display på toppen. Dette plastdekselet er fjernet da det var smeltet (bilbrann) men displayet sitter fortsatt der.

 

Fant ut noe litt artig her nå. Regner med du er Leo inne på FMCN også, og da har vi litt til felles foruten stereointeressen.

1. Jeg er også fordmann.

2. Jeg har en IS-Turbo

3. Jeg har bursdag på samme dag som deg :)

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

Joda, samme kar her ja, vi har vel diskutert et par ganger tidligere også tror jeg. IST'en har jeg enda, den står for tiden hos broren min for rustsveising og forsterkninger. Forhåpentligvis er den up and running en gang i løpet av 2013 og da går jeg muligens i gang med å få effektøkningen inn i vognkortet, med minimale referanser til Cosworth.

Morsom kuriositet at vi har bursdag på samme dag.

Lenke til kommentar

Skråveggene ja, de glemte jeg. Faktisk er det mange skrå vegger der og det er ikke tilfeldig. "Ryggen" følger seteryggen og sideveggene skrår utover i topp og bakover, Dette gir best mulig passform og plassutnyttelse, en dyd av nødvendighet når man skal ha en stor kasse, under rolloen, i en bil som er ren bruksbil. Skilleveggene er en videre utnyttelse av effekten som alle de andre skrå vinklene gir. Disse er for å brekke stående lydbølger i kassa (i tillegg til at ene veggen er avstivende konstruksjon. Dette reduserer resonansen i kassa. Sekundært kan jeg da bruke mindre dempemateriale for ikke å drepe de laveste frekvensene. Stående lydbølger gjør gjerne at kassa "synger" noe, det forsterker opp uønskede lyder som løper frem og tilbake i kassa til de finner en vei ut, da gjerne gjennom elementene eller porten. Lyden skal helst komme direkte fra elementene og sekundært fra porten, og da som et resultat av de samlede egenskapene. Virkelige hifi-entusiaster som bygger selv drar dette ofte fryktelig mye lenger, med kasser som innvendig gjerne består av et virrvarr av vegger og avstivere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...