Gå til innhold

Hjelp, skal bygge ny stasjonær PC budsjett 30-40k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem sa noe om spilling? O:

Men kort fortalt, har et eget PC fond som det går en lapp til i mnden, er 4 år siden sist jeg bygde PC og den har holdt flott, men har bare 4 tera plass på denne og skulle gjerne hadd mer så da blir det nytt over hele fjøla. Pengene er øremerket dette formålet såeh... :)

Det eneste bruksområdet hvor man trenger en pc til 30-40.000 er heavy redigering av HD materiale og 3D grafikk.

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg være moralpoliti her, men når en pc til 15.000 kan kjøre alt av spill som i dag finnes, er det virkelig vits i å bruke det dobbelte?

At til de aller fleste spill i dag kjører fint på maks grafikk detaljer på en 1920x1080/1200 @ 60 hz skjerm til en PC til 15 000kr er tilnærmet riktig.

Vist man derimot spiller på en 120hz skjerm, så trenger man dobbelt så høy FPS for at det skal være ha noe for seg. Dette koster derimot langt mer enn det de fleste er villig til å betale for.

Lenke til kommentar

Hvem sa noe om spilling? O:

Men kort fortalt, har et eget PC fond som det går en lapp til i mnden, er 4 år siden sist jeg bygde PC og den har holdt flott, men har bare 4 tera plass på denne og skulle gjerne hadd mer så da blir det nytt over hele fjøla. Pengene er øremerket dette formålet såeh... :)

Min pc er ganske nærme din fasit :)

Bra til alt :D

Lenke til kommentar

Ville satset på Samsung 840 Pro SSD i stedet for Vertex 3.

4 snurredisker i RAID0 er fullstendig galskap, legg i hvert fall på en til og kjør raid 5 eller to for raid 6. Skal du bruke den til videoredigering ville jeg lagt på en SSD til som arbeidsdisk, og brukt snurredisker bare til lagring. Personlig ville jeg hatt en egen filserver til det, men det avhenger jo at du har plass til det og evt. bruk for det. Hvis dette er den eneste maskinen din, kan du like gjerne dytte det direkte inn i maskinen...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, planen var 64 gig ram, det kittet jeg har linket til er 2x 4x8GB, vil ikke få plass til det med et 8x4GB oppsett, men ser at jeg må finne et annet kabinett da det ikke støttet E-ATX :(

Ville gått for dette kabinettet og en åpen vannkjølingsloop siden du har så høyt budjsett.

http://www.dustinhome.no/product/5010330628/corsair-fulltower-obsidian-800d-eatx-black/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker

Lenke til kommentar

De diskene som er listet skal inn i dette oppsettet, trenger jeg mer plass lager jeg server uttav den maskinen jeg sitter på nå. Raid 0 er risky ja men har noen år på samvittigheten med PC nå og egentlig bare opplevd og mistet en disk én gang så er en sjangse jeg gjerne tar. Det blir ikke lagret viktig data på den uten at det er backup på andre disker uansett! :)

Må da si at jeg undres litt over hva de skal brukes til? Hvis du likevel har 8-10-12TB med backupplass andre steder, hva trenger du disse til? Og hvis du ikke har det, burde du definitivt sette opp et redundant array, ikke et stripe set der du mister alle data på alle diskene om én disk dør...
Lenke til kommentar

Kjørte selv 12 stk 15k sasdisker i raid-0 i 2 år uten at noe gikk galt. Backup har man selvfølgelig av viktige ting. OS er ikkje viktig. Det har man clone av i tilfelle råttefelle :D

Har "alltid" kjørt raid-0 på os, fordi jeg vil ha ting raskest mulig. Skal man ha lagringsarray raskt med raid-5 eller 6 og kjører windows, så er det hardware raidkontroller med mye cache som er tingen. Atlså Areca med 4GB cache. Over 1GB/s skriv og les i raid-6? Ja takk!

Med en skikkelig kontroller med mange porter, så er det ofte bare kabinettet som setter en stopper for hvor mange disker man kan ha. Derfor ble det LD cooling V8 på meg. Plass til 30 harddisker + nok av ssder. Da har man også plass til full vannkjøling med quad cfx/SLI om man vil.

Forige kabinett jeg kjøpte fra butikk var et Silverstone Tj07 i 2006! Det har holdt helt til jeg ville ha plass til vannkjøling OG mange harddisker. Dermed ble tj07 nedgradert til 2. divisjon :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...