Gå til innhold

Trenger hjelp med kjøp av spegellaust kamera!


Anbefalte innlegg

Jeg prøver ikke å si at E-PL5 alltid er best, men det finnes argumenter for og imot, og at E-PL5 er et kamera som faktisk gir utrolig mye for pengene, spesielt om man vil ha et kompakt systemkamera.

Mye enig med theGreatest, det er ikke slik at NEX-6 er genrelt bedre enn E-PL5. Hvis innebygd søker (og blits) er viktig har NEX-6 en fordel, hvis ikke er det ganske jevnt. Større bildebrikke er ikke noen opplagt fordel for en som vil ha et kompakt system og stabilisator i huset er en klar fordel til E-PL5.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Finnes så absolutt 12-35 2.8, stabilisert og værtettet fra panasonic:

 

https://prisguiden.no/produkt/panasonic-lumix-g-x-vario-12-35mm-f2-8-asph-power-o-i-s-160691

 

Finnes også et i samme serie som er 35-100 2.8, så joda, objektivparken begynner å bli ganske moden den :)

 

 

 

 

Samsung er ganske flott, så lenge man ikke skal ta bilder i raw, da låser kamera seg hele tiden og du må se skriften "Processing" i flere sekunder. Det gjelder også om du tar en litt lengre videosekvens. Tar du noen rawopptak i serie så kan du fint måtte vente i 7-8 sekunder! Det har kommet en FW-oppdatering, og den hjelper litt, men det er fortsatt latterlig mye man må vente... jeg prøvde hardt å like både nx200 og nx1000, men den ventinga ødela helt.

 

Sony Nex er bra, men man har jo ikke så mange gode objektiver å velge mellom har man?

Det er noen få, og de gode koster flesk, eller tar jeg feil?

Større bildebrikke nevnes, men har du sammenliknet kvaliteten på filene til nex6 mot e-pl5? Jeg tør påstå at det at forskjellen ikke er så stor at det spiller noen særlig rolle, mulig jeg tar feil, men tviler på det.

Sony har heller ikke touch-shutter, som gjør du kan velge fokuspunkt ved å berøre skjermen, du kan også ta bilde i det du berører skjermen. Sony har ikke touch skjerm i det hele tatt, noe som gir e-pl5 ekstra "kontrollknapper".

Alle objektiver er stabilisert i e-pl5, ettersom stabiliseringen er i huset. Sony har ikke dette.

 

Jeg prøver ikke å si at E-PL5 alltid er best, men det finnes argumenter for og imot, og at E-PL5 er et kamera som faktisk gir utrolig mye for pengene, spesielt om man vil ha et kompakt systemkamera.

Ja, du har delvis feil når du sier objektiv utvalget til nex er dårlig:-)

Spesielt i vidvinkel til kort tele er nex godt dekket, på telefronten er det derimot dårlig.

 

Kan trekke fram disse som svært gode(OSS er Sony sin stabilisator):

Sony 10-18/4 OSS

Sigma 19/2,8

Sony 24/1,8 Zeiss t*

Sigma 30/2,8

Sony 35/1,8 OSS

Sony 50/1,8 OSS

 

Disse kommer i 2013:

Zeiss 12/2,8

Zeiss 32/1,8

Zeiss 50/2,8 Macro

 

alle disse har autofokus.

 

Jeg har ikke noe å klage på i allefall;-)

 

Når det gjelder bildekvalitet på epl5 vs nex 6 er det ikke så veldig stor forskjell i følge det jeg har lest.

Nex 6 har en liten fordel i dårlig lys og på dynamisk omfang, ellers er de ganske like.

Olympus bruker tross alt en Sony sensor.

 

Jeg setter iallefall fordeler som Søker, innebygd blitts, bedre video m.m. foran litt mindre størrelse og berørings følsom skjerm...

Men jeg har Nex 7 så blir ikke noe Nex 6 på meg;-)

Lenke til kommentar

Finnes så absolutt 12-35 2.8, stabilisert og værtettet fra panasonic:

 

http://www.prisguide...er-o-i-s-160691

 

Finnes også et i samme serie som er 35-100 2.8, så joda, objektivparken begynner å bli ganske moden den :)

 

 

Der var det ja. Det dukket ikke opp da jeg søkte etter normalzoomer på prisguide.no med f/2.8 i teleenden. Jeg har gitt beskjed til dem at dette må rettes opp.

 

Ja, når billedbrikken gir helt akseptable resultatet på iso 6400 og en kan få bruke f/2.8 med billedstabilisering på alle brennvidder, da må et system regnes som fullmodent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje Samsung? Finn du NX200 til ein grei pris så kostar 30mm berre 2000 i tillegg. Ikkje prøvt NX200, men kjøpte NX10 med 30mm til spottpris på JP og er positivt overraska. Synest den er betre enn G3 med 20mm. Men sjekk om du synest kvaliteten er bra nok i svakt lys. NX10 er ikkje så stort i grunnen. Ganske lett å læra å bruka. Søkaren ikkje av dei beste, skjermen bra. NX1000 er vel litt under NX200 i kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...