Gå til innhold

Trenger hjelp med kjøp av spegellaust kamera!


Anbefalte innlegg

Hei,

 

kona ynskjer seg nytt kamera til jul og ser for seg eit kamera med fleire moglegheiter enn det enkle kompaktkameraet ho har i dag.

 

Eg har veldig lite kunnskap om kamera så det hadde vore supert om folk har forslag til kamera som kan vere aktuelle.

 

Budsjettet ligger på ca. 6000kr.

Kameraet skal helst vere lite (ser at nokre modellar har veldig langt kit objektiv) og bra innandørs i relativt dårlig belysning. Det trenger ikkje vere superavansert.

 

Modellar som eg har snust litt på er Sony Nex-5R og Olympus E-PL5.

 

Kva trur dykk? Eg blir veldig glad for gode tips og råd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan anbefale deg å kikke litt på det nye EPm2 til ca. 5.000. Relativt liten overgang fra et kompaktkamera, lite og lett å ta med seg i veska og avansert nok til å ta virkelig gode bilder. Olympus sin optikk er kjent for høy kvalitet, så her får du mye kamera for pengene.

Jeg har selv både E3, E5, EP2 og EPm1 og velger svært ofte EPm1 som følgesvenn.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingar :)

Burde eg altså avskrive Nex-5R og gå for E-PL5?

Kan innebilder bli vanskelig utan blits?

Nex-5R og E-PL5 er kameraer med forskjellig design selv om de også har mye felles, jeg synes ikke det ene utmerker seg veldig i forhold til det andre. Det blir mer personlige preferanser hvilket man velger.

 

Men, hva ser du for deg at du vli ende opp med til slutt? Vil ha kun et kamera, en linse og ikke ekstra blits ville jeg valgt et med innebygd blits som rett og slett er mer praktisk enn et minst mulig kamera hvor det følger med en løs liten blits som tar strøm fra kameraets batteri. Mange synes den innebygde blitsen ikke er verdt å ha fordi den gir stygge bilde. Det er jeg forsåvidt enig i, men en innebygd blits gir mulighet for bilder du eller ikke ville få tatt så jeg synes det er en fordel å ha den uansett.

 

Både E-PL5 og NEX-5r har ikke innbygd blits, men det følger med en liten ekstern en. Slik sett stiller de likt, men ønsker du å ha en litt større ekstern blits er E-PL5 foretrekke siden det har en standard blitssko, noe NEX-5r mangler. NEX'en har imidlertid bedre videofunksjon.

 

Det er mer linser å velge i til Olympus enn til Sony, men har du bare tenkt å ha en linse spiller det liten rolle. Forøvrig er ingen standardzoom spesielt god i dårlig lys. Skal du omgå det trenger du enten en linse til og/eller en bedre blits.

 

Jeg har ingen konklusjon, men hadde nok valgt NEX-5r hvis jeg bare skule hatt kamera og standardzoom og ikke noe mer. Er ekstra objektiv med bedre lysstyrek og/eller blits aktuelt synes jeg E-PL5 har en fordel. Ellers ville jeg også sett på Sony RX100 som har fast ojektiv, men bedre lysstyrke og regnes som et av de aller beste kompaktkameraene for tiden.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Ok, det kan virke som E-PL5 er kameraet som passer best mtp. på det du skriver se#.

Eg fekk inntrykket av at ho ynskjer seg noko ho kan fortsette å bruke dersom ho vil bli meir avansert med fleire objektiv.

 

Korleis er pancake objektiv til innebruk? Eit slikt ville jo gjort kameraet endå enklare å ta med på besøk o.l. for å ta bilete av selskap osv.

Lenke til kommentar
Ok, det kan virke som E-PL5 er Korleis er pancake objektiv til innebruk? Eit slikt ville jo gjort kameraet endå enklare å ta med på besøk o.l. for å ta bilete av selskap osv.

De færreste ønsker kun et objektiv med fast brennvidde så jeg tror nok standardzoomen er det beste å starte med. Den rimeligste måten å få et lite kompakt objektiv med bra lysstyrke er å kjøpe en Panasonic 20mm F1.7 i tillegg (rundt 2500 kroner). Gir veldig mye for pengene, men 20mm er mer en allroumd brennvidde enn en typisk innebrennvidde.

Skal du ha en kompakt vidvinkel har Panasonic en 14mm F2.5 til rundt 3000, men den er ikke så fryktelig lyssterk, burde likevel være et OK alternativ. Olympus har en 17mm F2.8 som er ennå rimeligere. Det regnes ikke som noe godt objektiv, men det blir helt greie bilder så lenge de ikke skal forstørres alt for mye, og det skal man sjelden med festbilder.

Det finnes flere andre vidvinkler også, men de blir dyrere og større.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke EPL5 er så mye for pengene.

Sony nex 6 med den veldig lille standard zoomen 16-50 selges for 7500kr.

Her får man innebygd søker, større sensor, innebygd blitz, Wifi, fasefokus på sensor, Olympus har ingen av delene.

Man kan sette på en søker på Olympus, men da mister man mulighet for blitz samtidig og motsatt!

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke EPL5 er så mye for pengene.

Sony nex 6 med den veldig lille standard zoomen 16-50 selges for 7500kr.

Det var det med budsjett da, E-PL5 er akkurat innenfor NEX-6 er godt over. Hvis penger ikke var noen hindring ville jeg valgt NEX-6, men man kan nesten alltid finne noe bedre ved å gå opp i pris.

Lenke til kommentar

1500,- er ikke mye med tanke på hvor mye mer man får ved å velge Nex 6.

Om budskjett er viktig, er Samsung svært undervurdert.

Man får Samsung NX 1000 med 20-50 objektiv og Samsung galaxy tab 7 til 4000kr!

(om det er noen igjen på lager, vet Elitefoto også har den kampanjen).

Det kaller jeg mye for pengene.

Lenke til kommentar

Med 16mpx'eren til Olympus er mft-formatet virkelig blitt modent. Men det mangler fremdeles en god lyssterk normalzoom ala 12-35 f/2.8. Slik det er nå er man enten låst til fastoptikk eller dårlig lysstyrke.

Nå har jo Panasonic et slikt objektiv, Panasonic har også en 35-100mm f/2.8 Disse fungerer også utmerket på Olympus sine µ-4/3 hus.

Lenke til kommentar

Med 16mpx'eren til Olympus er mft-formatet virkelig blitt modent. Men det mangler fremdeles en god lyssterk normalzoom ala 12-35 f/2.8. Slik det er nå er man enten låst til fastoptikk eller dårlig lysstyrke.

 

Finnes så absolutt 12-35 2.8, stabilisert og værtettet fra panasonic:

 

https://prisguiden.no/produkt/panasonic-lumix-g-x-vario-12-35mm-f2-8-asph-power-o-i-s-160691

 

Finnes også et i samme serie som er 35-100 2.8, så joda, objektivparken begynner å bli ganske moden den :)

 

 

1500,- er ikke mye med tanke på hvor mye mer man får ved å velge Nex 6.

Om budskjett er viktig, er Samsung svært undervurdert.

Man får Samsung NX 1000 med 20-50 objektiv og Samsung galaxy tab 7 til 4000kr!

(om det er noen igjen på lager, vet Elitefoto også har den kampanjen).

Det kaller jeg mye for pengene.

 

Samsung er ganske flott, så lenge man ikke skal ta bilder i raw, da låser kamera seg hele tiden og du må se skriften "Processing" i flere sekunder. Det gjelder også om du tar en litt lengre videosekvens. Tar du noen rawopptak i serie så kan du fint måtte vente i 7-8 sekunder! Det har kommet en FW-oppdatering, og den hjelper litt, men det er fortsatt latterlig mye man må vente... jeg prøvde hardt å like både nx200 og nx1000, men den ventinga ødela helt.

 

Sony Nex er bra, men man har jo ikke så mange gode objektiver å velge mellom har man?

Det er noen få, og de gode koster flesk, eller tar jeg feil?

Større bildebrikke nevnes, men har du sammenliknet kvaliteten på filene til nex6 mot e-pl5? Jeg tør påstå at det at forskjellen ikke er så stor at det spiller noen særlig rolle, mulig jeg tar feil, men tviler på det.

Sony har heller ikke touch-shutter, som gjør du kan velge fokuspunkt ved å berøre skjermen, du kan også ta bilde i det du berører skjermen. Sony har ikke touch skjerm i det hele tatt, noe som gir e-pl5 ekstra "kontrollknapper".

Alle objektiver er stabilisert i e-pl5, ettersom stabiliseringen er i huset. Sony har ikke dette.

 

Jeg prøver ikke å si at E-PL5 alltid er best, men det finnes argumenter for og imot, og at E-PL5 er et kamera som faktisk gir utrolig mye for pengene, spesielt om man vil ha et kompakt systemkamera.

Endret av theGreatest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...